Gå til innhold

Dere med matbudsjett se her

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn ( nå ungdom ) har alltid fått spise hva han vil, jeg har etablert sunne matvaner fra han var født, mat har bare vært innbydende& youghurt har vært en del av barndommen. Smothie med masse gode bær og livsviktige antioksidanter har vært på daglig basis.

Snop, brus og chips kan være på alle dager, cluet er ha et avslappende forhold til ALT her i livet, en sunn balansegang rett&slett. Nå har jeg en snart voksen på kokkelinje og veldig sunne holdninger til mat, youghurten er borte vekk, det er mer interesse for kaffe&gode baguetter. Snop liker han ikke noe særlig, og velger sunne alternativ.

Dette er en gutt som har fått valgfrihet&en avslappet holdning til mat hele livet, men samtidig så har jeg alltid tilbudt sunne, gode alternativer og vært bevisst hele veien. Selv med mye is, smothie og chips en tirsdag.

Anonymkode: 23210...e01

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode tips. 

Enig med at en go morgen yoghurt om dagen er for mye sukker og totalt unødvendig. Har til tider en kresen gutt som ikke vil ha brødskive/annet og jeg har vært lat og gjort det lettvint med å kjøpe en go morgenyoghurt på vei til barnehagen. Er jo 13,- kroner dagen på noe som egentlig er unødvendig. Heretter er go morgenyoghurt forbeholdt lørdag. Og så må jeg skjerpe meg selv også. Jeg har ikke behov for en iskaffe om dagen, heller ikke potetgull på kvelden, en halvliter med Pepsi Max osv. Det blir jo faktisk endel penger i løpet av en måned bare på daglig kjøp av iskaffe, Pepsi Max, potetgull og go morgen yoghurt.

Syntes det er vanskelig å planlegge middag, sliter endel med matlyst selv (muligens fordi jeg spiser og kjøper alt det andre fjaset) Redd om jeg handler inn middag for en uke at når jeg da kommer fra jobb ikke orker middag/det jeg har kjøpt inn også blir det ikke spist. Må kanskje bare skjerpe meg der. 

Anonymkode: 93c24...d35

Du svarer jo egentlig på det meste selv, bruker penger på unødvendige ting. Eneste du må fokusere på er næring som kroppen trenger, der utgår alt som heter "godteri".

Tips:

-Lag deg 2 forskjellige 1-ukers planer med middag. Oppskrifter er det nok av på nett, gjør det så enkelt som mulig: kjøtt/fisk/kylling/egg, grønnsaker med poteter/ris/søtpotet. Som basiskosthold, dette kan lages på mange måter.

- Jobbe mentalt med å fjerne hjerneskaden at man skal spise søppel for å kose seg. Dette handler kun om mental tilfredstillelse. Hold dere noen mnd uten noe annet enn vanlig mat så skal du se at ting blir bedre.

- Det er du som skaper barnets spisevaner og vaner generelt i livet....altså: du programmerer hjernen til barnet ditt. Så da kan du ikke komme å klage på at barnet er kresen på mat. Dette har du skapt selv.

😋

Endret av Nyttig
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Emmelise skrev:

Jeg bruker matplan på ukesbasis, matbudsjett er satt opp utifra SIFO sitt referansebudsjett og vi kjøper mye i "bulk" som gjør at fryseren er ofte fyllt opp til randen med forskjellige typer kjøtt som er sortert og vakuumpakket i middagsporsjoner.

Vi er sammen om å sette opp matplanen hver fredag, sådan sett blir det til at vi roterer de matrettene vi liker, kan lage uten større mas eller problemer, og som selvsagt inneholder grønnsaker. Det forhindrer at vi blir matleie, reduserer matavfallet og at vi ikke faller fra planen fordi vi "hadde lyst på noe annet".

Mannen min har sykelig overvekt og vi er igang med å få ham ned til normalvektig. Så vi har også fjernet brød og erstattet det med knekkebrød. Vi kjøper dog frosne rundstykker som ligger i fryseren til det er bruk for dem til søndagsfrokosten eller når vi har en middagsrett som inkluderer "brødmat". Alternativt kan man jo egentlig bare bake selv om man har tid og lyst.

Hvor gammel er mini?

Mini er 4 år, så han spiser ikke så mye enda ☺ Verre med mors som dyser på noe støtt og stadig..

Anonymkode: 93c24...d35

Skrevet

Jeg spør meg selv om jeg trenger varen, om ikke lar jeg den stå. Har ikke budsjett, men sparer mange kroner på metoden min. 

Tenker også langsiktig, kjøper mer på tilbud av varer som kan stå lenge. Og så er jeg ikke nazi på holdbarhetsdatoer. De fleste matvarer tåler å bli spist lenge etter "best før" og "brukes innen ".

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp yoghurt og müsli hver for seg, så sparer du en del. Barnet kan også få med seg dette til frokost i barnehagen.

Bestem deg for et «kos på jobb-budsjett» for eksempel 200/mnd, og ta ut pengene så du tydelig ser når og hvordan du bruker det.

Anonymkode: 380b4...611

AnonymBruker
Skrevet

Har lite tips, men ville bare si at du er ikke alene. Her er vi også én voksen og ett barn i husholdningen. Jeg har liten fryser, har ikke bil, jobber i matbutikk. I tillegg spiser jeg kun kylling/fisk, og barnet er også ganske kresen.

Har laget meg eget budsjett på pc'en for å faktisk se hvor mye som går til mat og hva som går til "annet". Og hver måned ligger jeg på ca. 8000,- Skjønner ikke at det er mulig!

Jeg har prøvd å kutte impulskjøp på jobb, som å heller kjøpe brød/pålegg å ha på lunsj-rommet, ta med vannflaske hjemmefra for å unngå å kjøpe brus ol. Problemet er rett før jeg skal hjem, og jeg sitter i kassa og får middagstips fra alle kundene som handler. Og kjøper inn til én middag hver dag, nesten. Storhandel får jeg gjort veldig sjelden.

Men om du har bil, vil jeg også råde deg til å følge med på tilbud i f.eks Mattilbud-appen, å ta en runde én gang i uka og få med tilbud fra flere steder. Kjøp såpe/dopapir/vaskemidler fra f.eks Europris/Rusta el. Og de fleste butikk-kjedene har egne billig-merker, som pasta, sauser, kjøtt, og mange av tingene merker man ikke forskjell på engang.

Jeg har også vurdert å ha en fast sum i uka, men det nytter ikke når man ikke storhandler. Da glemmer man alltid noe, også blir man jo deprimert om man måtte gå over budsjett-grensa eller måtte kjøpe noe som kostet litt mer en dag🙈

Anonymkode: b7224...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ukeshandler,planlegger middager ut i fra hva som skjer den aktuelle dagen,full rulle enkelte dager.Vi er 2 voksne og 2 barn og bruker 6000 i mnd på mat. Følger med på appen mattilbud og handler på tilbud.I dag har jeg vært på spar på 10kroners markedet og hamstret.Ungene er også gode til å spise middagsrester til kvelds,så kaster lite mat. Tips til god morgen yoghurt er å kjøpe et stort beger med yoghurt og musli,mye billigere.

Anonymkode: e01d2...8ea

AnonymBruker
Skrevet

Handle mat på meny. First price smaker dritt og er mat for bermen men det er billig. Unn dere likevel en god biff iblant med fløtegratinerte poteter, man blir lei av posesupper og hermetisk rælemat.

Anonymkode: 9d713...61f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...