AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #1 Skrevet 26. juni 2018 Mannen min overtalte meg til å flytte til et nabolag der jeg føler alle er rikere og kanskje ogsålitt mer kultiverte enn oss. Jeg merker at det begynner å bli litt slitsomt. der vi bodde før følte jeg meg aldri fattig ( og det er vi ikke heller) men her vi bor nå føler jeg ‘alle’ har 2 hytter, går i dyre klær, har 2 biler etc. Jeg er litt bekymret for hvordan dette blir når barna begynner på skolen. Jeg vet jo at det er teit å sammenligne seg med andre, og jeg er jo egentlig alt for gammel til å holde på slik. Er jeg teit som ikke trives på grunn av dette? Mannen min ser ikke problemet i det hele tatt. Anonymkode: cc74d...6c2 1
asterix Skrevet 26. juni 2018 #2 Skrevet 26. juni 2018 Det har jeg faktisk aldri reflektert over uansett hvor jeg har bodd. For meg er slike ting fullstendig uinteressant. 20
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #3 Skrevet 26. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min overtalte meg til å flytte til et nabolag der jeg føler alle er rikere og kanskje ogsålitt mer kultiverte enn oss. Jeg merker at det begynner å bli litt slitsomt. der vi bodde før følte jeg meg aldri fattig ( og det er vi ikke heller) men her vi bor nå føler jeg ‘alle’ har 2 hytter, går i dyre klær, har 2 biler etc. Jeg er litt bekymret for hvordan dette blir når barna begynner på skolen. Jeg vet jo at det er teit å sammenligne seg med andre, og jeg er jo egentlig alt for gammel til å holde på slik. Er jeg teit som ikke trives på grunn av dette? Mannen min ser ikke problemet i det hele tatt. Anonymkode: cc74d...6c2 Jeg skjønner godt at det ikke er morsomt å føle seg fattigere enn naboene. Men husk at det primært er du som tenker slik, antakelig tenker ikke noen av naboene på at dere kanskje har noe dårligere råd. Forsøk å ikke gi uttrykk for dette overfor barna. Anonymkode: 1a802...a27 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #4 Skrevet 26. juni 2018 Der vi bor nå tror jeg vi er ganske gjennomsnittelige. Om vi flytter til et dyrere nabolag så vil det nok være som du beskriver. Det kommer vel litt an på hvor ekstremt nabolaget man bor i er. Jeg vokste opp i et (ekstremt) dyrt nabolag, med foreldre med normal økonomi. Jeg trodde vi var fattige til sent i tenårene, helt til jeg fikk venner fra andre steder og justert synet mitt på økonomi. Jeg har aldri lidd noen nød, men man merker det godt i oppveksten og på skolen når standaren for andre barn er så forskjellig fra den man selv har. Jeg fikk også høre det av og til. Anonymkode: 52653...d3e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #5 Skrevet 26. juni 2018 Vi flytter fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal føle seg fattig. Anonymkode: a25ef...c04 3
Gjest Rosemoren Skrevet 26. juni 2018 #6 Skrevet 26. juni 2018 Vi er fattiglus blant millionærer, men det plager ikke oss, og det virker ikke som det plager naboene heller.
Kontorotta Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 For enkelte mennesker er adressen veldig viktig. Det er der de rike og kultiverte bor. Folk blir imponert når de ser adressen din. Osv. Har faktisk noen i bekjentskapskretsen som tenker slik. Og for å holde tritt med sine naboer, leier de ut huset hele sommeren, leier ut hytta på fjellet alle de mest populære ukene i året. Leier ut 3 roms hybelen til to enkeltstudenter, slik at de kan ta inntekt fra hver av dem. I tillegg får studentene bare bo der fra halve august til ut mai, da hybelen leies ut til feriegjester i sommermånedene. Selv bor de i campingvogn hele sommeren. For meg høres dette ut som et jag. Jag etter en status man i mine øyne ikke trenger. Jeg har også bekjente som bodde i en veldig sliten leilighet på Snarøya. Betalte altfor mye i leie, etter min mening. Men Snarøya var veldig viktig å ha som adresse. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 Dere som føler dere fattige: hvor mye tjener du/mannen din? Anonymkode: 18839...02d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Vet ikke og bryr meg heller egentlig ikke. Vi bor i et nabolag med hovedsakelig eldre folk, som vil si at de fleste husene (ikke vårt eller dem barnefamilier bor i) er en etasjers, relativt små og kun én bil. Veldig koselig nabolag og foreldrene mine bor også i nærheten. Da jeg var liten var ordet millionær assosiert med Onkel Skrue, men jeg ble fortalt at de aller fleste i nabolaget kunne regnes som millionærer. Ikke spesielt mange fancy biler, folk går egentlig ikke i merkeklær, bare et helt vanlig anonymt nabolag. Anonymkode: 6b0c3...881 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere som føler dere fattige: hvor mye tjener du/mannen din? Anonymkode: 18839...02d Det relevante her er vel at hvor fattig en føler seg relaterer seg til miljøet derman bor, ikke hvor mange kroner man har på lønnsslippen. Anonymkode: 1a802...a27 15
ekkoet Skrevet 26. juni 2018 #11 Skrevet 26. juni 2018 (endret) Vi er vel ganske gjennomsnittlige i nabolaget vi bor i, dvs. at jeg tror vi sitter bedre i det enn de fleste, men det er ingenting på utsiden som skulle tilsi dette. Hadde du satt opp de i nabolaget som har minst med de som har mest tror jeg man hadde sett et "klasseskille" mellom disse, men det er ikke noe som man tenker over slik som det er nå. Rikeste naboen min stod vel med 13 mill i skattelistene for noen år siden og bor i et hus som koster 3x hva de fleste andre (vårt) er verdt. På andre siden av skalaen har man vel den typisk skilte forelderen som har måttet begynne på nytt, flyttet inn i en mindre leilighet og må daglig ta økonomiske vurderinger.. Dette er folk med barn i samme alder (og klasse), men det er ikke noe forskjell på folkene utover hvilke biler de kjører og ferier de har. Så lenge dette ikke flagges veldig høyt og så lenge det er mange som er i tilsvarende situasjon skaper ikke dette noe skiller (og det opplever jeg ikke at det gjøres hos oss). Endret 26. juni 2018 av ekkoet 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 Her er det en god miks. Her bor det en lege, en politimann, en kunstner, et par uføre, butikkmedarbeidere, sykepleiere, arbeidsledige osv. osv. Vi er midt i mellom alt dette, trives Anonymkode: 90e46...1e3 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 7 minutter siden, Kontorotta said: For enkelte mennesker er adressen veldig viktig. Det er der de rike og kultiverte bor. Folk blir imponert når de ser adressen din. Osv. Har faktisk noen i bekjentskapskretsen som tenker slik. Og for å holde tritt med sine naboer, leier de ut huset hele sommeren, leier ut hytta på fjellet alle de mest populære ukene i året. Leier ut 3 roms hybelen til to enkeltstudenter, slik at de kan ta inntekt fra hver av dem. I tillegg får studentene bare bo der fra halve august til ut mai, da hybelen leies ut til feriegjester i sommermånedene. Selv bor de i campingvogn hele sommeren. For meg høres dette ut som et jag. Jag etter en status man i mine øyne ikke trenger. Jeg har også bekjente som bodde i en veldig sliten leilighet på Snarøya. Betalte altfor mye i leie, etter min mening. Men Snarøya var veldig viktig å ha som adresse. Haha 😆 Anonymkode: a94fd...65b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi flytter fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal føle seg fattig. Anonymkode: a25ef...c04 Det er nettopp da dere er fattige, hvis dere måler på den måten. Anonymkode: aa226...72f 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 Jeg føler ikke forskjellen er så store på oss som er i midten av 20-årene. Noen få av oss har klart å kjøpe leilighet og evt. bil, men de færreste i midten av 20-årene har noe mer verdifullt enn det. Og vi tilhører vel typisk "ingen" av de ulike sosioøkonomiske klassene enda, ettersom denne alderen stort sett består av å opparbeide seg nettopp en mulighet for å tjene penger i fremtiden. De fleste tjener vel sånn omentrentlig det samme i denne delen av livet, ettersom de nyutdannede i bedre lønna jobber fortsatt har begynnerlønn osv. Når det gjelder prioritering av pengene er det selvfølgelig store forskjeller - noen bruker penger på ferier, selvpleie, osv. Andre i denne alderen har allerede 2-3 barn de betaler barnehage og utgifter for. Tenker at forskjellene nok blir mer tydelig etter hvert som vi kommer inn i tidlig 30-årene.... da har de fleste kommet seg ut i fullt lønnet arbeid, kanskje anskaffet seg eiendom, osv. Hvis du tenker på sosioøkonomisk status per individ, og ikke familie da. Hvis du tenker at hvert individ tilhører en familie som råder over midler som en helhet, blir jo saken en annen. Noen kommer selvsagt fra mer utdannede eller høytlønnede familier enn andre. Det vises vel kanskje best når man velger utdanning og OM man velger utdanning... Anonymkode: 62ff1...8e2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #16 Skrevet 26. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det relevante her er vel at hvor fattig en føler seg relaterer seg til miljøet derman bor, ikke hvor mange kroner man har på lønnsslippen. Anonymkode: 1a802...a27 Jeg lurer på hvilken lønn som får folk til å føle seg fattige da! Selvom det kommer mest an på forbruk. Anonymkode: 18839...02d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #17 Skrevet 26. juni 2018 Her jeg bor er det en miks, men ettersom leilighetene her er ganske dyre i utgangspunktet (kvm pris ca 56 0000) så må jo folk ha en minimumsinntekt/formue for å kunne flytte hit. Miks av par uten barn i alle aldre, eldre, voksne som har solgt eneboligen, enslige voksne, nyutdannede og en student som fikk leilighet sponset av foreldrene. Økonomisk og kulturelt vil jeg si at de fleste ligger i noenlunde samme sjikt. Men jeg har et søsken med familie som bor i "rett strøk" på rett side av byen der alle vet at adressen betyr grei inntekt for å ha råd til å bo der. De har høy utdannelse og gode jobber begge to, det samme har naboene. Det er et eneboligområde der stort sett alle er par, jobber, har volvo/audi/bmw, har tilgang til hytte på fjellet, båt ved sjøen og der det ikke ødelegger økonomien å ta familien med å kino eller ut å spise et par ganger i måneden. Det er også et strøk med mye gamle penger, og folk leier ikke ut kott og rom for å klare seg slik det beskrives av en over. Veldig hyggelige folk og naboer, men jeg hadde følt meg underlegen. Og nå bygges det noen råflotte leiligheter i nærheten, der et par av leilighetene skal fordeles til barnefamilier av nav for å "skaffe balanse" som politikerne så pent kaller det. Jeg må si jeg syns synd på de barna som skal være den balansen og kommer fra hjem med dårlig råd og gjerne bare en forelder, og som aldri kommer til å få alt det samme som alle barna rundt dem har. Det må være grusomt å tilbringe hele barndommen med å føle seg underlegen for at politikerne skal gi balanse, og selv om de sikker blir påspandert både kino og badeland av klassekamerater, så tenker jeg foreldrene må føle på det å ikke kunne gi tilbake i samme grad. Anonymkode: 45939...c90 7
Mr. Kilmister Skrevet 26. juni 2018 #18 Skrevet 26. juni 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min overtalte meg til å flytte til et nabolag der jeg føler alle er rikere og kanskje ogsålitt mer kultiverte enn oss. Jeg merker at det begynner å bli litt slitsomt. der vi bodde før følte jeg meg aldri fattig ( og det er vi ikke heller) men her vi bor nå føler jeg ‘alle’ har 2 hytter, går i dyre klær, har 2 biler etc. Jeg er litt bekymret for hvordan dette blir når barna begynner på skolen. Jeg vet jo at det er teit å sammenligne seg med andre, og jeg er jo egentlig alt for gammel til å holde på slik. Er jeg teit som ikke trives på grunn av dette? Mannen min ser ikke problemet i det hele tatt. Anonymkode: cc74d...6c2 Du er litt teit, ja. Hvorfor gidde å bry seg. Mangler du noe?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #19 Skrevet 26. juni 2018 Nå er jeg enslig mor, på laveste sats AAP. Så vil vel tro jeg er en av de fattigste i nabolaget. Bor i rekkehus til ca 3 mill, så de fleste naboer er 2, eller enslige foreldre i jobb. Nå er dette det billigste område å bo, her jeg bor, så resten bor i villaer som koster mellom 5-20 mill. Så barna mine går i klasse med en del barn, hvor foreldrene har veldig god økonomi, flertallet med normalt bra, og noen svært få med ikke så god økonomi. Men det går jo bra. Anonymkode: 142fd...b45 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #20 Skrevet 26. juni 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvilken lønn som får folk til å føle seg fattige da! Selvom det kommer mest an på forbruk. Anonymkode: 18839...02d Jeg og mannen min tjener kanskje 1,1-1,2 til sammen. Jeg vet vi ikke er fattige, men de som bor rundt oss tjener nok en hel del mer, derfor føles det litt sånn. Jeg følte meg aldri fattig og tenkte aldri over hva andre tjente da. Ts Anonymkode: cc74d...6c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå