Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er litt nyskjerrig. Har du noen gang fått sparken fra en jobb, og hva var i så fall grunnen til det?

Har selv aldri fått sparken.

Anonymkode: 19b5c...c14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun fått "sparken" fra en sommerjobb fordi jeg var så useriøs osv. Var ingen formell arbeidsavtale ellernoe så vil ikke akkurat kalle det sparken, men fikk ikke jobbe der mer iallefall 😛

Anonymkode: 748de...188

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt nyskjerrig. Har du noen gang fått sparken fra en jobb, og hva var i så fall grunnen til det?

Jeg har fått sparken. Grunnen var at jeg ikke var flink nok. Rett ut døra med en glimrende attest. 

Anonymkode: 9f0aa...059

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Aldri fått sparken, men har gitt sparken til 2 før. Aldri noe gøy å gjøre

Anonymkode: 4d297...5b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått sparken i den forstand at bedrifter har blitt lagt ned. Det har jeg opplevd to ganger.

Jeg har også vært med på å sparke to. Som en annen skriver, ikke gøy.

Som enda en annen skriver, så er det ofte vanlig at folk som får sparken får gode referanser. Blir gjerne som et slags plaster på såret. Det er derfor jeg sjelden tar kontakt med forrige arbeidsgiver når jeg skal ansette noen, men gjerne hopper bakover. Det er lettere for en arbeidsgiver lenger bak i leksa å fortelle sannheten om den man vurderer å ansette.

Når jeg blir oppringt av bedrifter om spørsmål om folk som har vært på intervju hos dem, prøver jeg å være ærlig om både positive og negative sider ved en person.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri fått sparken, men er livredd for det. Jeg gjør alltid så godt jeg kan. Jobben er viktig for meg. 

Skrevet

Jeg har ikke fått fortsette etter prøvetid. Var ikke god nok... Så har jeg ikke fått være med videre etter fusjon, jeg var sykemeldt på det tidspunktet og de kunne gjøre hva de ville. Har også måttet slutte midt i en kontraktsperiode, det var en misforståelse, men jeg hadde ingenting jeg skulle ha sagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare en enighet om at jeg skal slutte. Ble vanvittig sliten fysisk og psykisk av jobben. Så ble jeg sparket for å få riktig hjelp av nav videre.

Anonymkode: 416a4...c9a

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Kontorotta skrev:

Som enda en annen skriver, så er det ofte vanlig at folk som får sparken får gode referanser. Blir gjerne som et slags plaster på såret. Det er derfor jeg sjelden tar kontakt med forrige arbeidsgiver når jeg skal ansette noen, men gjerne hopper bakover. Det er lettere for en arbeidsgiver lenger bak i leksa å fortelle sannheten om den man vurderer å ansette.

Når jeg blir oppringt av bedrifter om spørsmål om folk som har vært på intervju hos dem, prøver jeg å være ærlig om både positive og negative sider ved en person.

For at du skal kunne ringe tidligere arbeidsgivere og de skal kunne gi informasjon om den ansatte (utover "ja det stemmer at han har vært ansatt her"), må ikke personen du ringer være oppgitt som referanse da? 

Samme andre veien - hvis noen ringer til deg - og du på forhånd ikke har blitt bedt om å være referanse - har du da lov til å "utlevere" den tidligere ansatte?

(Jeg spør fordi jeg ikke vet, men jeg hadde trodd at dette ville være problematisk)

• Liker 2
Skrevet

Når jeg har hatt folk på intervju, har jeg alltid spurt om referanser fra  forrige jobb, men også jobber før den tid. Jeg søker ikke bare på 1881 og får nummeret til tilfeldige bedrifter nevnt i CV. 

Jeg har personlig aldri blitt oppringt av bedrifter med spørsmål om personer jeg ikke har stått som referanse for. 

Skrevet

Ikke fra jobben, men fra fotballaget mitt da jeg var yngre. Pga mitt elendige oppmøte, hehe

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, ekkoet skrev:

For at du skal kunne ringe tidligere arbeidsgivere og de skal kunne gi informasjon om den ansatte (utover "ja det stemmer at han har vært ansatt her"), må ikke personen du ringer være oppgitt som referanse da? 

Samme andre veien - hvis noen ringer til deg - og du på forhånd ikke har blitt bedt om å være referanse - har du da lov til å "utlevere" den tidligere ansatte?

(Jeg spør fordi jeg ikke vet, men jeg hadde trodd at dette ville være problematisk)

Se svar over, glemte sitere deg. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått sparken. Grunnen var at jeg ikke var flink nok. Rett ut døra med en glimrende attest. 

Anonymkode: 9f0aa...059

Hvordan klarte du egentlig å få en glimrende attest, hvis du ikke var flink nok til jobben ? 

Anonymkode: 28cb2...4e9

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 26.6.2018 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg opplevd. Jeg fikk sparken på min bursdag. Jeg ble kalt inn til et møte med sjefen. Og jeg fikk i utgangspunktet  beskjed om at det var kun et møte for å drøfte hvordan jeg jeg kunne forbedre meg. Jeg fikk heller ikke noe skriftlig oppsigelse, kun muntlig. Det er jo ikke lov. Det står i arbeidsmiljøloven at det skal skje gjennom visse formkrav. F.eks. drøftelsesmøte før oppsigelse og at man skal ha en skriftlig oppsigelse. 

I ettertid er jeg bare glad for at jeg fikk sparken. Det var så mange konflikter og høyt sykefravær samt oppslag i den lokale pressen om denne arbeidsplassen at jeg er glad for at jeg gikk videre i livet mitt.

Endret av Serafin
  • Liker 3
Skrevet

Tja, jeg har ikke fått forlenget arbeidskontrakt på studenthybel jeg hadde, etter å ha jobbet der i 2,5 år. Vi fikk kontrakter på et halvt år i gangen, 4 stk som var ansatt hvert semester. I løpet av tiden min der hadde jeg på eget initiativ lært meg alle systemene, også de som vi ikke var forventet å kunne (vi reduserte antallet som med henvist videre fra oss med 80%), hatt opplæring på samtlige nye (studenter, så det var mye utskifting), og gått vikar for andre, som førte til at jeg i perioder jobbet hver eneste dag. Så skulle de tre andre slutte etter endte studier, og sjefen valgte da å ikke forlenge min kontrakt og. Dette førte da til at når det var oppstart igjen satt hun med fire nye mennesker som ikke kunne noe som helst. Og som dermed ikke kunne være alene...

Hun kom krypende en uke etter oppstart, da hennes "faste ansatte" ikke var så interessert i å jobbe doble vakter for å lære opp de nye. Men da hadde jeg alt en ny jobb ventende, og gadd ikke hjelpe henne. Dama var et mareritt hele veien, og hadde det vært en av de andre som hadde spurt så hadde jeg sagt ja (for de andre der var veldig trivelige), men jeg kjente ingen steder at jeg ville hjelpe henne ut av knipen..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En sjef var ikke så fornøyd siden jeg kom ofte forsent og en dag glemte jeg at jeg skulle på jobb..Men bedriften måtte legges ned så hun var glad hun slapp å sparke meg 😅 Ellers var det en butikk som trakk ønsket om å ansette meg fordi jeg mente at lønnen de tilbød var lavere enn det jeg hadde fått i en annen butikk...

Anonymkode: 9b255...aeb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk... jeg var mye syk, og mye sykemeldt. 

Jeg hadde spiseforstyrrelse og slet mye med angst. 

Ble kalt inn på møte, og måtte skrive under på at jeg fraskrev meg stillingen min. Dette for at bedriften måtte ansette en i min opprinnelige 100% stilling. Jeg jobbet på det tidspunktet bare 30%, hadde aap resten. Stillingen min ble endret til «ringevikar», med lovnad om å få vakter når jeg ble bedre.

Jeg hadde ingen krefter til å motsi dem, jeg skrev under.

Jeg fikk aldri noen flere vakter... tok kontakt med bedriften etter noen mnd, da jeg hadde en fin periode. Jeg hadde brukt mye tid i terapi, fikk god behandling i helsevesenet, og hadde det bra. Fikk til svar at de skulle kontakte meg så snart de hadde noe ledig.... 

NAV og fastlegen hjalp meg videre, jeg er nå ufør. Kom meg aldri opp igjen, sliter mer med angst og depresjon enn noen gang.. men det kommer nok til å gå bra en gang. 

Anonymkode: 97daf...6c8

• Liker 1
Skrevet

Måtte gå pga finanskrisa den gang. Var den siste som ble ansatt, så det var rettferdig. I dag er firma konkurs😆

Var også den første av resten som måtte gå i et utleiefirma. Lederen der er den største idioten jeg noen gang har møtt. Glad jeg ikke ga han juling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et vikaroppdrag som skulle vare et halvt år, men etter fem uker fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å komme tilbake. Det var ikke pga jobben, det var pga personligheten min. Jeg var for høylydt, for mye "armer og bein". Dette var en veldig liten bedrift som hadde 5-6 ansatte og alle var veldig stille, alle gikk på tå og snakket veldig lavt sammen. Så da jeg kom med mine "armer og bein" og snakket litt for høyt for dem, så passet jeg ikke inn.

Det var et slag i magen for å si det mildt, men noen måneder etterpå snakket jeg med ei av de andre ansatte der som kunne fortelle at det var feil at alle de andre ville at jeg skulle gå og hun som sparket meg hadde gitt neste person sparken også og så hadde hun fått et sammenbrudd og ble lagt inn på psykiatrisk avdeling. Og bedriften gikk konkurs. 

Anonymkode: 37fc0...dde

• Liker 3
Skrevet

Ble oppsagt sammen med 6 andre da nye eiere overtok bedriften. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...