AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Jeg synes det er tungt - alle penger det siste året har gått til flytting, møbler, hvitevarer og selve leiligheten. Jeg vet det blir bedre om noen år, men akkurat nå er det tøft. Er det bare meg, eller er det andre der ute som betaler seg ihjel i etableringsfasen? Hvordan takler dere det? Anonymkode: d39ce...049 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 Samboer og jeg satte av 100 000 av egenkapitalen til innkjøp av innbo. Vi flyttet rett fra møblert student bolig så vi hadde ingenting. Anonymkode: a41b2...674
_popcorn_ Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 Jeg fikk med hvitevarer da. Flytting ble gjort via venner, så kosta bare to pizza og noen øl. Ellers så kjøpte jeg en billig brukt (og ganske stygg) sofa for 400 kr, stuebord for 200, tvbord for 150, spisebord med fire stoler for 400. Seng og TV var egentlig de eneste "investeringene" jeg gjorde av møbler det første året. og noen hundrelapper for å få malt soverom og en stuevegg. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er tungt - alle penger det siste året har gått til flytting, møbler, hvitevarer og selve leiligheten. Jeg vet det blir bedre om noen år, men akkurat nå er det tøft. Er det bare meg, eller er det andre der ute som betaler seg ihjel i etableringsfasen? Hvordan takler dere det? Anonymkode: d39ce...049 Vi sliter med det samme. Eller kommer til å slite med det. Trenger møbler osv og har ikke penger til det akkurat nå. Men det blir bedre. Snart når begge har begynt å jobbe har vi en årslønn på 900000 (ikke at vi er rike av den grunn) så det bør da ikke ta så lamg tid før vi er på beina igjen. Anonymkode: 732b3...a44
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi sliter med det samme. Eller kommer til å slite med det. Trenger møbler osv og har ikke penger til det akkurat nå. Men det blir bedre. Snart når begge har begynt å jobbe har vi en årslønn på 900000 (ikke at vi er rike av den grunn) så det bør da ikke ta så lamg tid før vi er på beina igjen. Anonymkode: 732b3...a44 Vi har forresten kjøpt hus vi snart skal flytte inn i. Anonymkode: 732b3...a44
kjøttkaker Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 (endret) Dritt;) Aldri hatt så dårlig råd. Over halvparten av lønna går bort til utgifter (boliglån, husleie/felleskostnader og andre utgifter som mat og regninger) 😭 I tillegg er jeg redd for å selge med tap. Synes det er stress å eie. Endret 25. juni 2018 av kjøttkaker 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #7 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, kjøttkaker skrev: Det går dritt. Aldri hatt så dårlig råd. Over halvparten av lønna går bort til utgifter (boliglån, husleie/felleskostnader og andre utgifter som mat og regninger) 😭 I tillegg er jeg redd for å selge med tap. Synes det er stress å eie. Men det blir som regel bedre Husk at det blir billigere etterhvert som lån betales ned og man etterhvert klarer å legge av litt av lønn til sparing igjen. Jeg var også litt bekymret da jeg selv kjøpte, men nå snart 10 år etterpå er jeg glad for det. Nå hadde jeg angret som en hund dersom jeg hadde fortsatt å leie. Anonymkode: 1aa3a...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #8 Skrevet 25. juni 2018 2 minutter siden, kjøttkaker skrev: Det går dritt. Aldri hatt så dårlig råd. Over halvparten av lønna går bort til utgifter (boliglån, husleie/felleskostnader og andre utgifter som mat og regninger) 😭 I tillegg er jeg redd for å selge med tap. Synes det er stress å eie. Akkurat slik har jeg det. Det er ingenting igjen når alt er betalt, og det er nesten slik at jeg savner og leie - all friheten. Det er stress! Håper det går bra med deg til slutt TS Anonymkode: d39ce...049 1
kjøttkaker Skrevet 25. juni 2018 #9 Skrevet 25. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat slik har jeg det. Det er ingenting igjen når alt er betalt, og det er nesten slik at jeg savner og leie - all friheten. Det er stress! Håper det går bra med deg til slutt TS Anonymkode: d39ce...049 Haha, jeg ooog. Kjæresten min er rimelig lei av å høre på klaginga mi om hvor deilig det var å leie, at jeg savner kjellerleiligheten min(ja, faktisk 🤣), og om alle bekymringene jeg har mtp å eie. Vi får krysse fingrene for hverandre at det går seg til snaaart😊
kjøttkaker Skrevet 25. juni 2018 #10 Skrevet 25. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det blir som regel bedre Husk at det blir billigere etterhvert som lån betales ned og man etterhvert klarer å legge av litt av lønn til sparing igjen. Jeg var også litt bekymret da jeg selv kjøpte, men nå snart 10 år etterpå er jeg glad for det. Nå hadde jeg angret som en hund dersom jeg hadde fortsatt å leie. Anonymkode: 1aa3a...f7d Håper virkelig du har rett! Tusen takk for noen betryggende og trøstende ord😘
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #11 Skrevet 25. juni 2018 12 minutter siden, kjøttkaker skrev: Dritt;) Aldri hatt så dårlig råd. Over halvparten av lønna går bort til utgifter (boliglån, husleie/felleskostnader og andre utgifter som mat og regninger) 😭 I tillegg er jeg redd for å selge med tap. Synes det er stress å eie. Da sitt er du jo igjen med en halv lønning til hva du vil? Anonymkode: f7aad...ca8 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #12 Skrevet 25. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det blir som regel bedre Husk at det blir billigere etterhvert som lån betales ned og man etterhvert klarer å legge av litt av lønn til sparing igjen. Jeg var også litt bekymret da jeg selv kjøpte, men nå snart 10 år etterpå er jeg glad for det. Nå hadde jeg angret som en hund dersom jeg hadde fortsatt å leie. Anonymkode: 1aa3a...f7d Takk skal du ha ❤️ Anonymkode: d39ce...049
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #13 Skrevet 25. juni 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er tungt - alle penger det siste året har gått til flytting, møbler, hvitevarer og selve leiligheten. Jeg vet det blir bedre om noen år, men akkurat nå er det tøft. Er det bare meg, eller er det andre der ute som betaler seg ihjel i etableringsfasen? Hvordan takler dere det? Anonymkode: d39ce...049 Kan du sette opp budsjettet/utgiftspostene dine? Anonymkode: f7aad...ca8
Husholdning1 Skrevet 25. juni 2018 #14 Skrevet 25. juni 2018 Helt likt som før jeg kjøpte, bare mindre formue. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #15 Skrevet 25. juni 2018 Valgte å ikke makse lånet. Det vil si kjøpe for en del mindre enn det banken ville låne oss. Har aldri angret. For oss betyr god mat, fine ferier, og å ikke måtte snu på hver krone, mye mer enn å bruke alle pengene på å bo finest mulig. Anonymkode: f4837...862 7
SesameStreet Skrevet 25. juni 2018 #16 Skrevet 25. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er tungt - alle penger det siste året har gått til flytting, møbler, hvitevarer og selve leiligheten. Jeg vet det blir bedre om noen år, men akkurat nå er det tøft. Er det bare meg, eller er det andre der ute som betaler seg ihjel i etableringsfasen? Hvordan takler dere det? Anonymkode: d39ce...049 Jeg ville betalt dobbelt for å leie så jeg føler meg velsignet. Selv med 7 % rente så er det billigere å eie enn leie. Møbler og hvitevarer hadde jeg fra før av. Det er ingen leiligheter her som leies ut møblert. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #17 Skrevet 25. juni 2018 Vi merket jo at det var en del utgifter, spesielt det første året (pusset opp kjøkken, måtte kjøpe garderobe, hvitevarer til kjøkken og vaskerom i tillegg til at leiligheten var mye større, altså mer å møblere enn der vi bodde før), men samtidig så kom jo ikke boligkjøpet som noe sjokk og vi hadde spart opp det meste på forhånd. I det hele tatt så fikk vi det mer romslig etter boligkjøpet fordi vi slapp å spare til bolig. Sparer jo selvfølgelig ennå, men har ikke det samme presset som det vi hadde for å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: 9688d...d68
Belle de Jour Skrevet 25. juni 2018 #18 Skrevet 25. juni 2018 Det er dyrt å etablere seg ja! Fikk største jobb etter studiene dette året. Kjøpte nylig alene og pengene flyr avgårde. Selv om jeg var heldig og fikk nesten alt av møbler gratis er det utrolig hvor mye stæsj jeg har måttet kjøpe og pengene går med. Men tenker det blir bedre til høsten når jeg er ferdig med disse oppstartskostnadene. Eller, da øker vel renta 🤣 (Men er utrolig glad for å ha kommet inn på markedet da) 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #19 Skrevet 25. juni 2018 Det var litt tungt i starten, men jeg hadde nesten glemt det før jeg leste denne tråden. Det blir fort bedre og man merker hvor mye billigere det er å eie enn å leie. Trøst deg med at alle utgiftene er til degselv og ikke penger i noen annens lomme❤️ Anonymkode: 8921b...c16 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #20 Skrevet 25. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er tungt - alle penger det siste året har gått til flytting, møbler, hvitevarer og selve leiligheten. Jeg vet det blir bedre om noen år, men akkurat nå er det tøft. Er det bare meg, eller er det andre der ute som betaler seg ihjel i etableringsfasen? Hvordan takler dere det? Anonymkode: d39ce...049 Det var veldig fristende å gå bananas med oppussing, møbler og hvitevarer når man endelig har kjøpt noe som er sitt eget, men vi klarte å holde oss i skinnet. Droppet de store oppussingsprosjektene og kjøpte møbler og hvitevarer pent brukt på finn.no. Resultatet var en veldig behagelig økonomi fra dag 1. Anonymkode: 0d18a...e66 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå