Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva reknes som felles økonomi i et langvarig forhold?

Hvis du har vært samboer i over 10 år. eid bolig i sammen og barn sammen.

Hva reknes som felles. Hvis den ene parten påtar seg gjeld som den andre ikke er enig i.

for eksempel. Hvor mye står den andre parten igjen ansvarlig for at dette blir betalt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ikke den andre uten videre ansvarlig for gjeld som samboer tar opp. 

Jeg står som medlåntaker på et lån som samboeren min har, men da måtte jeg skrive under på lånet på lik linje med han.

Anonymkode: fddd6...d6c

Skrevet

Ingen, selv ikke de som er gift, kan påføre den andre parten gjeld uten vedkommendes samtykke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, isw skrev:

Ingen, selv ikke de som er gift, kan påføre den andre parten gjeld uten vedkommendes samtykke.

Dette er korrekt. Men som gift, så er man forpliktet til å forsørge den andre. Dvs, hvis den ene parten ikke har nok penger til å forsørge seg selv fordi den har for mye gjeld å betale ned på, så vil den som ikke har gjeld være forpliktet til å stå for kost og losji. Feks. vil en ektefelle aldri få sosialhjelp om den andre har nok til å forsørge begge to. 

Som samboere er det ingen gjensidig forsørgelsesplikt, og man er aldri ansvarlig for den andres gjeld (det er man ikke i ekteskap heller, men som nevnt over så vil man i praksis bli det ved store gjeldsproblemer). 

Anonymkode: 13708...5b7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...