AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 To søsken. Den ene har jobbet hver eneste sommer siden tenårene, betalt alle sine regninger selv, flyttet hjemmefra etter videregående, aldri lånt eller fått penger hos mamma og pappa, alltid vært sparsommelig og holdt kontroll med alle kostnader. Alltid hjulpet til, f.eks fullt tanken på bilen, kjøpt ny støvsuger, spandert på restaurant. Den andre, aldri jobbet annet enn helt sporadisk, brukt opp alle penger umiddelbart, bodd gratis hjemme, fått maten servert, aldri løftet en finger i husarbeid, aldri bidratt økonomisk til noe, men bommet, lånt og stjelt over en lav sko. Og nå, for å hjelpe den som aldri har bidratt, så stiller foreldrene opp med ekstra økonomisk hjelp for kjøp av leilighet (forskudd på arv til bruk som egenkapital). Den andre får ingenting, fordi hun klarer seg jo så fint selv, og tjener så godt. Og har jo allerede kjøpt seg leilighet, så trenger ikke noe mer. Det er så urettferdig, at den som aldri bidrar bare får og får, mens den som jobber og jobber og klarer seg bra får null støtte Anonymkode: 63b03...77c 10
abc123detvardet Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den andre, aldri jobbet annet enn helt sporadisk, brukt opp alle penger umiddelbart, bodd gratis hjemme, fått maten servert, aldri løftet en finger i husarbeid, aldri bidratt økonomisk til noe, men bommet, lånt og stjelt over en lav sko Vær heller glad for at du har klart deg selv og blitt selvstendig istedenfor han/hun^^ 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så urettferdig, at den som aldri bidrar bare får og får, mens den som jobber og jobber og klarer seg bra får null støtte Hvis du klarer deg bra, hvorfor skal du ha støtte da? 13
Gjest GiftMann38 Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 (endret) På makronivå er det akkurat sånn vi som tjener best tenker på skatt og velferdsstat 😉 Endret 25. juni 2018 av GiftMann38
Morten1 Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 4 minutter siden, abc123detvardet said: Vær heller glad for at du har klart deg selv og blitt selvstendig istedenfor han/hun^^ Hvis du klarer deg bra, hvorfor skal du ha støtte da? Kan være at TS ønsker forskudd på arv også for å oppfylle sine livsdrømmer. Skjønner godt at TS reagerer. Personlig hadde jeg sagt det rett ut og hvis foreldrene mener at person B skal få mer enn A, ja da hadde jeg nok meldt meg litt ut av familien så kan de sitte der og lure på hva de gjorde galt. 8
Morten1 Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: To søsken. Den ene har jobbet hver eneste sommer siden tenårene, betalt alle sine regninger selv, flyttet hjemmefra etter videregående, aldri lånt eller fått penger hos mamma og pappa, alltid vært sparsommelig og holdt kontroll med alle kostnader. Alltid hjulpet til, f.eks fullt tanken på bilen, kjøpt ny støvsuger, spandert på restaurant. Den andre, aldri jobbet annet enn helt sporadisk, brukt opp alle penger umiddelbart, bodd gratis hjemme, fått maten servert, aldri løftet en finger i husarbeid, aldri bidratt økonomisk til noe, men bommet, lånt og stjelt over en lav sko. Og nå, for å hjelpe den som aldri har bidratt, så stiller foreldrene opp med ekstra økonomisk hjelp for kjøp av leilighet (forskudd på arv til bruk som egenkapital). Den andre får ingenting, fordi hun klarer seg jo så fint selv, og tjener så godt. Og har jo allerede kjøpt seg leilighet, så trenger ikke noe mer. Det er så urettferdig, at den som aldri bidrar bare får og får, mens den som jobber og jobber og klarer seg bra får null støtte Anonymkode: 63b03...77c Skjønner deg, at foreldrene bare har gitt og gitt, aldri satt krav er for meg helt fjernt. Ser de ikke at de gjør den ene en bjørnetjeneste? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 7 minutter siden, GiftMann38 skrev: På makronivå er det akkurat sånn vi som tjener best tenker på skatt og velferdsstat 😉 Jeg har gått flere år på skole jobber overtid innenfor helse og tjener ikke en dritt. Så å innsinuere at golk som ikke har høye lønninger ikke arbeider vil jeg ha meg frabedt. Anonymkode: f786d...226 20
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #7 Skrevet 25. juni 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: To søsken. Den ene har jobbet hver eneste sommer siden tenårene, betalt alle sine regninger selv, flyttet hjemmefra etter videregående, aldri lånt eller fått penger hos mamma og pappa, alltid vært sparsommelig og holdt kontroll med alle kostnader. Alltid hjulpet til, f.eks fullt tanken på bilen, kjøpt ny støvsuger, spandert på restaurant. Den andre, aldri jobbet annet enn helt sporadisk, brukt opp alle penger umiddelbart, bodd gratis hjemme, fått maten servert, aldri løftet en finger i husarbeid, aldri bidratt økonomisk til noe, men bommet, lånt og stjelt over en lav sko. Og nå, for å hjelpe den som aldri har bidratt, så stiller foreldrene opp med ekstra økonomisk hjelp for kjøp av leilighet (forskudd på arv til bruk som egenkapital). Den andre får ingenting, fordi hun klarer seg jo så fint selv, og tjener så godt. Og har jo allerede kjøpt seg leilighet, så trenger ikke noe mer. Det er så urettferdig, at den som aldri bidrar bare får og får, mens den som jobber og jobber og klarer seg bra får null støtte Anonymkode: 63b03...77c Det kan være mange grunner til at noen ikke jobber. Sykdom f.eks. Og om man har penger så er det jo lettere å klare seg selv- da trenger man lite hjelp. At man ikke har tjent opp egne penger fordi man ikke har hatt jobb vil ikke si at man er lat. Det kan være helt andre grunner
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #8 Skrevet 25. juni 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: så stiller foreldrene opp med ekstra økonomisk hjelp for kjøp av leilighet (forskudd på arv til bruk som egenkapital). Den andre får ingenting Den dagen foreldrene dine dør, vil du få din del av arven. Du kunne jo også spurt nå om du får tilsvarende forskudd på arv som ditt søsken har fått? Anonymkode: c1922...6be 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #9 Skrevet 25. juni 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den andre, aldri jobbet annet enn helt sporadisk, brukt opp alle penger umiddelbart, bodd gratis hjemme, fått maten servert, aldri løftet en finger i husarbeid, aldri bidratt økonomisk til noe, men bommet, lånt og stjelt over en lav sko. Og nå, for å hjelpe den som aldri har bidratt, så stiller foreldrene opp med ekstra økonomisk hjelp for kjøp av leilighet (forskudd på arv til bruk som egenkapital Kan du fortelle om hvordan ditt søsken får tatt opp lån uten å være i fast arbeid? Anonymkode: c1922...6be 8
Arabella Skrevet 25. juni 2018 #10 Skrevet 25. juni 2018 10 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Det kan være mange grunner til at noen ikke jobber. Sykdom f.eks. Og om man har penger så er det jo lettere å klare seg selv- da trenger man lite hjelp. At man ikke har tjent opp egne penger fordi man ikke har hatt jobb vil ikke si at man er lat. Det kan være helt andre grunner Ser du ikke hva TS skriver? Hennes bror/søster er LAT! Jeg har to slike eksemplarer (brødre) i min egen familie. 3
Arabella Skrevet 25. juni 2018 #11 Skrevet 25. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den dagen foreldrene dine dør, vil du få din del av arven. Du kunne jo også spurt nå om du får tilsvarende forskudd på arv som ditt søsken har fått? Anonymkode: c1922...6be Det er da slett ikke sikkert. Så lenge begge foreldre lever, kan de gi bort rubb og rake til hvem eller hva de vil. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #12 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, Arabella skrev: Det er da slett ikke sikkert. Så lenge begge foreldre lever, kan de gi bort rubb og rake til hvem eller hva de vil. Du har rett. Men om de gjør det slik at de ikke eier et øre når de dør, skal ts ha halvparten av det som søskenet har fått og da må søskenet betale til ts halvparten av den summen som søskenet har fått i forskudd på arv. Anonymkode: c1922...6be 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #13 Skrevet 25. juni 2018 6 minutter siden, Arabella skrev: Ser du ikke hva TS skriver? Hennes bror/søster er LAT! Jeg har to slike eksemplarer (brødre) i min egen familie. Hvor står dette?! Anonymkode: c1922...6be 2
Arabella Skrevet 25. juni 2018 #14 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har rett. Men om de gjør det slik at de ikke eier et øre når de dør, skal ts ha halvparten av det som søskenet har fått og da må søskenet betale til ts halvparten av den summen som søskenet har fått i forskudd på arv. Anonymkode: c1922...6be Moralsk sett ja. Men hvordan skulle det gå an i praksis? 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. juni 2018 #15 Skrevet 25. juni 2018 (endret) På 26.6.2018 den 0.04, Arabella skrev: Ser du ikke hva TS skriver? Hennes bror/søster er LAT! Jeg har to slike eksemplarer (brødre) i min egen familie. Man kan gjerne tro at en annen er lat, og så viser det seg i ettertid at personen ikke var lat, men syk. Trist, men sant. Det er ikke alltid psykisk sykdom blir snakket så mye om (om dette skulle vært tilfelle). Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #16 Skrevet 25. juni 2018 7 minutter siden, Arabella skrev: to slike eksemplarer (brødre) Hvordan er det du omtaler mennesker? Anonymkode: c1922...6be 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #17 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, Arabella skrev: Moralsk sett ja. Men hvordan skulle det gå an i praksis? Det er nok forholdsvis enkelt å ordne opp i ved hjelp av en advokat. Anonymkode: c1922...6be 2
Arabella Skrevet 25. juni 2018 #18 Skrevet 25. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor står dette?! Anonymkode: c1922...6be Det fremgår tydelig av hovedinnlegget.
WCKD Skrevet 25. juni 2018 #19 Skrevet 25. juni 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått flere år på skole jobber overtid innenfor helse og tjener ikke en dritt. Så å innsinuere at golk som ikke har høye lønninger ikke arbeider vil jeg ha meg frabedt. Anonymkode: f786d...226 Ville anbefalt å få deg ny jobb da. Jeg jobbet som ufaglært før jeg var ferdig studert og tjente godt innenfor helse 😉
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #20 Skrevet 25. juni 2018 Det står ingentingom at det er søsknene til TS det er snakk om, men sannsynligvis er det det og det er lett å anta utfra måten det er skrevet på. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor står dette?! Anonymkode: c1922...6be Anonymkode: f786d...226
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå