Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg hadde fått meg sommerjobb ved muntlig avtale i sommer. I begynnelsen av juni purret jeg på arbeidsplan, men for to dager siden fikk jeg beskjed om at de ikke trengte meg allikevel da de hadde nok folk. Er utrolig fortvila og sint nå. Hadde jeg fått beskjed i god tid kunne jeg jo funnet meg en annen jobb. Er student og er avhengig av noe inntekt i sommer for å betale husleie osv, så dette er helt krise for meg.
Det jeg lurer på er om jeg har krav på noe i og med at vi ikke hadde skriftlig avtale? Noen andre med samme erfaring?

edit: som skriftlig bevis har jeg kun utveksling på e-post hvor jeg purrer på arbeidsplan hvorpå han svarte at han skulle begynne på den snart, samt den siste e-posten hvor han skriver at de ikke har bruk for meg i sommer.

Endret av Avi
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man har krav på så mye når avtalen kun var muntlig, og det ikke f.eks. står i en mail eller noe sånt. Samme skjedde meg meg, jeg hadde helgestilling med jobb hver 3. helg, og sommeren før hadde jeg fått jobbe 100%, noe jeg også var lovet muntlig denne sommeren. Så viste det seg plutselig da arbeidsplanen endelig kom at jeg ikke fikk jobbe noe som helst fast likevel fordi de prioriterte at de nyansatte skulle få jobbe full stilling i sommer slik at de var mer selvstendig til høsten. Mens jeg da bare skulle fungere som tilkallingsvikar. Så da sa jeg opp helgestillingen min også...

Anonymkode: 75c48...98b

AnonymBruker
Skrevet

Muntlig avtale er like bindende som skriftlig, men det er vanskelig for deg å bevise at dere hadde en avtale dersom du ikke kan vise til noen som backer deg opp angående det. 

Anonymkode: dbd07...292

AnonymBruker
Skrevet

I Norge har vi fri avtaleform, som vil si at uavhengig av du skrev avtalen på papir, serviett eller muntlig er den bindende. Det er riktig at det er vansklig å få medhold i muntlige saker, men jeg hadde i denne settingen enten kontaktet advokat eller konfrontert arbeidsgiver med ulovfestet prinsippet om du tror det vil hjelpe. 

Anonymkode: 9c68d...3f9

• Liker 6
Skrevet

Korrespondansen via e-post kan jo tolkes som at hun har blitt lovt sommerjobb, men at de senere trakk seg. Det igjen kan gjøre at TS kan ha krav på penger.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med LOs sommerpatrulje så fort som mulig

Anonymkode: 809c9...201

Skrevet

Takk! Har skrevet til sommerpatruljen nå.

AnonymBruker
Skrevet

Åå kan du please oppdatere med hvordan der gikk?

Anonymkode: acd88...0c5

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja :)

AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2018 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Tror ikke man har krav på så mye når avtalen kun var muntlig, og det ikke f.eks. står i en mail eller noe sånt. Samme skjedde meg meg, jeg hadde helgestilling med jobb hver 3. helg, og sommeren før hadde jeg fått jobbe 100%, noe jeg også var lovet muntlig denne sommeren. Så viste det seg plutselig da arbeidsplanen endelig kom at jeg ikke fikk jobbe noe som helst fast likevel fordi de prioriterte at de nyansatte skulle få jobbe full stilling i sommer slik at de var mer selvstendig til høsten. Mens jeg da bare skulle fungere som tilkallingsvikar. Så da sa jeg opp helgestillingen min også...

Anonymkode: 75c48...98b

Men det er jo på grunn av slike som deg som bare tror at man ikke har krav på noe som gjør at arbeidsgivere kan holde på sånn. Det er mange arbeidsgivere som utnytter det at studenter og elever er uerfarne på arbeidsmarkedet og ikke har satt seg inn i rettighetene de har. Det er klart man har krav selv om avtalen var muntlig. 

Anonymkode: 6b5e4...5e1

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siste svar fra LO:

«Dessverre ser det ikke ut til at det er noe du kan gjøre krav på i denne situasjonen, ettersom dere ikke har skriftliggjort avtale om ansettelse eller gjort avtale om noen konkrete vakter.

Beklager derfor at det ikke ser ut til å være noe mer vi kan gjøre for deg i denne saken.

Jeg vil likevel anbefale deg å melde deg inn i LO. Som student koster det kun 250 kr i semesteret og det inkluderer gratis innboforsikring og som nevnt advokatbistand dersom man trenger det (men kun dersom man allerede er medlem når tvisten begynner). Du kan melde deg inn på LO.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...