AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Jeg skal studere til høsten og min far har tilbudt seg å betale husleia for meg. Lurer bare på om dette har noe å si med tanke på skatt osv? Det er jo en gave, og det har ikke noe med arven jeg får senere å gjøre (det er ikke forskudd på arv). Det er heller ikke et "lån" jeg må betale tilbake. Slik jeg har forstått det fra skatteetaten og lånekassen er det ikke noe å føre så lenge det er en gave? Det er snakk om omtrent like mye penger som jeg har fått til ting jeg har trengt mens jeg bodde hjemme, det har jeg da aldri ført på skatten. Min far betaler jo både vanlig skatt og formueskatt fra før, så pengene i seg selv er jo skattet fra. (Dette er ikke en tråd om hvorvidt dere syns det er riktig at foreldre hjelper studenten sin så mye. Fins andre tråder til det 😉 ) Anonymkode: 4bab1...fed
stan Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 Gaver (og arv) er vel ikke avgift eller skatte belakt? Det er en beløpsgrense for hvor mye man kan motta før det må angis i skattemeldingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå