Polly Ester Skrevet 3. mars 2005 #1 Skrevet 3. mars 2005 Tror ihvertfall at det er noe html-"greier" jeg har problemer med... Jeg har laget index.html, header.html, content.html, dagbok.html, style.css (som jeg ikke helt har funnet ut av hvordan jeg skal bruke, men det kommer vel etterhvert...) og menu.html Jeg har fått menu og content til å funke sammen. Jeg har hovedinnholdet på content og linket riktig i menu til både gjestebok (som ligger eksternt) og dagbok. Men, så kommer problemet... Header med overskrift og menu funker som sagt helt greit, og hvis jeg trykker linken til dagboken kommer jeg dit, men dagboksiden blir ikke riktig. I dagboksiden får jeg ikke overskriften og menyen er heller ikke der. Hvor skal jeg forandre noe? Når jeg beveger meg mellom de forskjellige sidene ser det ut for meg som jeg har det likt på alle sidene, men det må jo være noe jeg gjør feil? Har prøvd å finne svar på denne siden http://www.w3schools.com/default.asp men jeg finner liksom ikke svaret jeg er ute etter... Håper noen vet dette så jeg får fortsatt på siden min... :-)
Crazee Skrevet 4. mars 2005 #2 Skrevet 4. mars 2005 Det høyrest ut som du brukar ramer? I så fall, pass på å namngi ramene, og sett rett target på lenkene.
Polly Ester Skrevet 4. mars 2005 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2005 Hvor sjekker jeg det? <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd"> <html> <head> <title>Mathildes verden</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> </head> <frameset rows="80,*" cols="*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0"> <frame src="header.html" name="header" scrolling="NO" noresize > <frameset cols="100,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0"> <frame src="menu.html" name="menu" scrolling="NO" noresize> <frame src="content.html" name="content"> </frameset> </frameset> <noframes><body> Sorry, you need frames to view this page! </body></noframes> </html> Sånn ser framesettet ut... er det noe galt der?
@lfa Skrevet 4. mars 2005 #4 Skrevet 4. mars 2005 Hvsi du bruker .css, så må du vel sette inn noe sånt som dette også? <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
MiniMjau Skrevet 4. mars 2005 #5 Skrevet 4. mars 2005 få sjå koden til menu.html. Mistenker at du mangler target="content" når du lenker til dagbok.html. Hvis du ikke tar med et target så åpnes linken i hele vinduet. Skal være slik < a href="dagbok.html" target="content">Link til dagboka mi </a > (uten mellomrom mellom < og a og a og >) - dette gjorde jeg kun fordi det ikke skulle bli en aktiv link her i innlegget mitt.
Polly Ester Skrevet 4. mars 2005 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2005 Jeg skal vel ha et stylesheet etterhvert, ja. Jeg må bare få til dette andre først... hehe... Og minimjau - du har selvfølgelig rett... Takk begge to :-) :-)
Polly Ester Skrevet 4. mars 2005 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2005 få sjå koden til menu.html. Mistenker at du mangler target="content" når du lenker til dagbok.html. Hvis du ikke tar med et target så åpnes linken i hele vinduet. Skal være slik < a href="dagbok.html" target="content">Link til dagboka mi </a > (uten mellomrom mellom < og a og a og >) - dette gjorde jeg kun fordi det ikke skulle bli en aktiv link her i innlegget mitt. Det ble ikke riktig allikevel. Jeg hadde satt target=_top og forandret det til target=_content, men det ble ikke noe annerledes. Det må vel være noe med rammene å gjøre - siden jeg får frames til å funke på forsiden, men ikke på siden med dagbok?
Crazee Skrevet 4. mars 2005 #8 Skrevet 4. mars 2005 Det ble ikke riktig allikevel. Jeg hadde satt target=_top og forandret det til target=_content' date=' men det ble ikke noe annerledes.[/quote'] Men du har ikkje kalla rama for _content - du har kalla ho for content... Altså: target="content" Elles har du dei predefinerte namna: target="_blank" : Nytt vindauge target="_parent" : I foreldreramesettet target="_top" : I toppvindauga (altså, bryt ut av ramesett)
Polly Ester Skrevet 4. mars 2005 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2005 Tusen, tusen takk for hjelp.. at det skulle være så inmari enkelt - men det er som regel slik vel, den bittelille forskjellen er den som gjør størst utslag... Takk for hjelp :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå