AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #1 Skrevet 25. juni 2018 Har planer om å kjøre nedover Europa med familien i sommer, og gleder meg kjempemye. Dessverre har jeg kommet over et problem. Da jeg leste om Tyskland oppdaget jeg at der er andre regler for sikring av barn i bil enn i Norge, og at reglene generelt varierer mye i de ulike landene. Det har seg sånn at eldste sønnen min er over kravene for barnesete i Norge, men under kravene i for eksempel Tyskland. Er der noen som har vært ute for dette problemet, og isåfall hvordan løste dere det? Anonymkode: 0591c...b1e
Nina84 Skrevet 25. juni 2018 #2 Skrevet 25. juni 2018 Har ikke vært ute for det nei, men når jeg googlet det så jeg at kravet i Tyskland var 150(!) cm. Usikker på hvor strenge de er på det, men hadde nok valgt å sette guttungen i barnesete når dere er i land der det er lovpålagt. Fartsgrensene er vel noe høyere der, så¨mulig det kan være greit med ekstra sikring.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 Jeg ville ikke brydd meg. 150cm vil si en normal 12 årig gutt, og i den alderen blir det bare latterlig å sette han i et barnesete. Anonymkode: 0591c...b1e
Nina84 Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke brydd meg. 150cm vil si en normal 12 årig gutt, og i den alderen blir det bare latterlig å sette han i et barnesete. Anonymkode: 0591c...b1e Forstår hva du mener, men dette handler om sikkerhet. Da må man godta at det kanskje blir litt rart. Unger utvikler seg veldig ulikt, så man kan oppleve at en 7 åring er for stor for barnesete, mens en 10 åring ikke er stor nok. Da kan det bli rart å sette den eldste i barnesete, og den yngste ikke, men man gjør det da likevel
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #5 Skrevet 25. juni 2018 Vi gjorde det i fjor, og da valgte vi å være på den sikre siden å bruke barnesete. Dessverre var der ikke plass å frakte det med oss, så det måtte være i bruk hele veien. I starten syntes hun det var rart, og veldig pinlig, men da vi kom ned i Europa merket hun at hun ikke var alene, og da ble alt mye greiere. Skal ikke dra det så langt at hun foretrekker barnesete, men ble ikke noe klaging etter hvert. Så lenge ferien er fin glemmer de fort slike små "problemer". Anonymkode: 0591c...b1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå