AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Del Skrevet 25. juni 2018 Hvilke typer jobber og arbeidstider er det? Går det greit eller er det veldig slitsom? Må man skatte 50% på den andre jobben (bi-inntekt)? Jeg jobber selv 100% fast og lurer på å skaffe meg en ekstrajobb for en periode. Er uten barn annenhver uke, ønsker å spare penger til egenkapital og føler jeg har energi og tid til å jobbe litt ekstra i perioder. Vet f.eks de trenger ringevikarer i eldreomsorgen her. Er kommunalt ansatt i min faste jobb. Er det et problem å ha mer enn 100% i kommunen? Altså, å f.eks ha 100% + 20% i samme kommune, men to ulike sektorer? Kanskje dumme spørsmål, men er litt blank på dette. Anonymkode: d629d...ebb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #2 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg jobber 100% i privat sektor + 40-50% som ringevikar. Fungerer utmerket for min del. Jeg har barna 100%, men de er blitt så store at de ikke trenger barnevakt. Du kan ikke jobbe over 100% i kommunal jobb i samme kommune, så da må du skaffe deg ekstrajobb enten i det private eller i en annen kommune. Hvor mye du ender opp med å skatte kommer an på hvor mye du tjener totalt, hvor mye du har i fradrag osv. Anonymkode: 375f4...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #3 Del Skrevet 26. juni 2018 100% som lærer og 20% som avlaster (kveldsjobb). Anonymkode: fecb3...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #4 Del Skrevet 26. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke typer jobber og arbeidstider er det? Går det greit eller er det veldig slitsom? Må man skatte 50% på den andre jobben (bi-inntekt)? Jeg jobber selv 100% fast og lurer på å skaffe meg en ekstrajobb for en periode. Er uten barn annenhver uke, ønsker å spare penger til egenkapital og føler jeg har energi og tid til å jobbe litt ekstra i perioder. Vet f.eks de trenger ringevikarer i eldreomsorgen her. Er kommunalt ansatt i min faste jobb. Er det et problem å ha mer enn 100% i kommunen? Altså, å f.eks ha 100% + 20% i samme kommune, men to ulike sektorer? Kanskje dumme spørsmål, men er litt blank på dette. Anonymkode: d629d...ebb Nei, så lenge det er samme kommune vil alt over 100% bli overtid. Om du jobber i barnehage og sykehjem gjør ikke forskjell på de reglene. Så du burde søke på butikk eller privat sykehjem. Anonymkode: 071a7...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #5 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg jobbet 100% ett sted og tok ekstravakter både der og et annet sted. Gikk fint det, men det trekkes veldig mye skatt, 45% av alt jeg jobber ekstra. Anonymkode: 9ae8d...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #6 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg jobbet 100% elektrikerlærling og deltid 3 kvelder+annenhver helg som butikkslakter i 6 mnd. Det var slitsomt og fant vel ut at jeg tjente bedre ved å heller jobbe litt ekstra i lærlingjobben. Anonymkode: b9ace...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #7 Del Skrevet 26. juni 2018 En periode da jeg var ung jobbet jeg 100% fast på kontor på dagtid og 22 timer annenhver uke på kveld/natt et annet sted. Der ble for mye. Anonymkode: 13a9d...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #8 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg jobbet 100% på båt, og i friperiodene var jeg støttekontakt og kjørte litt taxi. Mange sjøfolk kjører taxi/buss/trailer i friperiodene. Vet ikke om jeg hadde orket å jobbe ekstra i tillegg til en vanlig 9-16-jobb. Anonymkode: cf359...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg var alene med to jenter i en del år. Jobbet 100% i en jobb, jobbet i tillegg som avlastningshjem hvor jeg hadde et barn i rullestol ei helg i måneden, samt ei uke i ferien. I tillegg jobbet jeg som stuepike på at hotell ved behov. Anonymkode: 8dd1c...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xcase33 Skrevet 26. juni 2018 #10 Del Skrevet 26. juni 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke typer jobber og arbeidstider er det? Går det greit eller er det veldig slitsom? Må man skatte 50% på den andre jobben (bi-inntekt)? Jeg jobber selv 100% fast og lurer på å skaffe meg en ekstrajobb for en periode. Er uten barn annenhver uke, ønsker å spare penger til egenkapital og føler jeg har energi og tid til å jobbe litt ekstra i perioder. Vet f.eks de trenger ringevikarer i eldreomsorgen her. Er kommunalt ansatt i min faste jobb. Er det et problem å ha mer enn 100% i kommunen? Altså, å f.eks ha 100% + 20% i samme kommune, men to ulike sektorer? Kanskje dumme spørsmål, men er litt blank på dette. Anonymkode: d629d...ebb Du bør mye heller se på hvordan du kan spare penger i livsstilen din. Øke marginene dine der heller....du vil måtte betale mer skatt...få mer ansvar, mindre frihet..forholde deg til 2 jobber. Det er en grunn til at man sier du ikke kan jobbe deg rik. Du sliter deg ut i lengden ...det er ingen måte å leve på. Du kan bli syk av det også...bli utbrent og muligens ikke kunne jobbe 50% engang om et år fra nå av. For 2-3 tusenlapper netto ekstra i mnd for å risikere så mye? fatter jeg ikke du vurderer engang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 26. juni 2018 #11 Del Skrevet 26. juni 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet 100% ett sted og tok ekstravakter både der og et annet sted. Gikk fint det, men det trekkes veldig mye skatt, 45% av alt jeg jobber ekstra. Det trekkes mye i forskuddstrekk på lønn fra bijobb, men det endelige skatteoppgjøret baseres på total inntekt. Derimot kan det være interessant å se på hva du har i marginalskatt, altså hvor mye du skatter av siste tjente krone. Vi har et progressivt skattesystem i Norge, hvilket betyr at de første kronene du tjener er skattefrie, men jo mer du tjener desto høyere andel av hver (siste) krone skal betales i skatt. Når du finner ut hva du har i marginalskatt (med og uten bijobben), så vet du hvor mye du må skatte av den siste inntekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #12 Del Skrevet 26. juni 2018 2 timer siden, Xcase33 skrev: Du bør mye heller se på hvordan du kan spare penger i livsstilen din. Øke marginene dine der heller....du vil måtte betale mer skatt...få mer ansvar, mindre frihet..forholde deg til 2 jobber. Det er en grunn til at man sier du ikke kan jobbe deg rik. Du sliter deg ut i lengden ...det er ingen måte å leve på. Du kan bli syk av det også...bli utbrent og muligens ikke kunne jobbe 50% engang om et år fra nå av. For 2-3 tusenlapper netto ekstra i mnd for å risikere så mye? fatter jeg ikke du vurderer engang. Folk har jo ulik kapasitet da. Jeg har jobbet slik jeg gjør i 6 år nå og synes faktisk det er veldig greit med i snitt 12000 - 13000 ekstra utbetalt hver måned. Anonymkode: 375f4...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xcase33 Skrevet 26. juni 2018 #13 Del Skrevet 26. juni 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Folk har jo ulik kapasitet da. Jeg har jobbet slik jeg gjør i 6 år nå og synes faktisk det er veldig greit med i snitt 12000 - 13000 ekstra utbetalt hver måned. Anonymkode: 375f4...3c5 Alle synes det er greit med noen tusen ekstra hver hver måned. Men det koster deg mer i lengden enn hva de pengene er verdt. Dessuten justerer man forbruket deretter også..da blir man gradvis mer og mer avhengig av å jobbe permanent 200-250 timer hver måned. Smellen kommer....det har ikke så mye med kapasitet å gjøre. Du vet ikke når og i hvilken form....underliggende usunt psykisk stress resulterer i mange diagnoser, hva det slår ut i og hva slags form er genetisk og alderbetinget. Folk lærer som regel eller ihvertfall av og til etter de har fått en diagnose eller 2. De tror de kan fortsette i samme kjøret som når de var 20år og langt uti 30årene i et ekstremt tempo. Mange skjebner der.... Jeg kan fint gamble med penger du...la oss se hvem som blunker først der. Men helsa blir litt for high stakes for min del...har ingen problemer med å si at der trekker jeg meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 26. juni 2018 #14 Del Skrevet 26. juni 2018 Har jobbet 100% i kommunen som grunnskolelærer, og hatt tyskundervisning på VGS samtidig (15%-20%). Det gikk fint. Var lov, siden det var kommune og fylkeskommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #15 Del Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, Xcase33 skrev: Alle synes det er greit med noen tusen ekstra hver hver måned. Men det koster deg mer i lengden enn hva de pengene er verdt. Dessuten justerer man forbruket deretter også..da blir man gradvis mer og mer avhengig av å jobbe permanent 200-250 timer hver måned. Smellen kommer....det har ikke så mye med kapasitet å gjøre. Du vet ikke når og i hvilken form....underliggende usunt psykisk stress resulterer i mange diagnoser, hva det slår ut i og hva slags form er genetisk og alderbetinget. Folk lærer som regel eller ihvertfall av og til etter de har fått en diagnose eller 2. De tror de kan fortsette i samme kjøret som når de var 20år og langt uti 30årene i et ekstremt tempo. Mange skjebner der.... Jeg kan fint gamble med penger du...la oss se hvem som blunker først der. Men helsa blir litt for high stakes for min del...har ingen problemer med å si at der trekker jeg meg Jeg har vært vant med å jobbe mye hele livet og trives med det. Ikke verre å jobbe 150 % når man er 50 enn å jobbe 100% når man er 70, som jeg faktisk kjenner flere som gjør. Anonymkode: 375f4...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #16 Del Skrevet 26. juni 2018 Gjorde det i 10-15 år etter endt høyere utdanning, den ene jobben i helsesektoren, den andre 100% fleksibel, (kursvirksomhet). Synes det gikk greit, kom meg frampå på personlig økonomi og har i dag komfortabel økonomi. Hardt og hardt, det viktigste er at bi-jobben ikke går utover hovedjobben, dvs. at fritid blir lik 0, siden resten av tiden går til hvile. Arbeidet også mye på helg for å lette ukedagene. Anonymkode: d72fa...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #17 Del Skrevet 26. juni 2018 Jeg vurderer det samme. Ny jobb i ny kommene 100 prosent og ekstravakter i en annen kommune. Anonymkode: 0299f...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #18 Del Skrevet 26. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet 100% ett sted og tok ekstravakter både der og et annet sted. Gikk fint det, men det trekkes veldig mye skatt, 45% av alt jeg jobber ekstra. Anonymkode: 9ae8d...30a At det trekkes skatt er uproblematisk, fir man får dem jo tilbake. Men at man skatter 47% av hver krone over 580 000 man tjener, er vankeligere å svelge. Anonymkode: 43066...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmora Skrevet 26. juni 2018 #19 Del Skrevet 26. juni 2018 Hadde barnefri annenhver helg og jobber da som bartender. Fikk dekket sosiale behov, brukte tipsen min på ego ting og sparte lønna. Slutta et par mnd etter jeg fikk meg kjæreste - da mitt behov for sosiale settinger endret seg og det ble mer ork enn gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #20 Del Skrevet 26. juni 2018 5 timer siden, Xcase33 skrev: Du bør mye heller se på hvordan du kan spare penger i livsstilen din. Øke marginene dine der heller....du vil måtte betale mer skatt...få mer ansvar, mindre frihet..forholde deg til 2 jobber. Det er en grunn til at man sier du ikke kan jobbe deg rik. Du sliter deg ut i lengden ...det er ingen måte å leve på. Du kan bli syk av det også...bli utbrent og muligens ikke kunne jobbe 50% engang om et år fra nå av. For 2-3 tusenlapper netto ekstra i mnd for å risikere så mye? fatter jeg ikke du vurderer engang. Man blir syk av å være fattig også. Greit å jobbe ekstra hardt en stund for å kunne jobbe mindre hardt (eller kanskje slutte helt) senere i livet. Hvis man er så ovenpå økonomisk at man aldri trenger å låne penger til mer enn 2% rente og man har penger til å investere 20-30% av inntekten i noe som gir 5-10% avkastning i året, så kan man etter hvert gjøre akkurat det man vil uten økonomiske bekymringer. Anonymkode: 43066...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå