AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Jeg har en gutt på 13 år som mener at «alle andre» får være ute til 23.30 - 24.00 nå i skoleferien. Selv har jeg jobb mesteparten av skoleferien, og må stå opp senest kvart på fem om morgenen. Gutten må ofte hentes med bil på kvelden på grunn av avstander her vi bor. Han har også en yngre søster som må være våken og med på kjøretur på natten. Hun er for redd for å være alene om jeg drar ut, selv om det skjelden tar mer enn 20 minutter å hente han. På dagtid er ungene med min mor som bor i underetasjen, og hun sier at jenta ofte er trøtt og sur på dagen, forståelig nok. Jeg kjenner at tanken på hvordan denne sommeren blir, er skremmende. Jeg er sliten fra før, og med enda mindre søvn, så skjønner jeg ikke hvordan det skal gå. Hvordan i alle dager skal jeg få gutten til å akseptere at han må hjem tidligere? Når må deres tennåringer hjem i ferien? hilsen utslitt alenemor Anonymkode: 92c1c...4a5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 Min sønn er også 13, og han må være inne kl 21, om det ikke er noe spesielt har er med på. Vi bor også slik til at han som oftest må hentes. Når vi tar ferie kan vi nok godta litt senere enkelte kvelder. Min sønn forteller også at alle andre får være ute til 23😊 har snakket med flere foreldre og det stemmer overhode ikke. Håper dere finner ut av dette uten å slite deg helt ut. Ha en fin sommer 😊 Anonymkode: f3344...588
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 En trettenåring bør ikke være ute så lenge som til 23-24. Maks 21.00, eller som ab588 sier; senere enkelte kvelder hvis det skjer noe. Anonymkode: 45129...30e 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 Ville sjekket med andre foreldre før jeg tok for god fisk at "alle andre" får lov å være ute så lenge. Anonymkode: 0d7d0...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 Min 13 åring må være inne kl 22 nå som det er skoleferie. Men hun kan ikke være lenger borte enn at hun kan sykle/gå hjem selv. Jeg hadde ikke dratt yngre søsken ut av senga hver kveld/natt for å hente større søsken. Da måtte det vært krise. Her vet 13 åringen at ingen henter etter minsten er i seng dersom vi kun er en voksen hjemme. Da må hun ordne seg på andre måter ved å f eks sitte på med andre eller droppe å reise avgårde. Men her er det sjeldent et problem da vi bor nært til det meste. Anonymkode: dd2f5...44b 2
Sirah Skrevet 25. juni 2018 #7 Skrevet 25. juni 2018 Sjekk med andre foreldre hva de praktiserer At du må kjøre og hente så seint er fullstendig uakseptabelt og det må han forstå. Du skal på jobb og lillesøster skal sove. Skjer det en gang i blant fordi han er i en bursdag så er det en ting, men hver dag? Går det ikke buss? Kan han sykle?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #8 Skrevet 25. juni 2018 Både broren min og jeg fikk være ute til 00:00-01:00 i ferien i 13-15-alderen, dersom vi var ute. Var vi hjemme hos venner, evt. hengende i området rundt huset til noen, fikk vi være ute så lenge vi ville. Men da ringte alltid foreldrene deres våre, og foreldrene våre hentet oss når vi ville hjem - vi fikk ikke lov til å gå hjem alene. Dersom foreldrene våre skulle på jobb, så ble vi bedt om å ta hensyn, noe vi gjorde. Eller vi sov på en sofa, og ble hentet før foreldrene våre dro på jobb. Vi hadde fantastiske foreldre, og de har inspirert mye av vår egne oppdragelsesstiler. Dette er de samme reglene for sengetid om sommeren vi begge har valgt å bruke med våre egne tenåringer, de er del av samme vennegjeng, og de funker kjempebra. Tenåringene føler de får masse frihet, mens vi egentlig har full kontroll over hvor alle er. Alle i vennegjengen har samme reglene og innetider, og alle foreldrene jobber sammen for å gjøre somrene morsomme for tenåringene. Dessuten, er det et problem at en tenåring er trøtt i ferien sin? La de få sove, la de få være ute og ha det gøy. Hun trenger vel ikke sitte og underholde bestemoren sin hele dagen?! Anonymkode: 32519...2a2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Ikke aktuelt å la 13-åringen være ute til midnatt! Vår har innetid kl 21 om det er i uka (selv om han har ferie, så lenge jeg skal på jobb), og kl 22 i helg/ferie. Kan selvfølgelig gjøre unntak om det er noe spesielt, hvis han er hos en kompis jeg kjenner og vi kan ha kontakt med foreldrene feks, men at en 13-åring skal reke gatelangs ute til nesten midnatt er helt utenkelig. Det er det ingen her som får lov til. Det har vært masse skriving fra politiet i det siste hvor de innstendig ber foreldre om å stramme inn innetidene for ungdommen fordi det er ekstremt mye hendelser med både bråk og drikking blandt mindreårige, og det mange steder i landet, ikke kun byene. Politiet mener tydelig at ikke engang 15/16-åringer skal fly ute til midnatt. Men det er jo mulig å se an hva de skal/ hva de gjør. Om de vil ha filmkveld og den ikke er ferdig før kl 23 så kan jo det være ok. Anonymkode: 73a8a...b88 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 Kan du ikke ta deg litt ferie og reise vekk m ungene litt da? Få far på banen ? Ungene må ha det gøy i ferien de og. Tenk hva alle andre gjør de reiser og finner på ting med barna. Anonymkode: 9fc58...e85
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #11 Skrevet 26. juni 2018 Hos oss er hovedregel kl. 22 nå i ferien (14 år), men unntak om det er noe spesielt. MEN - han oppholder seg mest i nærområdet, tar av og til t-banen, og kjøring er så godt som aldri nødvendig. Heldigvis! Skjønner ikke folk som orker å bosette seg slik 😝. Jeg hadde aldri orket å kjøre fast etter kl. 22 på kvelden. Anonymkode: cfec0...a86
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 Kl 20.00, er det innetid. Anonymkode: 2fce6...5b1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 23 på 13-åring her. Men hun kommer seg hjem på egenhånd. Jeg er kveldstrøtt, hadde nok satt frist på 21 eller 22 om jeg måtte hentet noe sted. Grunnen til at vi har sen utetid er jo at de møtes for å spille ball etc på skolen som ligger rett ved. Hadde det vært for å henge i sentrum e.l. så hadde jeg ikke godtatt så sen utetid. Anonymkode: dafec...6a3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 Min 15-åring må være inne til kl 21 🙈 Men om hun er hos venner som jeg kjenner foreldrene til, så er det annerledes. Reking ute er noe annet. Anonymkode: 53e49...979
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 22 -23 er innetid her Anonymkode: b494d...5d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå