Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sarahj
Skrevet

Jeg får fortiden ingen jobb, og får ikke støtte av aetat eller sosialen, og har funnet ut at de to-tre neste månedene kan bli VELDIG vanskelige. Jeg vil ikke miste leiligheten min, men det gjør jeg om jeg ikke får betalt husleie og strøm... :cry:

Jeg har i tillegg fått en ubekvem regning fra kemneren med forskuddstrekk i skatt på de siste resterende pengene jeg har igjen (som nå forsvinner.)

Hva kan jeg gjøre? Jeg kan ikke ta opp lån eller låne av andre heller. Vær så snill å hjelp meg :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor får du ikke hjelp på sosialen? Det er jo akkurat i slike tilfeller de skal hjelpe til! :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Høres rart ut.Ingen inntekt og du får ingen hjelp fra sosialen.De har bare ikke lov å si nei om du ingenting har. Hvor mener de du skal bo da?

Gjest Bulla
Skrevet

Dersom du ikke har verken inntekt eller formue, har du jo krav på støtte fra sosialkontoret.

Jeg vet ikke hva slags jobber du søker på, men en tanke kan jo være å legge lista lavere ifht jobbønsker, i alle fall i en overgangsperiode?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Siden du ikke får hjelp fra sosialen, regner jeg med at du har en stor nok forume til å klare deg. For ahr du ikke forume, og heller ikke inntekt kan de ikke nekte deg. Men det hjelper ikke å ha stående mange tusen på en konto, fordi du sparer til et eller annet, for da får du ikke hjelp.

Gjest Anonymous
Skrevet

Uff, det hørtes leit ut! Er det fordi du eier leiligheten din at sosialkontoret ikke vil hjelpe deg? Hva med som en nødløsning og flytte hjem til mor og far et par måneder og leie ut leiligheten din så lenge? Ikke akkurat noen drømmemåte å løse problemet på, men får du absolutt ikke jobb eller støtte så har du jo ikke så mange valgmuligheter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville prøvd å snakke med banken om det er slik at du eier leiligheten. Det kan hende de kan låne deg penger med sikkerhet i leiligheten, utsette betaling av lånet en måned, eller hjelpe deg på annen måte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes alltid en jobb. Dra til nærmeste by armert med et lass med cv'er og søknader og bank på alle dører du ser. Ikke vær kresen. Sjekk alle stillingsannonser og ring rundt til alle steder som tradisjonelt har mer å gjøre om sommeren (eks gartnerier, utesterveringer, hoteller mm).

Jeg ser rødt over mennesker som setter seg ned og sutrer fordi staten aldri hjelper dem. Hjelp deg selv!!

Gjest Vinja
Skrevet

Til siste gjest...Det er ikke alle som vil ta alle jobber, spesielt hvis man er under utdannelse, da er det faktisk begrensninger, og sånn som meg, jeg trenger en jobb som er innenfor det feltet jeg søker utdannelse for å samle poeng, dette er viktig for meg. Det er ikke alltid man kan tenke: "Må ta hva som helst"..Det er ikke alltid det er mulig. Spesielt ikke hvis trådstarter er student og går på skole på dagtid (Nå vet jeg ikke om det er slik det er, men det er mulig).

Du burde ta det litt med ro og tenke på mulighetene før du sier noe om at han/hun sutrer osv...

Skrevet
Til siste gjest...Det er ikke alle som vil ta alle jobber, spesielt hvis man er under utdannelse, da er det faktisk begrensninger, og sånn som meg, jeg trenger en jobb som er innenfor det feltet jeg søker utdannelse for å samle poeng, dette er viktig for meg. Det er ikke alltid man kan tenke: "Må ta hva som helst"..Det er ikke alltid det er mulig. Spesielt ikke hvis trådstarter er student og går på skole på dagtid (Nå vet jeg ikke om det er slik det er, men det er mulig).

Du burde ta det litt med ro og tenke på mulighetene før du sier noe om at han/hun sutrer osv...

Er litt uenig her; alle muligheter bør utforskes før man bør ty til sosialen. Greit at du ønsker deg en relevant jobb, men jeg synes at har man valget mellom sosialen eller en midlertidig jobb bare for å overleve, bør man velge det siste. Går jo an å jobbe som ekstrahjelp, på kvelder og lignende.

Gjest Vinja
Skrevet

Ja, men husk at ALLE har ikke mulighet til det pga f.eks barn...

Men uansett, hun sa jo at sosialen har sagt nei :roll:

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis det bare er en _midlertidig_ kneik, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke vil låne penger. Da helst av familie venner.

Angående jobb. Dere som maser om "relevante" jobber. Hvor lenge mener dere at man skal vente på en slik? Og hvorfor kan man ikke jobbe i en "irrelevant" jobb til man finner drømmejobben? Det finnes jobber i alle døgnets tider, hvis man VIRKELIG vil ha penger..så tar men en slik jobb.

Gjest Anonymous
Skrevet
Uff, det hørtes leit ut! Er det fordi du eier leiligheten din at sosialkontoret ikke vil hjelpe deg? Hva med som en nødløsning og flytte hjem til mor og far et par måneder og leie ut leiligheten din så lenge? Ikke akkurat noen drømmemåte å løse problemet på, men får du absolutt ikke jobb eller støtte så har du jo ikke så mange valgmuligheter.

Det der er ikke et argument for å ikke få hjelp.

Om du eier en leilighet, så kan de ikke si at du ska leie ut og ytte hjem til mor.Hvem vil gå med på en leiekontrakt for et par mnd.

Har ikke betydning om du eier eller leier når man er i krise.

Gjest Anonymous
Skrevet

Høres greit ut at man ska låne penger,men folk i en slik situason får det verre om de må ta opp lån. Vil du låne folk penger når du vet situasjonen? Det skal betales tilbake.

da må en låne til leie,strøm,mat,og alt annet. Det vil dreie seg om mye penger. Hvem er det som har mulighe til det i dag da?

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja, men husk at ALLE har ikke mulighet til det pga f.eks barn...

Men uansett, hun sa jo at sosialen har sagt nei :roll:

har man barn har an litt inntekt,en at ma ar arn er heller ikke noe aument for sosialen å si nei. Så lenge hun ikke krier hva avslaget grunner i blir det bare pekulasjoner fra oss.

enten har hun formue eller hun ar såpass at sosialen ar regnet ut at hun SKA klare seg. Om hun mener at hun trenger penger, så er det ikke ikker det er reelt

Gjest Sarahj
Skrevet

Trådstarter her...

Grunnen til at jeg ikke får hjelp fra sosialen er ikke pga noe formue, jeg er ikke dum og ber om hjelp for ingenting.

grunnen er at jeg har egen leilighet og for å få hjelp må man først SELGE leiligheten, bruke pengene, og SÅ få hjelp, noe jeg ikke vil. Det er hjemmet mitt, og dere ville antageligvis ikke solgt hjemmet deres heller.

Jeg er 20 år, og studerer som en av dere nevnte, men studiete er ikke berettighet lånekassen/stipend.

Og jo, jeg har faktisk søkt på titalls av jobber, på kvelden, men det er ikke så LETT å få jobb som mange av dere vil ha det til. Jeg har ikke utdanning til noe enda, og kveldsjobbene er ikke så lette å få fatt i her i området desverre.

Takk for svar, og til en av dere som sa jeg sutret og kunne "bare skaffe meg en jobb", burde kanskje ikke si noe før du vet fakta!

Skrevet

At du må selge leiligheten for å få sosialhjelp er en myte. Du kan søke om hjelp, men du må først kontakte banken og be om avdragsfritak på evt.lån. Det kan være at du ved dette grepet frigjør såpass mye penger at du kommer over normen for å motta sosialhjelp. I motsatt fall kan du få hjelp, men du vil aldri få hjelp til å dekke avdrag på lån, renter kan du få hjelp til å dekke.

Bestill en time på sosialkontoret, du, så kanskje ting ordner seg litt.

Gjest Sarahj
Skrevet

Jeg har vært på sosialkontoret. Jeg har ikke noe lån, og beskjeden jeg fikk var at da måtte jeg nok selge leiligheten siden det "lå så mye penger i det". :cry:

Skrevet

Jeg håper du fikk det avslaget som et vedtak. Fordi:

Sosialkontoret kan ikke nekte å ta i mot søknad fra deg og den skal behandles. Et avslag skal begrunnes skikkelig og hvis du får avslag så:

Kan du påklage dette, dette er sosialkontoret pliktig til å hjelpe deg med. Hvis sosialkontoret etter klagerndene oppretterholder avslaget skal saken sendes videre til Fylkesmannen - du ser all makt er IKKE gitt de ansatte på sosialkontorene!

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet
Trådstarter her...

Grunnen til at jeg ikke får hjelp fra sosialen er ikke pga noe formue, jeg er ikke dum og ber om hjelp for ingenting.

grunnen er at jeg har egen leilighet og for å få hjelp må man først SELGE leiligheten, bruke pengene, og SÅ få hjelp, noe jeg ikke vil. Det er hjemmet mitt, og dere ville antageligvis ikke solgt hjemmet deres heller.

Jeg er 20 år, og studerer som en av dere nevnte, men studiete er ikke berettighet lånekassen/stipend.

Og jo, jeg har faktisk søkt på titalls av jobber, på kvelden, men det er ikke så LETT å få jobb som mange av dere vil ha det til. Jeg har ikke utdanning til noe enda, og kveldsjobbene er ikke så lette å få fatt i her i området desverre.

Var det saksbehandler som sa det? det skal behandles i sosialstyret. Det er mange som må søke om hjelp på sosialen når det er vanskelig. tror du at folk er pliktig til å selge hjemmene sine?De kan kreve at du kvitter deg med dyre ting som bil.

Er det snakk om en kort periode du er arb.ledig? kan forstå om du har en millionbolig med dyre lån,men da får saksbeh. regne på hva som er mest lønnsomt for deg. leie eller eie.

Siden du er så ung regner jeg med at du ikke har hat den så lenge og at lån ikke er nedbetalt,men uansett så gå tilbake. du har mulighet til å anke.

Takk for svar, og til en av dere som sa jeg sutret og kunne "bare skaffe meg en jobb", burde kanskje ikke si noe før du vet fakta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...