GÃ¥ til innhold

Rett til fri dersom barn har knukket arm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei😀 Min sønn knakk armen for noen dager siden. Vi skal denne uken på oppfølgings time om han må operere. Mitt spørsmål er da om jeg har rett på fri med eller uten lønn for denne dagen? Jeg kan også nevne at gutten fyller 12 år dette året og har adhd diagnose,far jobber på sjøen og vil være borte nå den neste måneden. Har jeg da rett til permisjon uten lønn mens han er borte for å ta meg av gutten min? 

Anonymkode: 3175c...7dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Knekt*

Anonymkode: a6969...890

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Knukket knekt knakk...samma det vel...ikke poenget i d hele tatt.

• Liker 3
Skrevet

Du har rett til fri for å følge han til sykehuset ja. Jeg mener du har rett på lønn også, aldersgrensen ligger på fylte 12 eller 13 år mtp lønn eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Duff : Tusen takk for svar 😀 

Skrevet

Du kan bruke av sykt-barn-dager for å følge barn til helseavtaler.

• Liker 1
Skrevet

https://www.infotjenester.no/artikler/egenmelding-sykt-barn/

fant en link til deg her. Du kan bruke «sykt barn» dag med lønn frem til barnet er fyllt 12 år. Etter det kan du søke om fri uten lønn såkalt omsorgspermisjon en eller flere dager. Tror ikke en arbeidsgiver vil gjøre seg vanskelig iom det er snakk om ett brudd. Står også noe om barn med ADHD der. 

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Om han trenger spesielt tilsyn så er det mulig du kan få pleiepenger etter sykt barn dagene. Sjekk med nav.

Når du har barn med diagnose kan du også søke om ekstra syktbarn dager samt overta far sine om du er den som er mest hjemme med barnet.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-2

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager#chapter-1

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, BearMama said:

Om han trenger spesielt tilsyn så er det mulig du kan få pleiepenger etter sykt barn dagene. Sjekk med nav.

Når du har barn med diagnose kan du også søke om ekstra syktbarn dager samt overta far sine om du er den som er mest hjemme med barnet.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-2

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager#chapter-1

Man har neppe rett på pleiepenger for å passe på en 12 åring med en knukket arm et par dager etter operasjon. 

Anonymkode: ee405...536

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har neppe rett på pleiepenger for å passe på en 12 åring med en knukket arm et par dager etter operasjon. 

Jo, det har man. 

Det er også ut det kalenderåret barnet blir 12 år man kan bruke sykt-barn-dager, ikke til den dagen barnet fyller 12.

Anonymkode: fb877...630

• Liker 4
Skrevet

Jobber med barn på sykehus. Enig med deg over her. Under 12, bruk syk barn dager. Har du kronisk syk barn som krever litt X-tra oppfølging eller er mye syk (type epilepsi, diabetes o.l.) så går det an å søke om X-tra dager. 

Etter fylte 12 år,  så er det ingen "rett" på syk dager, verken for operasjonsdag eller oppfølging etterpå. I spesielle omstendigheter hvor det kreves X-tra oppfølging etterpå så kan man få pleiepenger om det varer over 8 dager. Legene på sykehusene skriver ikke ut sykemelding til foreldrene for ivaretakelse av sine barn, selv når de trenger det for å ta vare sine barn, og de ikke lenger har rett på syk-barn dager. 

Men jeg VET at enkelte foreldrene har ordnet det slik at DE har fått sykemelding fra SINE fastleger og fått en sykemelding for seg selv, med en "psykisk problem". Det er ikke riktig, men det er mellom foreldren og fastlegen. 

Jeg vet at dette ikke gjelder din situasjon, men legger til likevel. Ditt barn har ikke fylt 12 år så du kan ta syk-barn dager uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar😀

AnonymBruker
Skrevet

Antar du sender gutten din på skole selv om armen er brukket, og at det er kun selve timen og eventuelt oppfølging etter operasjon du ønsker fri til..? 

Anonymkode: c358f...625

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antar du sender gutten din på skole selv om armen er brukket, og at det er kun selve timen og eventuelt oppfølging etter operasjon du ønsker fri til..? 

Neppe i skoleferien vel? ;)

Anonymkode: cac57...67b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neppe i skoleferien vel? ;)

Anonymkode: cac57...67b

😂🤪 my bad. 

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på grad av diagnose og hva fastlege mener. Om han ikke kan være uten tilsyn så må mor være der når det er ferie. 

Jeg sier ikke at han trenger det, men det er spesielle regler for barn med diagnoser slik at foreldre skal kunne følge dem opp om det trengs.

AnonymBruker
Skrevet

Velferdspermisjon, opp til arbeidsgiver om de vil betale lønn eller ikke. Men du trenger da ikke fri en hel dag for et legebesøk?

Anonymkode: 5aa51...7c6

Gjest BearMama
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velferdspermisjon, opp til arbeidsgiver om de vil betale lønn eller ikke. Men du trenger da ikke fri en hel dag for et legebesøk?

Det er snakk om operasjon og tiden etter.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, BearMama skrev:

Det er snakk om operasjon og tiden etter.

Operasjon på et armbrudd som ikker åpenbart i pissevinkel er som regel gjort som dagkirurgi,  evt komme kvelden før hvis lang reisevei og bli til dagen etter om han opereres sent på dagen. Det er ikke ukesvis på sykehus. Så er det på med gips og hjem, likt det han har nå. 

Gjest BearMama
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Operasjon på et armbrudd som ikker åpenbart i pissevinkel er som regel gjort som dagkirurgi,  evt komme kvelden før hvis lang reisevei og bli til dagen etter om han opereres sent på dagen. Det er ikke ukesvis på sykehus. Så er det på med gips og hjem, likt det han har nå. 

Jeg aner ikke omfang eller situasjonen til Ts. 

Jeg nevner bare muligheter utifra informasjon om at Ts sin sønn har ADHD, har et brudd og at TS er mye alene fordi far er mye borte.

Slike ting vil påvirke syktbarn dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...