Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Norge er verdens beste land å bo i! Alle skal ut i jobb, prøver å få så få uføretrygda som mulig! 

Jeg tror ikke på det lenger. I 2016 så ble jeg ferdig med lærlingtiden min, og skulle skaffe meg jobb og ta opp et fag. Jeg tok opp et fag, men endte med å søke på jobber hele det året. Det eneste jeg fikk hjelp med var å få penger av nav. Så ja uføretrygda noe jeg ville minst av alt. Jeg tenkte at det kan gå med på for en stund mens jeg søker. Jeg fikk bare avslager. Så jeg bestemte meg for at jeg skulle gå folkehøgskole fra 2017/2018. Jeg gjorde det og angrer ikke på det. Da kunne jeg finne ut av hva jeg ville. Jeg gikk ut i mai, og sitter i samme knipa igjen. Jeg har søkt 10 skoler, men får avslag igjen. Jeg skal ta opp noen fag igjen, men er fult overalt. Jeg prøvde å søke nå på VGS, men uten at den som svarte kjenne meg så fikk jeg svar "Vi tar ikke inn søkere uten ungdomsrett" Han kjenner meg ikke engang, eneste jeg ville er og komme inn på møte og spørre om jeg kunne få noe plass til å ta opp de faga jeg trenger. Jeg har prøvd på sonans, og andre skoler, men de sier det er fult. Jeg får eller ikke tatt 23/5 regelen fordi jeg er ikke over 23. Og fyller ikke de kriteriene man må ha. Jeg aner ikke hva mer jeg kan gjøre. Jeg kommer ikke inn på noe andre utdanninger eller fordi jeg har ikke generell studiekompetanse. Jeg har spurt så mange ganger om hjelp fra profesjonelle, men jeg føler jeg ikke får noe hjelp. Jeg har alltid tatt med meg noen når jeg skal be om hjelp, men de opplever det samme. 

Jeg er så dritt lei nå og aner ikke hva mer jeg kan gjøre, det eneste jeg vil nå er å ta de faga jeg trenger og utdanne meg i det jeg vil. Jeg er barn og ungdomsarbeider, men det er ikke det jeg vil. Jeg trives overhode ikke med det. 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg har aldri følt meg så frustrert før. 

Har noen noe råd? 

Anonymkode: df0de...2b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fagskolen. Ring ditt fylke å snakk med en som har med fagskolen å gjøre. Du kan også ta fag som privatist.

Anonymkode: abf21...9db

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagskolen. Ring ditt fylke å snakk med en som har med fagskolen å gjøre. Du kan også ta fag som privatist.

Prøvd å kontakte ulike privatist skoler også, men de er allerede fult. Og de kontaktet jeg i mai. TS

AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å kontakte skoler med grunnlag i privatistordningen. Vurder skoler som ikke nødvendigvis ligger der du bor også, det er ofte store forskjeller på hvor fullt det er i ulike landsdeler. 

Anonymkode: c9769...c55

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd å kontakte ulike privatist skoler også, men de er allerede fult. Og de kontaktet jeg i mai. TS

Du trenger ikke en skole for å gå som privatist. Du melder deg opp på privatistweb til eksamen, sjekker ut pensum å leser hjemme.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde deg opp som privatist i fag og lese på egen hånd, du må ikke gå via skole. Vet ikke hvor i landet du bor, men tipser deg om denne skolen https://www.danielsen-skoler.no/intensiv/ Har flere venner som har gått der og er fornøyd, aldri hørt at de avviser noen heller. Folkeuniversitetet tilbyr også fag som gir studiekompetanse, det er litt ulikt hva de tilbyr ulike steder i landet, men ringer du dem er det garantert noen som kan hjelpe deg. I Bergen vet jeg de har egen pakke både for påbygg og for de seks fagene du må ha for å få studiekompetanse og søke etter 23/5. Selv om du ikke ønsker å jobbe som barne og ungdomsarbeider kan du evt forsøke å melde deg som ringevikar i barnehager og sfo så du får litt inntekt, får referanser og noe å føre på cven.

Og selv om alt ser trått ut nå så finnes det jobber så lenge du velger en utdanning det er bruk for, og /eller er villig til å flytte litt rundt. Jeg valgte noe det er mangel på og blir oppringt fra hele landet med tilbud om jobb. Vet du hva du vil studere og jobbe med så er det bare å klare å holde fokus på det og jobbe mot målet. Ikke gi opp, det finnes noe for deg i fremtiden også!

Anonymkode: 82345...74d

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å ta fag som privatist. Du trenger ikke å følge en skole for å gjøre dette. Du blir vel også 23 neste år om jeg har tenkt riktig og kan fint gå innunder 23/5-regelen så fremt du fyller kriteriene for de 5 årene med arbeid/utdanning, noe jeg egentlig vil tro at du gjør. 

Du virker ganske vimsete med liten evne til å finne ut av ting og ordne opp for deg selv. I Norge har man ubegrensede muligheter til å ta utdanning, og som regel er det nesten gratis. Når man klager på mulighetene man har for å ta utdanning i Norge har man ikke så mye å klage på. 

Anonymkode: e6448...394

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Privatistskolene er da ikke fulle? Jeg fikk plass nå i slutten av juni. Det er forskjell på Sonans vgs og Sonans privatist utdanning, mange som roter med dette. Vet ikke hvor i landet du bor, men i Oslo og Drammen er det en hel haug ledig. 

Leser du fag på egenhånd så får du ikke støtte fra Lånekassen. Du kan eventuelt vurdere nettstudier hos Sonans, akademiet, Bjørknes, you name it. Selv synes jeg en viktig del av det å ta opp fag er å ha et sted å gå, men det gjelder jo ikke alle. 

Anonymkode: f1899...34d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare spør. Hva har uføretrygd med jobb og skolegang å gjøre? Man blir ikke ufør av å ikke få jobb men fordi man er syk... 

Lykke til med skole, håper du finner ut av ting. 

Anonymkode: 2b4b3...417

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...