AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Hei jeg leste at gravide bør ligge på venstre side for bedre blodtilførsel til foster, noe dere vet noe om? Jeg får ikke sove i den stillingen, og lurer på om det er dumt å ligge annerledes i første trimester? Mageleie og ryggleie er visstnok heller ikke heldig etterhvert, av praktiske og kroppslige grunner. Dette visste jeg ikke, utenom mageleie er logisk når magen blir større. Anonymkode: 52e1b...05b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 Jeg ligger på begge sider og er i uke 36. Jordmor sa at jeg kjenner det med én gang hvis det skulle være noe galt. Jeg får feks ikke til å ligge på ryggen. Anonymkode: 16e0b...531
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 Når magen vokser vil du sove på siden. Og etterhvert bytter du side ørten ganger per natt. Graviditet og søvn er ikke akkurat kompatible.. Anonymkode: 4d064...b51 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg leste at gravide bør ligge på venstre side for bedre blodtilførsel til foster, noe dere vet noe om? Jeg får ikke sove i den stillingen, og lurer på om det er dumt å ligge annerledes i første trimester? Mageleie og ryggleie er visstnok heller ikke heldig etterhvert, av praktiske og kroppslige grunner. Dette visste jeg ikke, utenom mageleie er logisk når magen blir større. Anonymkode: 52e1b...05b Om flere måneder Jeg er sju måneder på vei nå, og nå blir jeg svimmel og kvalm om jeg ligger på ryggen (vena cava). Prøver å legge meg på venstre, men trives best på høyre. Du trenger altså ikke tenke på dette i det hele tatt før du er godt ute i tredje trimester. Antakelig vil kroppen din si fra før du selv trenger å tenke på det. Første trimester så er fosteret få cm stor, så det her er en ikke-sak foreløpig altså. Anonymkode: 9d5c4...adc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 Sov på høyre side hele svangerskapet. Fikk ikke til å ligge på venstre side pga bekkenløsning og halsbrann som merkelig nok ble hundre ganger verre om jeg lå på venstre side. Lå på ryggen veldig lenge. Ble aldri svimmel av å ligge på ryggen. Lå mye halvt over på ryggen med bbhugme pute som støtte bak og mellom beina. Du må bare høre på kroppen din. Og det er absolutt ikke sikkert st du kommer til å bytte side så ofte som en over her skriver, eller at du sover forgerdelig. Anonymkode: 0fabd...da3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 Ligg på den siden du vil så lenge det føles behagelig for deg. Som noen sier så må man ofte snu seg mye etter hvert som magen vokser. Jeg kom til det punktet tidlig og hadde også problemer med å komme meg rundt til andre siden pga strekk i sener og tvillinggraviditet. Løsningen ble å kjøpe ett skikkelig glatt satenglaken og legge det dobbelt under baken, da kunne jeg snu meg uten å løfte baken fra madrassen. Anonymkode: 08421...d17
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 Det tar du bare som det kommer naturlig. Jeg syntes det har vært mest behagelig å ligge på rygg, men i uke 24-25 ble det ubehagelig, så nå er det mer naturlig for meg å ligge på siden. Av og til blir det ubehagelig å ligge på høyre, så da ligger jeg på venstre. Anonymkode: ae217...c08
Pearl2.0 Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 Jeg kan ligge på begge, men da må jeg ligge såpass mye over på siden at magen møter støtte i madrassen. Så ligger faktisk halvveis på magen med en fot trukket opp. Blir dårlig og kvalm av å ligge på rygg eller halvveis på rygg. Er 26 uker på vei. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Ligg akkurat slik du føler for. Liggestillinger blir ubehagelige for deg, lenge før de er farlige for barnet. Du merker med én gang hvis du ligger i en uheldig stilling. Anonymkode: adcbb...4ba 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #10 Skrevet 27. juni 2018 Som de fleste skriver her er det først når babyen blir så stor at du merker ubehag av å ligge i samme stilling lenge at man bør ligge mest på venstre side. Man bør selvsagt variere, men det er lurt å ligge litt mer på venstre av ulike årsaker. Blant annet hydronefrose som stort sett oppstår på høyre side. For å unngå trykk der bør man derfor ligge litt mer på andre siden. Anonymkode: 589b0...b1f
Gjest BearMama Skrevet 27. juni 2018 #11 Skrevet 27. juni 2018 På 26.6.2018 den 0.40, AnonymBruker skrev: Hei jeg leste at gravide bør ligge på venstre side for bedre blodtilførsel til foster, noe dere vet noe om? Jeg får ikke sove i den stillingen, og lurer på om det er dumt å ligge annerledes i første trimester? Mageleie og ryggleie er visstnok heller ikke heldig etterhvert, av praktiske og kroppslige grunner. Dette visste jeg ikke, utenom mageleie er logisk når magen blir større. Anonymkode: 52e1b...05b Hehe. Det frøet merker du ikke noe til. Det er en sannhet i det når babyen begynner å ta plass, men du merker raskt hva som er behagelig eller ei. Ligg akkurat som du liker best.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #12 Skrevet 27. juni 2018 Som andre sier så blir noen liggestillinger ubehagelige etter hvert. Jeg var veldig redd for å gjøre noe feil, og tenkte at jeg skulle sove på venstre side når magen begynte å bli stor. Imidlertid sover jeg best på høyre side, og mot slutten av svangerskapet sov jeg ikke særlig bra i det hele tatt. Det var fysisk umulig å ligge på magen og ubehagelig å ligge på ryggen, så jeg byttet fram og tilbake mellom høyre og venstre side hundre ganger i løpet av natten. Men jeg sovnet ofte på høyre side, fordi det var lettest av en eller annen grunn, og det gikk helt fint. Anonymkode: 1496f...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå