Gå til innhold

Du med dårlig råd, hvordan ser budsjettet dit ut hver måned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er mye å be om, men tenker det hadde vært fint om du kunne skrevet budsjettet ditt og hva du bruker det på hver måned. Inkluder også gjerne hva du får utbetalt. Jeg tenker å flytte ut om ikke så lenge og det hadde vært fint med en oversikt.

Budsjettet mitt er foreløpig tenkt slik som dette:

Utbetalt AAP: 12 000 kr
Utbetalt husbanken: 2000 kr

Husleie: 4700 kr
Internett: 200 kr
Tv: 200 kr
Transport: 1000 kr
Innboforsikring: 100 kr
Mat: 1500 kr
Forsikring hund: 350 kr
Hundemat: 200 kr
Mobil: 130 kr
Spotify: 100 kr
Netflix: 100 kr

Til overs (settes inn på sparekonto eller BSU): 5420 kr

Ser dette ut som ett realistisk budsjett? Noe jeg eventuelt burde endre på?

Anonymkode: 7d89c...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig urealistisk ut å kun bruke 1500 kr på mat på et voksent menneske. Mobil høres også lite ut, men det kommer vel an på hvilket abonnement du har. Internett og tv-abonnementene hørtes også relativt billige ut, men kanskje du har fått en god deal en plass? 

Her er det jo mange poster som mangler da, eller uforutsette utgifter som kommer jevnlig, f.eks. lege, tannlege, klær, veterinærutgifter, osv. Men sparer du noen tusenlapper hver måned har du jo en ekstra "buffer" til disse tingene.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så flink du er med pengene👍😊

Anonymkode: 27f32...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingenting til husholdningsvarer? Et matbudsjettet på kun 1500kr dekker ikke dopapir, plastposer, vaskemiddel osv. 

Spesielt de første månedene må du beregne en del mer til mat. Det koster å fylle opp skap og skuffer med alt du er vant med at bare er der når du trenger det.

Du trenger en post til klær og sko. Hvor mye/lite er individuelt. Jeg har 500 måneden, det dekker det om jeg trenger nye joggesko, vinterjakke eller bare truser 😛

Du trenger også en post for "annet". Det kommer definitivt utgifter du ikke kan planlegge. 

Ellers ser det greit ut. Trangt, men mulig å leve på.

Husk at du noen måneder i året får tre utbetalinger i tillegg til halv/fri skatt i desember og juni. Altså blir gjennomsnittlig AAP høyere.

Anonymkode: caa78...499

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, NewInTown skrev:

Høres veldig urealistisk ut å kun bruke 1500 kr på mat på et voksent menneske. Mobil høres også lite ut, men det kommer vel an på hvilket abonnement du har. Internett og tv-abonnementene hørtes også relativt billige ut, men kanskje du har fått en god deal en plass? 

Her er det jo mange poster som mangler da, eller uforutsette utgifter som kommer jevnlig, f.eks. lege, tannlege, klær, veterinærutgifter, osv. Men sparer du noen tusenlapper hver måned har du jo en ekstra "buffer" til disse tingene.

Ja, men hva synes du er realistisk å tenke å bruke på mat da? 2500 kr? Jeg har fri bruk av sms og tale til 130 kr måneden, internett og tv er noe som man betaler i tillegg til leien, tror det er derfor det er så billig. Men det kommer jo så klart ann på om jeg får den leiligheten jeg håper på.

Du har jo rett i de uforutsette utgiftene, er jo greit å tenke over.

AnonymBruker
Skrevet

Mer på mat, mer på mobil, internett og tv koster over 200, vi betaler over 500 for nett, tv kommer gjerne opp i 500 til. 

Anonymkode: 6062f...137

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ingenting til husholdningsvarer? Et matbudsjettet på kun 1500kr dekker ikke dopapir, plastposer, vaskemiddel osv. 

Spesielt de første månedene må du beregne en del mer til mat. Det koster å fylle opp skap og skuffer med alt du er vant med at bare er der når du trenger det.

Du trenger en post til klær og sko. Hvor mye/lite er individuelt. Jeg har 500 måneden, det dekker det om jeg trenger nye joggesko, vinterjakke eller bare truser 😛

Du trenger også en post for "annet". Det kommer definitivt utgifter du ikke kan planlegge. 

Ellers ser det greit ut. Trangt, men mulig å leve på.

Husk at du noen måneder i året får tre utbetalinger i tillegg til halv/fri skatt i desember og juni. Altså blir gjennomsnittlig AAP høyere.

Anonymkode: caa78...499

Supert, takk for tips. Men hva mener du med at man noen måneder får tre utbetalinger AAP? Det er noe som jeg ikke har fått med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kutta:

Spotify, Netflix, TV og hundeforsikringa. Har jo internet til musikk og filmer og TV gratis. Hunder klarer seg fint. De har ikke forsikring ute i naturen. 350 i måneden er jo 4200 i året. Sykt mye!

1500 i måneden på mat er lite. Da er det havregrøt hele uka 😕

Anonymkode: f9e5e...29f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor med samboer, så derfor blir husleien og bilutgiftene halvert av det det ville kostet ellers

Utbetalt 12 000

Husleie + strøm: Ca 4000

Mat: Ca 1500 (kjøper bønner og linser på butikker som selger mat fra asia, veldig billig og varer lenge + masse billige frosne grønnsaker)

Bil: ca 1000

Forsikring og mobil: 350

Katt: 500kr

Bruker ikke stort mer enn det. Sparer en 4000-5000kr i måneden. Sitter mye hjemme grunnet sykdom. Har klær som er 5-10 år gamle. 

Anonymkode: 49b1a...4f7

AnonymBruker
Skrevet

hva med medisiner til hunden, forsikringen dekker vel ikke dette? transport? er du medlem av treningssenter? reiseforsikring? klær, sminke/toalettsaker -alt fra tannpasta, toalettpapir, shampoo, bind, vaskemidler osv. eller regner du det i matposten? jeg hadde satt av en helsepost om jeg var deg, til lege, evnt faste medisiner du går på, tannlege, gynekolog. Og en post til julegaver og bursdagsgaver.

prevensjon?😀

Anonymkode: bbb36...65d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kutta:

Spotify, Netflix, TV og hundeforsikringa. Har jo internet til musikk og filmer og TV gratis. Hunder klarer seg fint. De har ikke forsikring ute i naturen. 350 i måneden er jo 4200 i året. Sykt mye!

Uenig med denne. Har du råd å kutte hundeforsikringen må du ha råd til å punge ut opp til 20-30.000 kroner helt plutselig dersom hunden din trenger en operasjon eller liknende. Det er dyrt det. Det tar lang tid å spare opp denne potten selv også, og det er vel ingen som ønsker å avlive hunden eller havne i kredittgjeld fordi hunden ble syk og man ikke hadde forsikring....

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at det er mye å be om, men tenker det hadde vært fint om du kunne skrevet budsjettet ditt og hva du bruker det på hver måned. Inkluder også gjerne hva du får utbetalt. Jeg tenker å flytte ut om ikke så lenge og det hadde vært fint med en oversikt.

Budsjettet mitt er foreløpig tenkt slik som dette:

Utbetalt AAP: 12 000 kr
Utbetalt husbanken: 2000 kr

Husleie: 4700 kr
Internett: 200 kr
Tv: 200 kr
Transport: 1000 kr
Innboforsikring: 100 kr
Mat: 1500 kr
Forsikring hund: 350 kr
Hundemat: 200 kr
Mobil: 130 kr
Spotify: 100 kr
Netflix: 100 kr

Til overs (settes inn på sparekonto eller BSU): 5420 kr

Ser dette ut som ett realistisk budsjett? Noe jeg eventuelt burde endre på?

Personlig hadde jeg droppet TV rett og slett fordi jeg finner det litt avleggs... Pluss at man kan se mange serier gratis på nettet, f.eks. TV3 play. Og du vil jo uansett ha netflix. Betalings spotify hadde jeg også droppet, heller leve med reklamen. Evt. spleise med en venn? Så kunne du heller spedd dette i mat-budsjettet for det der blir veldig trangt så fremt du ikke er ekstremt små-spist. Har du strøm inkl. i husleia eller har du glemt av det?

Anonymkode: 65a08...d7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

en ting til, en utgiftspost sosiale ting, bursdagsefester, middag ute med venner, kino. Dropp spotify og netflix, 2400 kr i året kan heller legges av til uforutsette utgifter - plutselig kiropraktorbesøk, vaskemaskinen går dunken eller frisør... jeg bruker alt fra youtube, lp-spiller og faktisk de gode gamle cd-ene til musikk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mat kommer helt an på hvor aktiv du er og hvor mye du spiser. Jeg er student, men trener hver dag og går mye tur osv., bruker 3000 i mnd. på mat. Og det med detaljert planlegging av middager, kaster nesten ingen ting og spiser opp alle rester. Kjøper noen dyre ting, men mest billigmerker som coop og x-tra. Kjøper nesten aldri noe i kantina/på cafe. 

Strøm pleier å ligge på 400-650, men du kan selvsagt spare til de grader hvis du virkelig vil. Det kommer også an på hvor energieffektiv leiligheten er, og størrelsen så klart. Bredbånd er inkludert der jeg bor, så har ikke helt kontroll på hva det egentlig koster. Jeg bor i 50 kvm leilighet med moderne standard, betaler ca 450 i mnd for strøm.

Veldig billig mobilabo? Går kanskje an, men 300-400 er mer vanlig. Kommer nok mest an på hvor mye 4G du bruker. Jeg betaler 299, bruker mye 4G men ringer lite.

Husholdningsprodukter må du ha. Jeg setter av 300 i mnd, men da har jeg storhandlet alt slags vaskemidler, papir osv. med storstipendet. Ikke alltid jeg bruker 300 i mnd, men noe må en sette av til slikt og.

Veldig forskjellig hva folk må ut med for transport ulike steder i landet, men jeg betaler 2280 i busskort per semester. Det er studentpris, da. 

Husleie er veldig variabelt. Hvis dette er en storby det er snakk om, er 4700 et lite rom i kollektiv. 

Personlig pleie er en post som er veldig variabelt fra person til person. Må selv kjøpe alt på apoteket, så bruker 1000 i mnd på kosmetikk, og det er IKKE sminke. Det er bodylotion, ansiktskrem, vask, antibac osv. Men folk uten noe som helst hudproblemer klarer seg med mye mindre vanligvis.

Buffer er også viktig. Plutselig blir et eller annet møbel ødelagt, du må til tannlegen, fysioterapeuten, hunden trenger veterinær, du må reise langt et sted osv. Selv har jeg mulighet til å sette av 2000 i mnd. til slik buffer. Er det krise ringes de kjære foreldre :) 

Jeg er ikke så sterk på sparing selv, men klarer du å spare noe som helst på det budsjettet ditt tar jeg hatten av altså. 

Endret av Grønn te
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kutta:

Ja, jeg hadde sikkert klart meg uten det du nevner, men tenker at det er verdt det å bruke penger på det for min del. Som sagt over her så er det å droppe forsikring veldig dumt med mindre man har mange tusen til overs. Matbudsjettet kommer jeg til å legge til 1000 kr til på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva med medisiner til hunden, forsikringen dekker vel ikke dette? transport? er du medlem av treningssenter? reiseforsikring? klær, sminke/toalettsaker -alt fra tannpasta, toalettpapir, shampoo, bind, vaskemidler osv. eller regner du det i matposten? jeg hadde satt av en helsepost om jeg var deg, til lege, evnt faste medisiner du går på, tannlege, gynekolog. Og en post til julegaver og bursdagsgaver.

prevensjon?😀

Medisiner til hunden tenker jeg får bli på "annet" posten for uforutsette utgifter for hunden bruker jo ikke medisiner hele tiden. Transport regner jeg 1000 kr måneden til.  Toalettsaker og annet regner jeg under mat posten. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg droppet TV rett og slett fordi jeg finner det litt avleggs... Pluss at man kan se mange serier gratis på nettet, f.eks. TV3 play. Og du vil jo uansett ha netflix. Betalings spotify hadde jeg også droppet, heller leve med reklamen. Evt. spleise med en venn? Så kunne du heller spedd dette i mat-budsjettet for det der blir veldig trangt så fremt du ikke er ekstremt små-spist. Har du strøm inkl. i husleia eller har du glemt av det?

Anonymkode: 65a08...d7e

Strøm hadde jeg helt glemt av, takk for at du minte meg på det! Er det fornuftig å anta 1000 kr i måneden på det? Varierer jo så klart ut i fra årstid, men med 1000 kr måneden er man vel sikret?

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvor mye du har i husleie eller regner du bare med å betale så lite? 

Hvis internett og tv ikke er inkludert koster ddt mer i mnd enn 200 kr. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor mye du har i husleie eller regner du bare med å betale så lite? 

Hvis internett og tv ikke er inkludert koster ddt mer i mnd enn 200 kr. 

Om jeg får den leiligheten jeg ønsker så er leien på 4700 kr. Internett og tv er ikke inkludert, men man betaler det i tillegg til huseier. Hvorfor det er så billig er jeg usikker på.

AnonymBruker
Skrevet

13000 utbetalt fra aap
1800 fra husbanken, noe du også vil få, men de regner inviduelt.
14800 totalt

6500    Husleie ink strøm
2000    Mat, 500/uken
1500    Kos/morro bruke på hva jeg vil som kino, konsert, gaver, andre vents, spise ute osv.osv.
300    Tening studio
300    Månedskort på kollelktivt
2000    Sparing
1000    Annet/uventede utfigter, som hygiene artikler
Dette tilsvarer 13600kr

Juni har vært bra siden det er 0 skatt og jeg får litt mer utbetalt, dette brukes på kos
Samme med desember der jeg tror det er halv skatt på 1 periode? Brukes også på kos.

Både sparing og annet posten tar jeg ut i kontanter slik at jeg vet jeg har penger til ting, har super angst for å stå i kassen på butikken og kortet ikke når fram.
Hver gang jeg når 10000kr i kontanter, putter jeg dem inn igjen og overfører til sparekonto.

Er 2 måneder i året jeg ikke får bostøtte fordi nav utbetaler meg 3 ganger i samme måned.

Har ikke tv og bil, ser heller ikke behovet.

Anonymkode: 84596...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...