Gå til innhold

Hvor lett er det å sykle med Elsykkel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å kjøpe en Elsykkel å bruke til og fra jobb (ca 5 km hver vei), men etter å ha googlet og lest masse, har jeg fremdeles ikke funnet svar på:

Hvor lett/lite anstrengende er det å sykle med Elsykkel? Vet at motoren kobler ut ved hastighet på rundt 25 km, men hvor mye merker man til "hjelpen" man får i hastigheter under denne?

Ruten jeg evt kommer til å sykle, har hverken veldig bratte bakker eller er veldig flat, sånn passe terreng altså.

Ønsker ikke å kjøpe Elsykkel om det er slik at man blir sliten og svett, da er det liksom ikke noen vits for meg. Vet at mange i Norge mener det er "juks"å bruke Elsykkel, at man burde bruke vanlig sykkel for å få trent etc., men jeg er absolutt ikke enig i det. Har en del familie i Nederland, og der er det helt vanlig å se på sykling til jobb og barnehage etc som transport fra a til b - og da er en motor selvsagt et pluss. Jeg ser også slik på det, og lurer på om Elsykkel er nærmest som en miljøvennlig moped å regne, eller om man må regne med å bli svett og sliten...

Anonymkode: a56b7...774

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elsykkel en sommer og syklet til jobben.

Jeg er dårlig trent og hater å svette, og jeg ville i hvert fall ikke komme svett på jobben.

Elsykkel er lett å sykle på og den hjelper såpass at du ikke trenger å bruke for mye av din egen kraft. Det er som å sykle bortover og sykkelen på en måte bare triller av seg selv. Du trenger ikke bruke mye kraft for at motoren kobler seg inn. Det eneste er at du må tråkke for at den skal virke, så du må jo tråkke da. 

Jeg fikk noen kommentarer på at det ikke er trening å sykle elsykkel, men det kan bli det. Det er som regel flere funksjoner til motoren og man ha den må lite eller mye hjelp. 

Og som sagt; man må jo tråkke hele tiden, så litt trening blir det uansett - og mye mer enn om man skal ta bilen... 

Anonymkode: 7afa1...387

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde elsykkel en sommer og syklet til jobben.

Jeg er dårlig trent og hater å svette, og jeg ville i hvert fall ikke komme svett på jobben.

Elsykkel er lett å sykle på og den hjelper såpass at du ikke trenger å bruke for mye av din egen kraft. Det er som å sykle bortover og sykkelen på en måte bare triller av seg selv. Du trenger ikke bruke mye kraft for at motoren kobler seg inn. Det eneste er at du må tråkke for at den skal virke, så du må jo tråkke da. 

Jeg fikk noen kommentarer på at det ikke er trening å sykle elsykkel, men det kan bli det. Det er som regel flere funksjoner til motoren og man ha den må lite eller mye hjelp. 

Og som sagt; man må jo tråkke hele tiden, så litt trening blir det uansett - og mye mer enn om man skal ta bilen... 

Anonymkode: 7afa1...387

Ok, takk for svaret. Men du trenger altså ikke å tråkke hardt og intenst for å få hjelp?

Det med at folk kommenterer at det ikke er trening er jo bare latterlig; hvorfor skal veien til jobb være trening? :) Skal være så lett og komfortabel som mulig mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Koble ut motoren på vei hjem, så får du trening. Så er det bare å hive seg i dusjen, så er den jobben gjort.

Ironisk nok må du svette mer på en dyr sykkel, da de har et mer avansert styringssystem for motoren. De billige syklene til biltema, clas osv krever bare at du roterer med pedalene, så tar motoren resten.

Anonymkode: 5ae59...5b4

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koble ut motoren på vei hjem, så får du trening. Så er det bare å hive seg i dusjen, så er den jobben gjort.

Ironisk nok må du svette mer på en dyr sykkel, da de har et mer avansert styringssystem for motoren. De billige syklene til biltema, clas osv krever bare at du roterer med pedalene, så tar motoren resten.

Anonymkode: 5ae59...5b4

Er det så enkelt? Høres fantastisk ut i så fall. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt elsykkel i 3 år, sykler 2 mil om dagen. Om du blir svett eller ikke er opp til deg, jeg blir det. Har motoren innstilt på 80%, så den kobler ut rundt 21-22 km/t. Holder en gjennomsnittsfart på 24 km/t, så motoren kobler bare inn i motbakkene. 

Utgangspunktet mitt var totalt utrent etter mange år med sykdom. Neste år satser jeg på å bytte ut elsykkelen med en vanlig sykkel.

Anonymkode: b9a35...2f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt elsykkel i 3 år, sykler 2 mil om dagen. Om du blir svett eller ikke er opp til deg, jeg blir det. Har motoren innstilt på 80%, så den kobler ut rundt 21-22 km/t. Holder en gjennomsnittsfart på 24 km/t, så motoren kobler bare inn i motbakkene. 

Utgangspunktet mitt var totalt utrent etter mange år med sykdom. Neste år satser jeg på å bytte ut elsykkelen med en vanlig sykkel.

Anonymkode: b9a35...2f3

Det høres jo bra ut for deg. Jeg har et litt annet syn på det. Mitt mål er ikke å trene med elsykkelen, målet er bare å komme meg mest mulig uanstrengt fra A til B (hjem til jobb og tilbake igjen). Har funnet ut at motoren kobler ut i 20-25 km/t, som du nevner, men det er uproblematisk for meg. Trenger ikke å sykle fortere enn det. :) 

Om jeg har motoren innstilt på 100% hjelp, da trenger jeg vel ikke å bli svett?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på toppen av en ås, har 5 km til jobb og bruker elsykkel. Min sykkel er den billigste fra xxl, tror de selger den for ca. 7000 nå. 

Min erfaring er at den har litt kort rekkevidde på batteriet, og at jeg blir både svett og andpusten i de bratteste bakkene, selv på maks effekt. I slakere bakker/rette strekker blir jeg det ikke. 

Jeg elsker elsykkel, rett og slett. 

Anonymkode: 9d0ec...ee2

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Du kan jo styre hvor mye motoren skal bidra, hvertfall på dyrere modeller. Min sykkel har 4 nivåer (i tillegg til av), så på turbo blir man ikke mye svett hvis det er flat bakke. I lang oppoverbakke blir jeg god og varm på turbo. 

Jeg elsker elsykkelen min! Jeg blir ofte svett, men det er fordi jeg vil frem fortest mulig (har en mil til jobb) og derfor trår hardt til. Ofte er jeg i hastighet over 25 km/t, og da er det jo en tung sykkel. Jeg bruker turbo bare i oppoverbakke, fordi jeg ellers føler jeg mister hele treningseffekten. Det er altså lett å tilpasse hvor mye eller lite motorhjelp du får. 

Skrevet

Jeg har en Ecoride, første generasjon. Med den bruker jeg 8 minutter på jobb, oppoverbakker hele veien, uten å bli svett. 

Sykkelen takler ikke de bratteste bakkene alene, så jeg har valgt en rute som er litt lengre og slakere. 

Om argumentet at det ikke er trim, så ønsker jeg ikke å trimme, jeg ønsker å komme på jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare 6km til jobb og sykler på elsykkel, kjøpte sykkelen mest som et impulskjøp fordi jeg var nyskerrig. Men har endt opp med å nesten parkere bilen det siste året fordi det er så lettvint med elsykkel.

Synes det er sammenlignbart med å alltid sykle i nedoverbakke eller ha vinden i ryggen. Så lenge jeg holder meg under 25kmt er det veldig lite slitsomt, da er det hvilepuls. 

Anonymkode: fb21e...070

• Liker 2
Skrevet

Har elsykkel fra Sykkelpikene. Kun oppover hjem fra jobb og tildels veldig bratte bakker - blir overhodet ikke svett. Kan bli litt varm hvis jeg skrur ned på "hjelpen" og tråkker på for å holde tempoet oppe, men hvis jeg har maks hjelp og tråkker sånn passe blir jeg verken varm, andpusten eller svett :)

For meg så er dette den enkleste måten å komme meg til/fra jobb på samt rundt i sentrum. Mye enklere å sykle enn å kjøre bil og gir langt bedre samvittighet også. 

Anbefales virkelig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Marikken skrev:

Har elsykkel fra Sykkelpikene. Kun oppover hjem fra jobb og tildels veldig bratte bakker - blir overhodet ikke svett. Kan bli litt varm hvis jeg skrur ned på "hjelpen" og tråkker på for å holde tempoet oppe, men hvis jeg har maks hjelp og tråkker sånn passe blir jeg verken varm, andpusten eller svett :)

For meg så er dette den enkleste måten å komme meg til/fra jobb på samt rundt i sentrum. Mye enklere å sykle enn å kjøre bil og gir langt bedre samvittighet også. 

Anbefales virkelig!

Jepp, dette jeg håper på også. Da blir det nok elsykkel i august. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...