Gå til innhold

Går ikke ned i vekt . Hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Første gang jeg skriver noe sånt innlegg men prøver. 

Jeg driver og prøver å slanke meg 10 kg. Har et kaloriinntak på 1500 kcal om dagen. Trener 4 ganger i uken. Da trener jeg armer, mage, litt rygg, ben, rumpe. 

Nå har jeg også økt aktivitetsnivå til at jeg skal gå 16.000 skritt i døynet. 

Drikker lite vann. Kun trening og sjeldent ellers. Te og Cola zero sugar. Spiser ikke noe søtt inni mellom. Om jeg må ha så er det 10 mg med skjolader. Men da vet jeg hvor mye jeg spiser. Har heller ikke noe sånt hjemme, så må til mamma om jeg skal ha. Drikker ikke lenger heller. 

Før jeg startet med dette for ca 2 mnd siden spiste jeg i 2 år kun 1-2 måltid i døynet. Jeg raste ned i vekt. Men så la jeg på meg igjen.  Men nå spiser jeg 3-4 måltid i døynet. Scanner det på mobilen og skjekker inntaket. 

Spiser kylling, fisk, biff hovedsakelig. Ikke så mye brød. 2 brødskiver maks om dagen. Spinat. Banan. Egg. Tomat. Squash. Skinke. Ost. Vannmellon. Spiser protein pudding som du får kjøpt i butikk. Ellers prøver jeg og spise 1 liten tallerken om jeg skal ha mat. Aldri store tallerkner. 

Spørsmålene mine blir ; 

1. Spiser jeg for lite? Eller for mye? 

2. Er det for lite kondisjonstrening i forhold til styrke? Tar 10- 20 min løping. 

3. Kan det ha noe med at jeg ikke drikker vann nesten? Maks 1 flaske til trening og 1 kopp te og 1-2 glass vann om dagen.  Men det er ikke alltid jeg drikker te heller. 

Jeg kan ingenting om trening eller kosthold. Jeg føler jeg famler i blinde. Er frustrert og skjønner ikke hva jeg gjør galt.

Vær snill når dere svarer. Synes det er litt skummelt og skrive og få svar. 

Anonymkode: 505e1...87f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville endret kondisjonstreningen; i stedet for 20 min i samme tempo bør du kjøre intervalltrening. Lek deg frem for å se hva som fungerer for deg, selv er jeg på tredemølla med maks hastighet i forhold til hva jeg klarer å sprinte (12mph) og løper 60 sek flr jeg hopper av på sidene og har 45 sek pause. Gjentar så mange ganger jeg klarer (etterhvert blir det 45 sek sprint når jeg blir sliten). 20 min totalt på den måten vil brenne LANGT MER. - det er altså 20 min inkludert pausene. 

Ellers ville jeg droppet proteinpudding og Cola zero og drukket mer vann. 

Anonymkode: 4fdbd...198

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trener du styrke i tilegg? Tusen takk for at du svarte ! Jeg skal prøve med intervall trening. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ganske bra ut det du forteller om kosthold og trening. Er enig i at intervaller er bedre trening enn å "bare" jogge i et tempo. Ellers ville jeg ha drukket en del mer vann enn du gjør. Vann gjør underverker 👍

Det jeg ville anbefalt er å variere kaloriinntaket gjennom uka. Da fikk jeg fart på vektnedgangen hvertfall. Hvis du har et gjennomsnitt på 1500 på en uke er der fint, så spiser du forskjellig antall kalorier, både en del under og over.

Supert med app på tlf som det ser ut som du har.

Og til sist. Ikke forhast deg. Bruk tid og få inn gode rutiner. Prøv deg frem litt med mat og trening, så finner du noe som passer deg 😊

Anonymkode: ecf4a...7e1

• Liker 1
Skrevet

Skal du ned i vekt, trenger du et kaloriunderskudd. Det betyr at du må ta inn (spise/drikke) færre kalorier enn du forbrenner. Du forbrenner kalorier hele døgnet, ved å puste, fordøye mat, bevege deg, trene. Du kan spise og drikke hva du vil, når du vil, hvor ofte du vil, og trene som du vil, eller la være, men du må ha kaloriunderskudd, og du må ha det på ordentlig, konsekvent, og lenge. 

Skal du telle kalorier, må du gjøre det riktig for at det skal være noen vits. Du trenger en elektronisk matvekt, og å sjekke matvaren du logger, opp mot etiketten, eller produsentens hjemmeside, eller Matvaretabellen. 

Et sunt kosthold er variert og balansert. Det betyr at du kan spise hva du vil, og at du bør spise litt av hvert forskjellig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du drikker alt for lite, halvannen-to litr i døgnet er minimum.

Og ja, det heter døGn, ikke døyn.

Anonymkode: ba7f4...c45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Da skal jeg fortsette men gjøre de små endringene.  Jeg måler opp med kjøkkenvekt og bruker en app til og  scanne matevarene eller legge inn selv hva de inneholder.  Ja jeg så skrivefeilen nå. Beklager! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...