AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Jeg har jobbet i 8 år i ungdomsskolen, og har i flere år ønsket meg over i videregående skole. Har mastergrad og er lektor med undervisningskompetanse i 3 fag. Har de siste tre årene søkt på ledige stillinger i videregående skole, men har ikke engang blitt innkalt til intervju. Det virker håpløst. Er det slik at om man har jobbet i ungdomsskolen, blir man "diskvalifisert"? Virker nesten slik, eller kanskje jeg begynner å bli litt vel negativ og paranoid. Nå vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre for å øke sjansene mine, for det er jo absolutt ikke lærermangel i Norge. Det er kjempevanskelig, minst 100 søkere på 1-2 stillinger nærmest overalt (bortsett fra Finnmark kanskje). Jeg har lurt på om det er lurt eller dumt å sende en mail (eller ringe?) rektor på et par videregående skoler som er nærmest der hvor jeg bor, og spørre om ledige stillinger blir lyst ut og at jeg er interessert? Hva vil øke mine sjanser for å kunne jobbe i vgs? Erfaringer som har fungert? Anonymkode: c5e32...6e4
altflyter Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Jeg tror ikke det er noen automatisk utelukkelsesgrunn, men du har jo ikke erfaring med de eldre trinnene, så en som har jobbet på vgs fra før, vil nok bli prioritert foran deg. Ville forsåvidt også bedt noen se over CV/søknad. Det kan jo hende det er så enkelt som at søknaden ikke er god nok 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #3 Skrevet 25. juni 2018 Hvis det er over hundre søkere på stillingene du søker på, så sier det seg kanskje selv at minst 3-4 av de sikkert har tilsvarende kompetanse som deg og sikkert mer erfaring fra VGS, så det kan jo forklare en del, uten at det nødvendigvis betyr at du er ansett som direkte diskvalifisert. Men hvor mange stillinger har du søkt på de siste tre årene? Og hvor bredt søker du geografisk Selv fikk jeg napp første år jeg søkte meg over etter 5 år i ungdomsskolen og jeg har ikke master en gang. Bor i Oslo og her begynner lærermangelen å bli ganske reell, i alle fall for de skolene som ønsker lærere med erfaring. Anonymkode: fb2f9...48b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #4 Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er over hundre søkere på stillingene du søker på, så sier det seg kanskje selv at minst 3-4 av de sikkert har tilsvarende kompetanse som deg og sikkert mer erfaring fra VGS, så det kan jo forklare en del, uten at det nødvendigvis betyr at du er ansett som direkte diskvalifisert. Men hvor mange stillinger har du søkt på de siste tre årene? Og hvor bredt søker du geografisk Selv fikk jeg napp første år jeg søkte meg over etter 5 år i ungdomsskolen og jeg har ikke master en gang. Bor i Oslo og her begynner lærermangelen å bli ganske reell, i alle fall for de skolene som ønsker lærere med erfaring. Anonymkode: fb2f9...48b Du er heldig! Jeg har også søkt i Oslo-området, altså ikke selve Oslo men Nedre Romerike samt Ski og Oppegård. Har kanskje sendt inn 30 søknader de siste tre årene, ikke et eneste intervju engang. Skal nå jobbe i voksenopplæring i Oslo, og kanskje det kan være et slags steg mot vgs? Er i alle fall læreplaner og pensum for vgs som jeg skal undervise i der. Vet om en som nettopp ble ferdig med PPU-studier, aldri jobbet i skolen annet enn i praksisen sin, og hun fikk jobb på en stor videregående skole i Oslo og begynner i august. Glad på dine og hennes vegne, men jeg lurer å hvorfor jeg aldri kan bli like heldig. Anonymkode: c5e32...6e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå