AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Jeg jobber sammen med en ung jente som er noen år yngre enn meg. Altså vi er unge begge to, men jeg er snart ferdig med lang utdannelse og hun har bare videregående. Jeg merker at hun konkurrerer med meg, kommer med mange kommentarer som enten stiller meg i et litt dårlig lys eller gjør meg til latter, prøver å overgå noe jeg har sagt etc. Jeg svarer ikke noe spesielt på det, enten ler jeg det bort eller så svarer jeg noe nøkternt. Og jeg mistenker at denne tilnærmingen til meg er pga alt jeg har i ryggsekken av utdannelse og erfaring som hun ikke har, og kanskje noe mer som jeg ikke vil skrive her av hensyn til at det kan bli gjenkjent. Og dette er heller ikke bare noe jeg tror, konkurransen er veldig tydelig. Men jeg vet ikke om den er bevisst fra hennes side. Hva er beste måte å håndtere dette på? Skal jeg bare ignorere det og late som ingenting, eller skal jeg konfrontere henne? Usikker på om sistnevnte vil være til noe hjelp. Andre forslag? Anonymkode: 63f87...40e
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 At jeg tror det er på grunn av utdannelsen min og annen erfaring jeg har, er pga kommentarer hun har kommet med hvor hun gjør meg til latter eller stiller meg i et dårlig lys fordi jeg har den og den utdanningen, f.eks. Anonymkode: 63f87...40e 3
boblevann Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 Ignorer det. Raise above. Hvis du lager drama (konfronterer henne) kan det fort slå tilbake på deg selv og du kan bli oppfattet som en dramaqueen på arbeidsplassen. Hvis du bare overser det, oppleves du voksnere. Hvis dette er slik du beskriver, har dine kollegaer også garantert fått det med seg. Da gjør du lurt i å bare overse det Når det kommer til utdanning osv er det ofte de som har minst, som roper høyest. Merker det godt på min jobb også De som faktisk har en lang og god utdannelse signerer mailer med bare -Per eller -Kari på slutten. De totalt uten utdannelse som klamrer seg til jobben, signerer med fullt navn og etternavn, telefonnummer og en eller annen fancy oppdiktet tittel 😛 Dette er bare ett eksempel, av mange. Tror det er ganske vanlig. Både du, sjefen og kollegaene dine vet hvilke kunnskap du besitter. Du trenger ikke bevise det ovenfor henne, og jeg tror som sagt du gjør lurt i å overse det. Hun går nok lei når hun innser at du har mye mer å stille opp med faglig. 13
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 Hvorfor gidder du å jobbe sammen uutdannede folk. Finn deg en jobb der kollegaene er på ditt nivå. Anonymkode: d57ec...ec7 2
boblevann Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gidder du å jobbe sammen uutdannede folk. Finn deg en jobb der kollegaene er på ditt nivå. Anonymkode: d57ec...ec7 Mange arbeidsplasser har en kombinasjon av ufaglærte, lavere utdannede og høyere utdannede arbeidere 😛 Uten at vi vet TS sin bransje, er det ikke sikkert det finnes steder med hennes yrke hvor hun kan velge kun høyskoleutdannede kollegaer 😛 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 24 minutter siden, boblevann skrev: Ignorer det. Raise above. Hvis du lager drama (konfronterer henne) kan det fort slå tilbake på deg selv og du kan bli oppfattet som en dramaqueen på arbeidsplassen. Hvis du bare overser det, oppleves du voksnere. Hvis dette er slik du beskriver, har dine kollegaer også garantert fått det med seg. Da gjør du lurt i å bare overse det Når det kommer til utdanning osv er det ofte de som har minst, som roper høyest. Merker det godt på min jobb også De som faktisk har en lang og god utdannelse signerer mailer med bare -Per eller -Kari på slutten. De totalt uten utdannelse som klamrer seg til jobben, signerer med fullt navn og etternavn, telefonnummer og en eller annen fancy oppdiktet tittel 😛 Dette er bare ett eksempel, av mange. Tror det er ganske vanlig. Både du, sjefen og kollegaene dine vet hvilke kunnskap du besitter. Du trenger ikke bevise det ovenfor henne, og jeg tror som sagt du gjør lurt i å overse det. Hun går nok lei når hun innser at du har mye mer å stille opp med faglig. Tusen takk for tips og råd, skal ignorere og overse det. I og med at jeg snart er ferdig utdannet og da skal bytte jobb så greier jeg nok å holde ut litt til. Anonymkode: 63f87...40e 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #7 Skrevet 25. juni 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gidder du å jobbe sammen uutdannede folk. Finn deg en jobb der kollegaene er på ditt nivå. Anonymkode: d57ec...ec7 Som jeg skrev så er jeg SNART ferdig med lang utdannelse. Dvs. student enda, og jobben jeg skal ha i fremtiden er ikke sammenlignbar med den jeg har nå. Men @boblevann har likevel rett i det hun skriver her, en kan ikke alltid velge sine kolleger: 19 minutter siden, boblevann skrev: Mange arbeidsplasser har en kombinasjon av ufaglærte, lavere utdannede og høyere utdannede arbeidere 😛 Uten at vi vet TS sin bransje, er det ikke sikkert det finnes steder med hennes yrke hvor hun kan velge kun høyskoleutdannede kollegaer 😛 Nå som student kan jeg ikke velge hvilke kollegaer jeg vil ha og ikke. Som ferdigutdannet kan jeg det. Anonymkode: 63f87...40e 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #8 Skrevet 25. juni 2018 Hvis du uansett skal bytte jobb så hvorfor bry deg? Du holder vel ut henne en kort stund til. Og jo de fleste yrker er kollegene på samme utdanningsnivå eller de ulike «nivåene» holdes adskilt. Anonymkode: d57ec...ec7
RoH Skrevet 25. juni 2018 #9 Skrevet 25. juni 2018 (endret) Du må da vel for f. stå opp for deg selv TS. Driver hun og fremhever seg selv på din bekostning så tar du igjen. Dette må du lære deg med en gang du skal ut i yrkeslivet ellers kommer du til og bli "rævkjørt" hele veien. Å være konfliktsky er ikke en bra greie, verken på privaten eller på jobben. Ingen grunn til og bli dramaqueen, men det er helt greit å ha rammer som en markerer. Endret 25. juni 2018 av RoH 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #10 Skrevet 25. juni 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gidder du å jobbe sammen uutdannede folk. Finn deg en jobb der kollegaene er på ditt nivå. Anonymkode: d57ec...ec7 Syntes dette var veldig stygt sagt, jeg hadde ingen utdannelse i mange år, det at jeg nå har en, har hverken forandret meg som person, eller min arbeidsmoral/måten jeg ter meg på jobb på.. Anonymkode: a43eb...2e2 11
Gjest O.G. Skrevet 25. juni 2018 #11 Skrevet 25. juni 2018 Enn om du begynner å sette henne på plass?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #12 Skrevet 25. juni 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du uansett skal bytte jobb så hvorfor bry deg? Du holder vel ut henne en kort stund til. Og jo de fleste yrker er kollegene på samme utdanningsnivå eller de ulike «nivåene» holdes adskilt. Anonymkode: d57ec...ec7 Nope, det er feil. Mange bransjer og sektorer har folk med ulikt utdanningsnivå på samme sted. Anonymkode: 63f87...40e 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #13 Skrevet 25. juni 2018 22 minutter siden, RoH skrev: Du må da vel for f. stå opp for deg selv TS. Driver hun og fremhever seg selv på din bekostning så tar du igjen. Dette må du lære deg med en gang du skal ut i yrkeslivet ellers kommer du til og bli "rævkjørt" hele veien. Å være konfliktsky er ikke en bra greie, verken på privaten eller på jobben. Ingen grunn til og bli dramaqueen, men det er helt greit å ha rammer som en markerer. 7 minutter siden, O.G. skrev: Enn om du begynner å sette henne på plass? Jeg har som sagt tenkt på det men tror ikke det er noe poeng i og med at jeg ikke skal jobbe der en lang evighet til. Som ferdig utdannet er jeg selvstendig med mitt yrke uten innblanding fra andre så det blir ikke noe problem. Viktigste for meg er egentlig å ha en god referanse til jeg er ferdig utdannet. Vet ikke om det da er til noe hjelp å potensielt ha kastet bensin på bålet med hun som da kanskje vil ty til andre måter å hevde seg på. Anonymkode: 63f87...40e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 Å bare heve hodet og fremstå som den modne av dere som ikke lager noe oppstyr er ikke nødvendigvis lurt. Greit nok om det bare hadde vært en engangshendelse, men når hun stadig utfordrer deg så bør du sette grenser. Du trenger ikke lage noe drama, men ta henne til side på tomannshånd og gjør det klart at du ikke finner deg i oppførselen, og at videre forsøk på å tøffe seg på din bekostning vil få konsekvenser. Som RoH sier det, dersom man ikke setter grenser for seg selv, så vil man bli "rævkjørt" hele veien. Man fremstår som en som ikke gjør motstand og en som kan tas, og som kan tråkkes på for at andre skal kunne ta seg opp og frem. Arbeidslivet i dag er tøft, og på mange måter som skolegården i barne- og skolealderen. Har mange ganger blitt sjokkert da jeg begynte i jobb etter studietiden (studenttilværelsen var en velkommen tilværelse etter barnsligheten og hakking i skoletiden, og jeg trodde da at folk hadde blitt voksne og at det er slik voksenlivet er. Men dessverre er det på mange måter rett tilbake til skolegården når man kommer i arbeid. Der er det den sterkestes rett som gjelder). Anonymkode: d1fa8...212 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 Hvis noen forsøker en dårlig spøk på din beskostning for ørtende gang syns jeg det er bedre å se på den med alvorlig ansikt og si "syns du det er mosromt?", "var det forsøk på en spøk?" eller "hva er vitsen?" som et retorisk spørsmål. Da begynner de felst å stotre og så skjer det ikke flere ganger. Anonymkode: 6bb4c...73f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #16 Skrevet 26. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Å bare heve hodet og fremstå som den modne av dere som ikke lager noe oppstyr er ikke nødvendigvis lurt. Greit nok om det bare hadde vært en engangshendelse, men når hun stadig utfordrer deg så bør du sette grenser. Du trenger ikke lage noe drama, men ta henne til side på tomannshånd og gjør det klart at du ikke finner deg i oppførselen, og at videre forsøk på å tøffe seg på din bekostning vil få konsekvenser. Som RoH sier det, dersom man ikke setter grenser for seg selv, så vil man bli "rævkjørt" hele veien. Man fremstår som en som ikke gjør motstand og en som kan tas, og som kan tråkkes på for at andre skal kunne ta seg opp og frem. Arbeidslivet i dag er tøft, og på mange måter som skolegården i barne- og skolealderen. Har mange ganger blitt sjokkert da jeg begynte i jobb etter studietiden (studenttilværelsen var en velkommen tilværelse etter barnsligheten og hakking i skoletiden, og jeg trodde da at folk hadde blitt voksne og at det er slik voksenlivet er. Men dessverre er det på mange måter rett tilbake til skolegården når man kommer i arbeid. Der er det den sterkestes rett som gjelder). Anonymkode: d1fa8...212 Som sagt, etter fullført utdanning så er jeg i et selvstendig yrke der jeg styrer min egen hverdag, så alt det der blir ikke noe problem. Anonymkode: 63f87...40e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #17 Skrevet 26. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, etter fullført utdanning så er jeg i et selvstendig yrke der jeg styrer min egen hverdag, så alt det der blir ikke noe problem. Anonymkode: 63f87...40e Ja, da slipper du sannsynligvis å forholde deg til kollegaer og ledere, men du tror kanskje ikke at du har konkurrenter, kunder og andre samarbeidspartnere som kan tenkes å ville gjøre livet surt for deg? Det er samme prinsipp for alle relasjoner, ikke bare kollegiale. Anonymkode: d1fa8...212
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #18 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, da slipper du sannsynligvis å forholde deg til kollegaer og ledere, men du tror kanskje ikke at du har konkurrenter, kunder og andre samarbeidspartnere som kan tenkes å ville gjøre livet surt for deg? Det er samme prinsipp for alle relasjoner, ikke bare kollegiale. Anonymkode: d1fa8...212 Konkurrenter har jeg ikke. De jeg skal jobbe med og pårørende av disse har jeg et profesjonelt forhold til, og slike relasjoner klarer jeg å håndtere på en helt annen måte enn med kollegaer. Så jo, det blir annerledes. Anonymkode: 63f87...40e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #19 Skrevet 26. juni 2018 Jeg hadde en fyr som sleit med et voldsomt behov for å vise at han var bedre enn meg når vi begynte i samme stilling (jeg har mastergrad, han har "bare" bachelorgrad). Jeg bare ignorerte det, disengaget totalt og lot ham skryte av seg selv, osv. Nå er vi gode venner og finner mye hjelp i hverandre. Anonymkode: b916b...f58
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #20 Skrevet 26. juni 2018 Jeg synes ikke du skal la henne holde på sånn. Sett henne på plass, hvis man unngår konflikt så fortsetter sånne folk bare Anonymkode: 5f093...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå