AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Hei, jeg har en vennine som ikke kan norsk men engelsk, hun ønsker seg en jobb i Norge og hun er fra Lithuania. Hun pleier å dra på ferie til Norge ca hvert år og har slekt her. Hun ønsker å skaffe en jobb i Norge slik at hun kan få være her lovlig. Noen her som vet om en jobb hvor norsk ikke er et must å kunne? (Som helst ikke trenger noe særlig utdannelse til). Anonymkode: 64f7b...c52
visp Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Vel, i det siste har jeg lagt merke til at servitører kun snakker engelsk, så kanskje noe i den retningen?
Wenda Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Min nabo er fra Litauen og snakker kun engelsk og morsmål. Hun jobber som vaskehjelp iallefall
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, visp skrev: Vel, i det siste har jeg lagt merke til at servitører kun snakker engelsk, så kanskje noe i den retningen? Vell, det er noe hun kunne tenkt seg. Hun ønsker faktisk å jobbe på en bar hvor gutter på hennes alder er eller litt eldre. Hun er veldig glad å treffe folk og har jobbet gratis på forskjellige aktivitets dager i hennes eget land. Anonymkode: 64f7b...c52
visp Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vell, det er noe hun kunne tenkt seg. Hun ønsker faktisk å jobbe på en bar hvor gutter på hennes alder er eller litt eldre. Hun er veldig glad å treffe folk og har jobbet gratis på forskjellige aktivitets dager i hennes eget land. Anonymkode: 64f7b...c52 Hun kunne jo sende en fellesøknad og du kunne hjelpe henne litt med hvor det er aktuelt?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, visp skrev: Hun kunne jo sende en fellesøknad og du kunne hjelpe henne litt med hvor det er aktuelt? Hun vil helst ha en jobb nærmest drammen, siden slekten hennes bor der. Hun kan ikke norsk, så det må være et sted hun kan snakke engelsk. (Det som er utfordringen å finne henne en jobb) Anonymkode: 64f7b...c52
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun vil helst ha en jobb nærmest drammen, siden slekten hennes bor der. Hun kan ikke norsk, så det må være et sted hun kan snakke engelsk. (Det som er utfordringen å finne henne en jobb) Anonymkode: 64f7b...c52 Det ligger jo i Buskerud da, men i overskriften spør du om Vestfold og Østfold 😉 I Vestfold er det iallefall flere steder hvor det jobber kun engelsktalende. F.eks i Sandefjord hvor det er en internasjonal skole osv så er det en hel del folk som kommuniserer på engelsk, og der hadde hun nok fått jobb som servitør/kelner/bartender osv Anonymkode: b88a9...217
Belima Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 Jeg forventer at folk som jobber i Norge kan snakke norsk. Det er snart ikke mulig å få en håndtverker til en privatjobb som ikke stotrer på engelsk. For flere jeg kjenner så har det gått så langt at de ber om en norskfødt håndtverker. Ikke kan jeg faguttrykk på engelsk, polsk eller litausk, derfor sliter mange av oss godt voksne med håndtverkere. Skal folk bo og jobbe i et annet land enn de er født i, så bør de lære seg språket først.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke vil lære seg språket når hun er i Norge hvert år, har slekt i Norge og vil jobbe i Norge. Hvis jeg var i den situasjonen når det gjaldt et annet land ville jo jeg selvfølgelig ha lært meg språket. Hun er for øvrig fra Litauen. Uansett går det an å søke jobb som renholdsarbeider og innen engelskspråklig kundeservice (da må engelsken hennes være god). Anonymkode: 6d3e0...be2
Bondenisse Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 Renhold, restaurantoppvask osv sikkert mulig på lager og sånt også bar er litt både og, vil tro de fleste foretrekker norsktalende, men mulighet nå i en hektisk sommersesong
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå