AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Bor i et toetasjes hus, leier ut sokkelleilighet. Og nå må jeg få ut litt frustrasjon og kanskje få noen konstruktive synspunkter. Leieboer spiller musikk hele døgnet, er en to-roms leilighet, men leieboer har vist begynt å sove på stuen(Iallefall alltid dyne der og alltid musikk). Volum varierer mye, på dagtid er det slik at jeg kan høre sangtekster og hva slags reklame som er. Ettermiddag hører jeg ikke teksten, men såpass høyt at jeg kan høre hvilke sanger som spilles. På kvelden og natten er det mest dunk dunk(bassen) som høres. Det er aldri stille, og jeg holder på å gå på veggen. Føles som om en bor oppå en uteplass som alltid er åpen. Jeg er hjemme i permisjon for tiden, å sitter for det meste på soverommet på dagtid, for der hører jeg ikke musikk. I stuen blir jeg bare frustrert (stuene ligger over for hverandre). Prøver å be vedkommende å dempe, hjelper av og til, men aldri i lengden. I kveld fikk jeg melding tilbake: du burde lydisolering bedre. Ja, men det har jeg ikke mulighet til nå. Om noe skal gjøres med leiligheten, så ønsker jeg å ta den i bruk selv. Kan selvfølgelig det, men samtidig vet jeg at leieboer har knapt økonomi til å bo her. Det ligger under markedets utleiepris for området, får skjeden hele beløpet samtidig/tidsnok. Personen er ufør og helsen er ikke god + lite nettverk. Så vet ikke om jeg har samvittighet til å kaste ut heller.. Anonymkode: 62dd2...7d9
Heisann1234 Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i et toetasjes hus, leier ut sokkelleilighet. Og nå må jeg få ut litt frustrasjon og kanskje få noen konstruktive synspunkter. Leieboer spiller musikk hele døgnet, er en to-roms leilighet, men leieboer har vist begynt å sove på stuen(Iallefall alltid dyne der og alltid musikk). Volum varierer mye, på dagtid er det slik at jeg kan høre sangtekster og hva slags reklame som er. Ettermiddag hører jeg ikke teksten, men såpass høyt at jeg kan høre hvilke sanger som spilles. På kvelden og natten er det mest dunk dunk(bassen) som høres. Det er aldri stille, og jeg holder på å gå på veggen. Føles som om en bor oppå en uteplass som alltid er åpen. Jeg er hjemme i permisjon for tiden, å sitter for det meste på soverommet på dagtid, for der hører jeg ikke musikk. I stuen blir jeg bare frustrert (stuene ligger over for hverandre). Prøver å be vedkommende å dempe, hjelper av og til, men aldri i lengden. I kveld fikk jeg melding tilbake: du burde lydisolering bedre. Ja, men det har jeg ikke mulighet til nå. Om noe skal gjøres med leiligheten, så ønsker jeg å ta den i bruk selv. Kan selvfølgelig det, men samtidig vet jeg at leieboer har knapt økonomi til å bo her. Det ligger under markedets utleiepris for området, får skjeden hele beløpet samtidig/tidsnok. Personen er ufør og helsen er ikke god + lite nettverk. Så vet ikke om jeg har samvittighet til å kaste ut heller.. Anonymkode: 62dd2...7d9 Hadde jeg fått et så frekt svar tilbake så hadde jeg ikke giddi å beholdt den leieboern samme hva. 14
Morten1 Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 Du leier ut billigere enn hva du kunne fått, får ikke riktig belløp når du skal, leieboeren spiller høy musikk til alle døgnets tider og er i tillegg frekk? Håper du i det minste har depositumskonto! Jeg hadde send varsel om følgende tider skal det være stille, hvis dette blir brudt medfører det oppsigelse av kontrakt. At leieboer ikke har noe annet sted å bo er faktisk ikke ditt problem! 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 Gi et skriftlig varsel på at det skal være stille etter kl 22 til kl 07 og at øreklokker/øreplugger skal benyttes dersom vedkommende ønsker å høre på musikk/se på tv på natten. Skriv og at dersom det ikke etterfølges blir politiet kontaktet. Skriv og at husleie skal betales til gitt dato pr mnd og at manglende betaling fører til oppsigelse av leiekontrakt. Håper du har depositum på lovlig depositumkonto. Anonymkode: c2307...020 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 Hadde definitivt sendt melding tilbake om å vise hensyn og at det ikke kan spilles høy musikk. Anonymkode: 9ada8...efe 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #7 Skrevet 25. juni 2018 Takk for svar og forståelse. Har depositum på depositumkonto, men blir jo ikke stille av den grunn. Det er forresten kun musikk, ikke tv som er sjenerende. Har jeg noe jeg skulle ha sagt på dagtid? Skal egentlig ikke bort i sommerferien, men har begynt å grue meg litt. Leieboer har bodd her i flere år, men siste året det er begynt å bli utfordrende, har nok sammenheng med helsesituasjonen. Jeg har jo ønske om å være et godt medmenneske og ikke kaste noen på gata. Men må jo også kunne leve i egent hus.. Anonymkode: 62dd2...7d9 5
LoneWolf Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar og forståelse. Har depositum på depositumkonto, men blir jo ikke stille av den grunn. Det er forresten kun musikk, ikke tv som er sjenerende. Har jeg noe jeg skulle ha sagt på dagtid? Skal egentlig ikke bort i sommerferien, men har begynt å grue meg litt. Leieboer har bodd her i flere år, men siste året det er begynt å bli utfordrende, har nok sammenheng med helsesituasjonen. Jeg har jo ønske om å være et godt medmenneske og ikke kaste noen på gata. Men må jo også kunne leve i egent hus.. Anonymkode: 62dd2...7d9 Enkelt og greit så får du levere skriftelig oppsigelse av leieforholdet. Jeg regner med du har spesifisert hvor mange mnd gjensidig oppsigelse det er i kontrakten, men hvis ikke så er det en mnd oppsigelsestid. Du kan ikke ha det slik at du nesten ikke orker å leve i ditt eget hjem lengre. Ikke gjør deg selv syk fordi du vil være snill mot noen som ikke respekterer deg. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Hvis leieboer ikke klarer å ta vare på seg selv bør du kanskje sende bekymringsmelding til kommune og lege? Anonymkode: c2307...020 2
Atea Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 Gi skriftlig beskjed og si at det må være stilletider, også på dagen siden det er lytt. Hvis han /hun ikke tar hensyn overveier du en utkastelse. Alternativet er ikke bedre lydisolering for din del. Leietaker kan bruke headset. Vær litt streng nå, husk at det er din "jobb" som utleier, det er en rolle du har og inntar. Kjedelig, men noen ganger må man innta en rolle man kanskje ikke ønsker, både privat og i arbeidslivet. Har også leid i en kjellerleilighet som ung. Det var lytt, men tok hensyn. Aldri nachpiel eller høy musikk fra min side. Hadde besøk av og til før vi gikk på byen, men aldri noe hæla i taket. Bassen kan faktisk høres bedre opp til deg enn nede i utleie-enheten. Be leietaker bli med opp og høre hvordan det låter. Skjer det ingen endring = utkastelse. 1
Tvist Skrevet 26. juni 2018 #11 Skrevet 26. juni 2018 Ba ham på et formelt møte, og forklar hvordan det oppleves. Forklar også at du ikke kan ha det slik, så han forstår at dette er et varsel før han evt sies opp om det fortsetter. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 Jeg ville snakket ordentlig med leietaker, og forklart alvoret i situasjon. Forklar at musikkspillingen er så sjenerende for deg at dersom ikke situasjonen bedrer seg, må du rett og slett vurdere å avslutte leieforholdet. Kanskje dere sammen kan finne tidspunkter hvor musikken kan spilles på høyttaler, mens resten av tiden benyttes hodetelefoner. Jeg tror dessverre ikke du har noe sak juridisk, med mindre musikkspillingen pågår før 07 og etter 23, eller er veldig høy. Dempet musikkspilling går vel etter normal støy man må tåle. Men dersom leietaker ikke hører på deg etter en skikkelig alvorsprat, kan du jo som du sier avslutte leieforholdet for å benytte leiligheten selv. Dersom du leier til under markedspris er vel ikke dette noe leietaker burde ønske. Anonymkode: 512c4...70b 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 Når det kommer til leieforhold kan du ikke være dumsnill. Det går ut over deg selv. Anonymkode: cfb28...73f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 27 minutter siden, Atea skrev: Gi skriftlig beskjed og si at det må være stilletider, også på dagen siden det er lytt. Hvis han /hun ikke tar hensyn overveier du en utkastelse. Alternativet er ikke bedre lydisolering for din del. Leietaker kan bruke headset. Vær litt streng nå, husk at det er din "jobb" som utleier, det er en rolle du har og inntar. Kjedelig, men noen ganger må man innta en rolle man kanskje ikke ønsker, både privat og i arbeidslivet. Har også leid i en kjellerleilighet som ung. Det var lytt, men tok hensyn. Aldri nachpiel eller høy musikk fra min side. Hadde besøk av og til før vi gikk på byen, men aldri noe hæla i taket. Bassen kan faktisk høres bedre opp til deg enn nede i utleie-enheten. Be leietaker bli med opp og høre hvordan det låter. Skjer det ingen endring = utkastelse. Man ikke bare skrive regler som man selv ønsker som utleier. Spesielle regler må stå i leiekontrakten, og vilkårene i leiekontrakten kan ikke være dårligere enn i husleieloven (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil). Anonymkode: 512c4...70b 1
Atea Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Man ikke bare skrive regler som man selv ønsker som utleier. Spesielle regler må stå i leiekontrakten, og vilkårene i leiekontrakten kan ikke være dårligere enn i husleieloven (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil). Anonymkode: 512c4...70b Du har rett, men siden han ofte er forsinket med husleie og faktisk spiller til alle tider, ville jeg sagt opp leieavtalen hvis han ikke skjerper seg etter en prat. Tror jeg ville sagt opp leieavtalen nå, og sagt at han kan få den fornyet - men da med andre regler og kanskje på månedsbasis til han viser at han forstår. Kan man i følge husleieloven bråke så mye man vil fra 07 til 22? Mulig man kan det. Jeg leide et sted der en ung mann spilte høy musikk dagen lang. Bodde ikke lenge der for å si det sånn. Leide av firma. Fra de andre naboene var det støy fra barn, ballspilling inne, hyling og roping til midnatt. Endret 26. juni 2018 av Atea
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #16 Skrevet 26. juni 2018 En sånn type fattiglus har rett på kommunal leilighet. Det er slike som mangler boevne. Anonymkode: 6809a...291
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #17 Skrevet 26. juni 2018 Og hvorfor i himmelens navn bruker han ikke headset? Er noe galt med folk som har behov for å sitte inne i sommervarmen og høre på musikk hele dagen, ingen tvil om det. Anonymkode: 6809a...291
Yuumi Skrevet 26. juni 2018 #18 Skrevet 26. juni 2018 Kjøp ett headset til hen 😛 Eller så kan du jo si ifra hvor mye det plager deg, og at du vurderer å kaste hen ut dersom det ikke bedrer seg. Da har hen en sjanse, og dersom hen fortsatt vil bo der, så skjerper hen seg.
Gjest padawan Skrevet 26. juni 2018 #19 Skrevet 26. juni 2018 14 timer siden, Heisann1234 skrev: Hadde jeg fått et så frekt svar tilbake så hadde jeg ikke giddi å beholdt den leieboern samme hva Heldigvis har folk som leier bedre vern enn dette i Norge. Jeg er dog enig med det andre har svart her; send en skriftlig advarsel.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #20 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville snakket ordentlig med leietaker, og forklart alvoret i situasjon. Forklar at musikkspillingen er så sjenerende for deg at dersom ikke situasjonen bedrer seg, må du rett og slett vurdere å avslutte leieforholdet. Kanskje dere sammen kan finne tidspunkter hvor musikken kan spilles på høyttaler, mens resten av tiden benyttes hodetelefoner. Jeg tror dessverre ikke du har noe sak juridisk, med mindre musikkspillingen pågår før 07 og etter 23, eller er veldig høy. Dempet musikkspilling går vel etter normal støy man må tåle. Men dersom leietaker ikke hører på deg etter en skikkelig alvorsprat, kan du jo som du sier avslutte leieforholdet for å benytte leiligheten selv. Dersom du leier til under markedspris er vel ikke dette noe leietaker burde ønske. Anonymkode: 512c4...70b Musikken er på hele døgnet, men om natten er det kun bass en hører. Hører det ikke på soverommet, så er ikke sjenerende egentlig da. Men fra jeg står opp til jeg legger meg så er det jo der. Aldri stille. Iblant(en til to ganger måneden) på dagtid er leietaker utenom hus, da nyter jeg stillheten. Dere har vel rett, burde vel ta en ordentlig prat ansikt til ansikt. Evt. Si opp leieforholdet. Men kjenner jeg er litt nervøs, vet ikke hvilken reaksjoner jeg får. Meldinger i det siste har vært ganske frekke, og noen har innholdet banneord og ironi.. Ts Anonymkode: 62dd2...7d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå