Gå til innhold

Hvor lang sykemelding har du hatt av gangen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tittelen sier sitt. Og for hva var du sykemeldt under graviditet? 

Jeg har vært sykemeldt i noen uker nå pga noe uforutsett kom opp, innleggelse på sykehus etc. Vanligvis blir folk sykemeldt mellom 2-4 uker pga dette, men siden jeg er gravid sa legene på sykehuset jeg fikk velge selv. Jeg valgte 3 uker, men formen er fremdeles veldig dårlig. Skal til legen igjen i dag for forlengelse. Hvor lang sykemelding kan legen gi av gangen? 

Jeg skjønner det er mye som spiller inn på det, men formen min er såpass at jeg kan ikke være i aktivitet (gåtur feks) i mer enn 30-45 min før jeg får vondt og må slappe av noen timer. Da kommer også ryggsmerter som gjør at jeg omtrent ikke sover eller kan bevege meg uten hjelp. 

Anonymkode: e2e3d...e40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tittelen sier sitt. Og for hva var du sykemeldt under graviditet? 

Jeg har vært sykemeldt i noen uker nå pga noe uforutsett kom opp, innleggelse på sykehus etc. Vanligvis blir folk sykemeldt mellom 2-4 uker pga dette, men siden jeg er gravid sa legene på sykehuset jeg fikk velge selv. Jeg valgte 3 uker, men formen er fremdeles veldig dårlig. Skal til legen igjen i dag for forlengelse. Hvor lang sykemelding kan legen gi av gangen? 

Jeg skjønner det er mye som spiller inn på det, men formen min er såpass at jeg kan ikke være i aktivitet (gåtur feks) i mer enn 30-45 min før jeg får vondt og må slappe av noen timer. Da kommer også ryggsmerter som gjør at jeg omtrent ikke sover eller kan bevege meg uten hjelp. 

Hvor mye andre har vært sykmeldt spiller ingen rolle for deg. Du må kjenne på din form og sammen med lege finne ut om du bør være sykmeldt. Kanskje kan du jobbe noen timer hver dag?

Selv var jeg 50 % sykmeldt siste måneden av mitt siste svangerskap. Da følte jeg meg helt på felgen, hadde bl.a. bekkenløsning og sov dårlig, men fleksibiliteten jeg da hadde hjalp meg gjennom den siste måneden.

Har senere en gang vært sykmeldt i nesten et år i forbindelse med kreftbehandling.

Anonymkode: 10757...9f2

AnonymBruker
Skrevet

6 uker var det meste jeg var sykmeldt ad gangen. Det var pga kvalme.

Anonymkode: 1447b...610

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykemeldt 4 uker av gangen gjennom første halvdel av svangerskapet. Hvis jeg hadde blitt bedre i løpet av en sykemeldingsperiode hadde jeg tatt kontakt med legen igjen for å snakke om gradert sykemelding (med mindre jeg plutselig hadde blitt helt bra og bare kunne gå tilbake i 100 % stilling da). Jeg kastet opp alt, og var en del på sykehus. Spydde voldsomt i bil, så jeg fikk lange sykemeldinger for å slippe unna noen bilturer til legen.

Anonymkode: 43824...7c0

Skrevet

4 uker i gangen. Skjønte fort at jeg ikke kom tilbake på jobb raskere enn det, så da var det mye bedre å ha lange sykmeldingsperioder så jobben fikk ordnet med vikar.

Skrevet

Jeg ble sykmeldt fire uker av gangen. Legen min sa at det var det lengste han kunne sykmelde meg. Jeg var gradert sykmeldt de siste tre mnd før permisjon pga stressrelatert migrene. Fiksa ikke arbeidspresset med alt anna som foregikk i kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

4 uker.

Anonymkode: d25d8...009

Skrevet

Ble sykemeldt de siste 4 ukene før jeg gikk ut i permisjon siden det ikke var noen grunn til å tro at plagene ville bli bedre før etter fødsel

AnonymBruker
Skrevet

3-4 uker om gangen gradert de siste 4 mnd. 20% og 40%

Anonymkode: b5f2b...034

AnonymBruker
Skrevet

Var vel sykemeldt 100% 2-4 uker om gangen. Var sykemeldt pga bekkenløsning, svangerskapskvalme og etter hvert vonde kynnere og fare for tidlig fødsel. 

Snakk med legen, og si hvordan du har det. Tror nok du kan få en lengre sykemelding om du trenger det. 

Anonymkode: 96e9f...5f8

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

hadde en veldig fin svangerskap uten kvalme eller andre ting helt frem til nå for 3 uker siden da jeg ble akutt dårlig. Siden har jeg forsøkt å komme meg på bena igjen, men det går veldig sakte. Første to ukene klarte jeg ikke å gå mer enn 5 min engang, lå rett ut i senga. Arbeidsgiver er super forståelsesfull og jeg begynte egentlig ferie i dag i fem uker, men får høre hva legen min tenker. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var sykmeldt fire og fire uker fra uke 21 og ut svangerskapet. Utmattelse og bekkenløsning.

Skrevet

Første svangerskap. Sykemeldt hele tredje trimester. To og fire uker først, men så ble jeg innlagt og sykemeldt ut resten. Årsaken var svangerdkapsrelatert høyt blodtrykk, og ble tilslutt satt igang tre uker før termin pga dette. 

Andre svangerskap. I uke 14 begynte blodtrykket igjen å gå oppover, og både lege og jordmor anbefalte full sykemelding i håp om at mer hvile og mindre stress tidligere ikke gir meg like høyt blodtrykk som sist, sånn at jeg denne gangen kan gå til fødselen starter av seg selv. Så jeg har vært fullt sykemeldt siden da, og er innom hos legen en gang i måneden for forlengelse.  Er i uke 28 nå. 

Jobber som lærer, noe som ikke lar seg kombinere med hyppige pauser og lite stress. Hadde jeg hatt en roligere jobb med mulighet for å legge opp arbeidsdagen etter behov, hadde jeg nok sluppet unna full sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet

4 uker er maks, men fikk beskjed om at de ukene ble automatisk forlenget hver gang perioden nærmet seg slutten fordi det ikke var noe sjans, håp eller poeng å prøve å få meg tilbake i jobb. Det ene avløste det andre. Hyperemesis, truende abort, invalidiserende bekkenløsning, svimmelhet, blødninger, rier før sv.uke 25, sv.dia, vekstavvik osv. Tror jeg jobbet én dag gjennom hele graviditeten. Det gikk mye bedre gangen etter og jeg jobbet nesten til permisjon. 

Anonymkode: bc11c...a95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...