AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Jeg er da 23 år og er kjempe dårlig til å spare. Har en jobb der jeg tjener ok, studerer også ved siden av, har bare 4000,-i studielån. betaler ikke så mye i husleie, men taper enormt mye penger på tull. Regna det og fant ut at jeg taper opp til 5-6000,- i måneden bare på tull. Så sparing er ikke min greie. Men jeg har tenkt litt gr og fant ut at det er best å spare ved å kjøpe noe- 1. El Bil- bra merke som ikke går ned i pris i fremtiden, jeg kjører heller ikke så mye. 2. Lelghet, men det krever mye i egenkapital og det ser dårlig ut på den siden. Noe andre tips? Takker på forhånd☺ Anonymkode: 99a06...064
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 For det første: Bil er pengesluk, ikke sparing. Alle "normale" biler synker raskt i verdi, de eneste som kan ses på som investering er noen få sjeldne, eksklusive modeller som samlere har bestemt seg for at de vil ha. Og de koster deretter. En leilighet vil holde seg bedre i verdi eller øke, men da må du som du sier ha egenkapital. Det du faktisk trenger for å klare å spare opp til egenkapital er automatisk overføring av noen tusen i måneden til en egen sparekonto, og sørge for at denne sparekontoen har begrensninger på uttak. BSU for eksempel. Anonymkode: abfd3...970 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Klarte meg relativt greit før når jeg var singel, når jeg har samboer sparer jeg masse. Er 24 år selv og har hus, bil, og en båt. Fant ut at det jeg brukte mye penger på var småkjøp. Så hver søndag setter jeg og samboeren min oss ned å lager en liste over hva vi trenger. Vi bor også 1 time i fra svenskene så blir fort en tur hver 2.mnd for storinnkjøp av mat som holder lenge også som vi sparer mye på Anonymkode: 8ea54...b96
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 Jeg var som deg og det som hjalp var da jeg opprettet en sparekonto i en annen bank som jeg ikke har bankkort til (valgte en sparekonto i en bank hvor jeg fikk bedre rente) Nå må jeg planlegge i forkant om jeg går tom for penger og må overføre derfra. Jeg bruker gjerne mer penger i helgene og da er det ikke bankoverførsel, så jeg får ikke tak i pengene. Anonymkode: b48a3...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 Sett opp ett budsjett på hva du vil bruke. Også holder du deg til det. Såklart er en Peppes pizza mer fristende. Men du kan få ganske mange ekstra måltider for den prisen der Anonymkode: 8ea54...b96
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 TS- det er mange tråder med gode sparetips i økonomitråden. Opprett BSU med en gang om du ikke har det, med fast overføring. Jeg levde som deg og fordi jeg b.la åpnet BSU altfor sent og generelt ikke hadde fokus på sparing, måtte jeg vente til jeg var langt over 30 med å kjøpe min første leilighet. Ha det gøy, men ha samtidig fokus på sparing! Anonymkode: b12e5...fec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå