AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #1 Skrevet 26. juni 2018 Jeg pendler med tog mellom Drammen og Oslo og skal ikke ha ferie før i august. Altså kan jeg se frem til over en måned med buss for tog mellom Drammen og Asker. Om den første dagen er en indikasjon på hvordan det kommer til å være fremover gruer jeg meg. Jeg brukte ca to timer fra Drammen til Oslo mandag morgen og halvannen time på returen på ettermiddagen. Normalt tar togturen en halvtimes tid. Altså hadde jeg to og en halv time ekstra ekstra reisetid i forhold til normalt. Hvorfor? På morgenen var det lang kø for å komme på en buss i Drammen og bussen kjørte gamleveien i Lier i stedet for å kjøre E18. På ettermiddagen var det kaos i Asker og mye venting på busser. Takket være det og ettermiddagsrushet i Drammen tok det sin tid. Om en ukes tid må jeg kjøpe nytt månedskort og om dette er det jeg kan vente meg fra NSB de neste ukene synes jeg faktisk det er helt på trynet å betale full pris. Skulle ønske jeg kunne kjøre bil denne perioden, men det er dessverre ikke et alternativ siden arbeidsplassen min ikke har parkering for ansatte og det er jo svindyrt å parkere i Oslo. Anonymkode: 61040...c41 2
Merovingian Skrevet 26. juni 2018 #2 Skrevet 26. juni 2018 Enkelt svar? JA. Dette er ikke noe som har kommet plutselig, det skjer hvert år at de jobber på diverse strekninger og det har blitt godt opplyst på nett og i media. Mener også at det står i retningslinjene og kjøpsbetingelsene til NSB når man kjøper billett. Så her kommer en ingen vei desverre. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #3 Skrevet 26. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg pendler med tog mellom Drammen og Oslo og skal ikke ha ferie før i august. Altså kan jeg se frem til over en måned med buss for tog mellom Drammen og Asker. Om den første dagen er en indikasjon på hvordan det kommer til å være fremover gruer jeg meg. Jeg brukte ca to timer fra Drammen til Oslo mandag morgen og halvannen time på returen på ettermiddagen. Normalt tar togturen en halvtimes tid. Altså hadde jeg to og en halv time ekstra ekstra reisetid i forhold til normalt. Hvorfor? På morgenen var det lang kø for å komme på en buss i Drammen og bussen kjørte gamleveien i Lier i stedet for å kjøre E18. På ettermiddagen var det kaos i Asker og mye venting på busser. Takket være det og ettermiddagsrushet i Drammen tok det sin tid. Om en ukes tid må jeg kjøpe nytt månedskort og om dette er det jeg kan vente meg fra NSB de neste ukene synes jeg faktisk det er helt på trynet å betale full pris. Skulle ønske jeg kunne kjøre bil denne perioden, men det er dessverre ikke et alternativ siden arbeidsplassen min ikke har parkering for ansatte og det er jo svindyrt å parkere i Oslo. Anonymkode: 61040...c41 Ja, dessverre må du betale full pris. Vurder å kjøpe deg scooter. Den er billig, lett å parkere gratis og du kommer deg raskt til og fra. Anonymkode: 78701...401 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #4 Skrevet 26. juni 2018 Har kun opplevd at en gang at de faktisk sjekker billett på buss for tog mellom Asker og Drammen. Anonymkode: 146ea...d56
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #5 Skrevet 26. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kun opplevd at en gang at de faktisk sjekker billett på buss for tog mellom Asker og Drammen. Anonymkode: 146ea...d56 Tenkte på akkurat det samme. Jeg har aldri opplevd at de sjekker billettene på bussen. Og om det kommer kontrollører på er det jo bare å ha appen klar til kjøp.. Jeg sniker aldri på offentlig transport, men tog/busstilbudet til nsb sommerstid er faen meg en skandale, og burde vært gratis, som plaster på såret til reisende som blir berørt. Ja, det er opplyst om på forhånd, men det gjør det ikke mindre irriterende og utmattende å bruke to timer på en reise hjem fra jobben som vanligvis tar 45 min. Når de ikke engang greier å ha matebusser fra stasjonen til å korrespondere med bussen som går for toget, og du må vente 3 kvarter på neste...sliten etter en lang dag på jobb. Dette varer for vår del helt fra mandagen denne uka, og til ut i august. Kjenner jeg sliter med blodtrykket allerede! Anonymkode: 11efa...883 6
Horge Skrevet 26. juni 2018 #6 Skrevet 26. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Om den første dagen er en indikasjon på hvordan det kommer til å være fremover gruer jeg meg. Såfremt kapasiteten de hadde første dag blir holdt gjennom hele juli, så er innledningen trolig en dårlig indikasjon. All den tid brorparten av de reisende kommer til å ha ferie de kommende ukene, så vil det bli langt mer ledig plass om bord på bussen i "jobb-rushtid" (gåseøyne nettopp fordi det ikke blir noe rush). I tillegg vil brorparten av medtrafikantene på veien også ha ferie, så det vil neppe være like mye kø på veien.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 Jeg vet at jeg må betale full pris og det har sikkert NSB lov til å kreve. Spørsmålet mitt er om folk synes det er riktig av NSB å ta full pris for et kraftig redusert tilbud? Jeg synes det hadde vært på sin plass å gi en eller annen rabatt som en kompensasjon for ulempene vi reisende må finne oss i denne perioden. Det var like håpløst i dag synes jeg, men det blir forhåpentligvis bedre når folk begynner å ta ferie i juli og det blir færre reisende (forutsatt at de ikke reduserer kapasiteten pga at det er ferie og færre reisende da). Dagens generaltabbe var sjåføren som kjørte til Mjøndalen i stedet for Asker, altså i motsatt retning. Den lille "sightseeingen" tok 50 minutter ekstra. Jeg var heldigvis ikke ombord på den bussen. TS🚌 Anonymkode: 61040...c41 4
xinnia Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenkte på akkurat det samme. Jeg har aldri opplevd at de sjekker billettene på bussen. Og om det kommer kontrollører på er det jo bare å ha appen klar til kjøp.. Jeg sniker aldri på offentlig transport, men tog/busstilbudet til nsb sommerstid er faen meg en skandale, og burde vært gratis, som plaster på såret til reisende som blir berørt. Ja, det er opplyst om på forhånd, men det gjør det ikke mindre irriterende og utmattende å bruke to timer på en reise hjem fra jobben som vanligvis tar 45 min. Når de ikke engang greier å ha matebusser fra stasjonen til å korrespondere med bussen som går for toget, og du må vente 3 kvarter på neste...sliten etter en lang dag på jobb. Dette varer for vår del helt fra mandagen denne uka, og til ut i august. Kjenner jeg sliter med blodtrykket allerede! Anonymkode: 11efa...883 Hjem er verst, langt å gå til bussen fra toget og i tillegg er bussen overfylt og uten air condition ... helt grusomt. Heldigvis ferie om noen dager. Om ikke annet burde vi som bor i Drammen betalt fra Asker 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Det er fri prissetting i Norge. NSB kunne økt billettprisen i sommer om de ville. Det avgjørende er om du får det produktet som er avtalt. Og leser du avtalvilkårene til NSB når du kjøper månedskort ser du at de har tatt høyde for situasjoner som dette. Du har da to valg i en velfungerende markedsøkonomi som i Norge. Enten bruke tjenesten til den prisen leverandøren krever. Eller velge en konkurrent. Eller vent... Anonymkode: 472e4...5ea
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 Det var jo ikke riktig om NSB skulle ha lavere inntjening, så lenge det ikke er deres skyld at det er buss for tog. Det er Bane NOR som står for arbeidene på jernbanen, NSB kjører bare tog på skinnene. Anonymkode: 8386e...418 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #11 Skrevet 27. juni 2018 Jeg har samme problem. Min løsning er at jeg kjører til Asker (pendlerparkeringen der er veldig billig!). Du må såklart være ute i god tid. Jeg pleier å dra fra Drammen kvart over seks for å sikre meg plass på parkeringen. Fordrer jo at man har en fleksibel jobb hvor man kan komme tidlig og dra tidlig. NSB, banenor og Lieråstunellen er en skandale. Hvert jævla år. For å ikke snakke om togstreiken to år siden. Jesus take the wheel. Anonymkode: 5275a...c48 2
xinnia Skrevet 27. juni 2018 #12 Skrevet 27. juni 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var jo ikke riktig om NSB skulle ha lavere inntjening, så lenge det ikke er deres skyld at det er buss for tog. Det er Bane NOR som står for arbeidene på jernbanen, NSB kjører bare tog på skinnene. Anonymkode: 8386e...418 Da må Bane Nor dekke tapet til NSB ikke jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #13 Skrevet 27. juni 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samme problem. Min løsning er at jeg kjører til Asker (pendlerparkeringen der er veldig billig!). Du må såklart være ute i god tid. Jeg pleier å dra fra Drammen kvart over seks for å sikre meg plass på parkeringen. Fordrer jo at man har en fleksibel jobb hvor man kan komme tidlig og dra tidlig. NSB, banenor og Lieråstunellen er en skandale. Hvert jævla år. For å ikke snakke om togstreiken to år siden. Jesus take the wheel. Anonymkode: 5275a...c48 Jeg vurderer faktisk å kjøre til Asker jeg også. Jeg starter på jobb kl. 9 og tar normalt et tog som går litt før 8 fra Drammen, så fra Asker vil det jo være snakk om et tog som går litt etter 8. Er det mulig å få plass på pendlerparkeringen da tror du? Eller er det for sent? Er vel kanskje litt mindre "trøkk" på plassen der i juli, i fellesferieperioden? TS🚌 Anonymkode: 61040...c41
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #14 Skrevet 27. juni 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer faktisk å kjøre til Asker jeg også. Jeg starter på jobb kl. 9 og tar normalt et tog som går litt før 8 fra Drammen, så fra Asker vil det jo være snakk om et tog som går litt etter 8. Er det mulig å få plass på pendlerparkeringen da tror du? Eller er det for sent? Er vel kanskje litt mindre "trøkk" på plassen der i juli, i fellesferieperioden? TS🚌 Anonymkode: 61040...c41 Det er en del som benytter seg av den løsningen, men litt mindre trøkk er det jo i fellesferien. Det er bedre plass på torsdager og fredager, men ville nå vært der senest kl syv. Siden du har et fast tidspunkt å forholde deg til så gjør det at vinninga går opp i spinninga. En annen løsning er å kjøre til Spikkestad og ta toget derfra, der har du parkering uansett! Da må du dra fra Drammen ti på halv åtte, ta toget kvart på åtte og du er på national 08.37 hvis jeg ikke husker feil. Togbilletten er en del billigere (inngår i ruter og ikke NSB) og du kan bytte i Asker for å ta et tog som ikke stopper på samtlige stasjoner mellom Asker og Lysaker. Verdt å sjekke ut i alle fall 🙂 Anonymkode: 5275a...c48 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #15 Skrevet 27. juni 2018 På strekningen min har tilbudet vært helt latterlig denne uken med både tog og buss. Stappfulle tog og busser og hvis bussen er forsinket rekker man ikke toget og må vente en time. I rushen tilbake er det hundrevis av mennesker på byttestedet, og folk løper i øst og vest med ett mål i sikte, og det er å komme på den helsikkes bussen. Fra neste uke av går det heldigvis direktebusser og da blir det egentlig ganske greit, men det har vært mange frustrerte sjeler denne uken. Det skjønner jeg godt. Skjønner ikke hvorfor de jobber på de samme strekningene hvert år. Blir de aldri ferdig eller hva? Anonymkode: e82a7...91a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #16 Skrevet 28. juni 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en del som benytter seg av den løsningen, men litt mindre trøkk er det jo i fellesferien. Det er bedre plass på torsdager og fredager, men ville nå vært der senest kl syv. Siden du har et fast tidspunkt å forholde deg til så gjør det at vinninga går opp i spinninga. En annen løsning er å kjøre til Spikkestad og ta toget derfra, der har du parkering uansett! Da må du dra fra Drammen ti på halv åtte, ta toget kvart på åtte og du er på national 08.37 hvis jeg ikke husker feil. Togbilletten er en del billigere (inngår i ruter og ikke NSB) og du kan bytte i Asker for å ta et tog som ikke stopper på samtlige stasjoner mellom Asker og Lysaker. Verdt å sjekke ut i alle fall 🙂 Anonymkode: 5275a...c48 Takk Jeg har funnet ut at det er mulig å leie plass i P-huset rett ved stasjonen i Asker for drøyt 1000 kr for en måned, så tror jeg kommer til å gjøre det i juli om kaoset fortsetter i neste uke. Månedskortet er ca 700 kr billigere fra Asker, så sånn sett blir det bare omtrent 300 kr dyrere (+ utgiftene til kjøring da) og det er det verdt for å slippe kaoset og ikke minst all den ekstra tiden jeg bruker for å komme til og fra jobb nå, reisetiden min er jo omtrent tredoblet i forhold til normalt. Skal se det an i et par dager til uka, siden månedskortet mitt er gyldig til 5/7 må jeg ikke bestemme det nå. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: På strekningen min har tilbudet vært helt latterlig denne uken med både tog og buss. Stappfulle tog og busser og hvis bussen er forsinket rekker man ikke toget og må vente en time. I rushen tilbake er det hundrevis av mennesker på byttestedet, og folk løper i øst og vest med ett mål i sikte, og det er å komme på den helsikkes bussen. Fra neste uke av går det heldigvis direktebusser og da blir det egentlig ganske greit, men det har vært mange frustrerte sjeler denne uken. Det skjønner jeg godt. Skjønner ikke hvorfor de jobber på de samme strekningene hvert år. Blir de aldri ferdig eller hva? Anonymkode: e82a7...91a Jeg skjønner ikke at NSB ikke klarer å organisere dette bedre. Det er jo ikke første gang med stengte strekninger pga vedlikehold og dermed buss for tog i en lengre periode. NSB burde jo ha masser av tidligere erfaringer å basere seg på når de planla årets gjennomføring, men ut fra kaoset som har vært skulle man jo tro det var første gangen de opplevde dette. For få busser, elendig organisering av køer, kundeveiledere som har null oversikt... Kaos, enkelt og greit. TS🚌 Anonymkode: 61040...c41 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #17 Skrevet 30. juni 2018 Tenner et lyst for dere som bor i "sentrale strøk" av landet. Nå får smake litt på hverdagen til oss i distriktene - her betaler vi blodpris for et omtrent ikke-ekisterende tilbud hele året. Anonymkode: 60898...3cb
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #18 Skrevet 30. juni 2018 Jeg har lurt akkurat på det samme. Måtte ta toget fra Porsgrunn til Oslo S engang. Måtte jo bytte 2 ganger!! Først buss fra Pors til Larvik også tog fra Larvik til Tøns og deretter buss fra Tøns til Oslo 😮 Internetten fungerte heller ikke på hverken toget eller bussen. Fikk aldri slappet av hele turen måtte bare ut og inn hele tiden føltes det som, i tillegg må du vente en halvtime ved hver bytting ca... Dette her kostet meg nesten 800 kr!!! Tur-retur og med alt den førte med seg. Neste gang tar jeg søren meg bilen inn til Oslo, har regnet på det og det blir nesten likt/billigere med bil. Anonymkode: ee0bd...d25
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #19 Skrevet 30. juni 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenner et lyst for dere som bor i "sentrale strøk" av landet. Nå får smake litt på hverdagen til oss i distriktene - her betaler vi blodpris for et omtrent ikke-ekisterende tilbud hele året. Anonymkode: 60898...3cb Signerer denne!!!! Kom hit dere, så skal dere få se på dårlig kollektivtilbud Anonymkode: f0145...ea3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 På 28.6.2018 den 14.28, AnonymBruker skrev: Takk Jeg har funnet ut at det er mulig å leie plass i P-huset rett ved stasjonen i Asker for drøyt 1000 kr for en måned, så tror jeg kommer til å gjøre det i juli om kaoset fortsetter i neste uke. Månedskortet er ca 700 kr billigere fra Asker, så sånn sett blir det bare omtrent 300 kr dyrere (+ utgiftene til kjøring da) og det er det verdt for å slippe kaoset og ikke minst all den ekstra tiden jeg bruker for å komme til og fra jobb nå, reisetiden min er jo omtrent tredoblet i forhold til normalt. Skal se det an i et par dager til uka, siden månedskortet mitt er gyldig til 5/7 må jeg ikke bestemme det nå. Jeg skjønner ikke at NSB ikke klarer å organisere dette bedre. Det er jo ikke første gang med stengte strekninger pga vedlikehold og dermed buss for tog i en lengre periode. NSB burde jo ha masser av tidligere erfaringer å basere seg på når de planla årets gjennomføring, men ut fra kaoset som har vært skulle man jo tro det var første gangen de opplevde dette. For få busser, elendig organisering av køer, kundeveiledere som har null oversikt... Kaos, enkelt og greit. TS🚌 Anonymkode: 61040...c41 Det er jo det som er så fantastisk, virker som de starter på scratch hver sommer. Blir også imponert over kundebehandlere som mest sannsynlig får lønn for å ikke kunne gjøre jobben sin,samt servicen som er ikke-ekdisterende under denne perioden med msngefulle busser. Jammen greit å være NSB og slippe konkurranse... 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenner et lyst for dere som bor i "sentrale strøk" av landet. Nå får smake litt på hverdagen til oss i distriktene - her betaler vi blodpris for et omtrent ikke-ekisterende tilbud hele året. Anonymkode: 60898...3cb Glad jeg ikke bor i byen, jeg, trenger ikke forholde meg til NSB mer enn på et minimum Anonymkode: 89da3...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå