AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Hei, trenger noen råd. Skal gifte meg neste år, og både min kommende mann og jeg ønsker å gifte oss i kirken. Problemet mitt er at halve familien min er muslimer. Vil kanskje ikke kalle det et problem, men vet at familien min syns det er blir litt vanskelig å dra å kirken, da de har en annen tro. Men de kommer selvfølgelig. Er det noen av dere som har hatt/eller vært i en vielse av en slags flerkulturell karakter? Hvor kirken har godtatt at man gjør litt endringer og er litt utradisjonell? Ønsker at vielsen også skal bli en flott minneverdig opplevelse også for min muslimske familie, så trenger litt råd om hvordan dette evt kan gjøres. Anonymkode: 20644...7b3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Kan du ikke fortelle dette til presten, og si at du gjerne vil at han/hun skal ta hensyn til dette? Går jo an å flette inn ting som toleranse osv? Kristne og muslimer tror jo på samme Gud. Og begge religionene mener ekteskapet er hellig. Med utgangspunkt i det burde presten kunne holde en fin tale. Anonymkode: b6b76...468 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Kirken har en satt liturgi, et "minstekrav" for religiøse innslag. Den ser du på s. 3-10 her: https://kirken.no/globalassets/kirken.no/bryllup/vigsel_2017_bokmaal.pdf Men det er rom for innspill, spesielt mtp kulturelle innslag, valg av skriftsted osv. Dere kan godt diskutere dette med presten, kanskje dette er noe han ønsker å ta opp i talen sin på en fin måte Anonymkode: 20538...c83 2
ashera Skrevet 26. juni 2018 #4 Skrevet 26. juni 2018 Dere kan jo be presten tale over en av de fortellingene som finnes både i Bibelen og Koranen. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #5 Skrevet 26. juni 2018 Skillsmisse om 3 år etter bryllupet og han importerer søskenbarn. Anonymkode: c13b5...d97
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #6 Skrevet 26. juni 2018 Muslimer kan fint være i en kirke, så lenge de ikke ber i den. Anonymkode: b907b...9c0
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #7 Skrevet 27. juni 2018 Du kan jo snakke med en Imam om å være med, så dere også får en "blessing" fra den muslimske troen selv om dere ikke gifter dere gjennom den kanskje? Anonymkode: d7eaa...373
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #8 Skrevet 27. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo snakke med en Imam om å være med, så dere også får en "blessing" fra den muslimske troen selv om dere ikke gifter dere gjennom den kanskje? Anonymkode: d7eaa...373 😂 Den var god! Anonymkode: e1c13...8eb
SPOCA Skrevet 27. juni 2018 #9 Skrevet 27. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Skillsmisse om 3 år etter bryllupet og han importerer søskenbarn. Anonymkode: c13b5...d97 Jaha? Utifra det jeg leser er det er kvinnes halve familie som er muslimer, ikke mannen eller hans familie (med mindre det er snakk om et homofilt par), ergo virker din kommentar bare merkelig. Ts: ta kontakt med presten, han/hun har kanskje en god løsning? Sikkert ikke første gang kirka erfarer en slik problemstilling. 1
Edie Skrevet 27. juni 2018 #10 Skrevet 27. juni 2018 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #11 Skrevet 28. juni 2018 Hvis du gifter deg i en kirke så følger du kirkelig liturgi uten å endre den. For noen år siden så var det et offentlig samarbeidsorgan med representanter fra alle tros og livssyn som satte standarder for hva man skulle gjøre når kristne var i en muslimsk begravelse, humanetikere i et kirkelig bryllup med mer. Man skal ikke delta i trosbekjennelser men ellers opptre som alle andre i respekt for den avdøde, ekteparet o.s.v. Det er heller ikke noe problem at man besøker et trossted i forbindelse med undervisning, omvisning som turist o.s.v. Å modifisere kristne begravelser av hensyn muslimske besøkende eller borgerlige konfirmasjoner av hensyn til kristne familiemedlemmer er respektløst ovenfor det trossamfunnet/livssynssamfunnet man besøker og noe ingen av trossamfunnene/livssynssamfunnene ønsket. Anonymkode: 803d9...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 Synes faktisk at det er litt respektløst å begynne å foreslå imamer og flere ritualer fra en helt annen religion. For kristne så oppleves ikke islam som noe særlig overførbart, til tross for at begge er monogame religioner med samme utspring. Dere har valgt å gifte dere i kirken. Dere kan jo eventuelt vurdere om det er bedre å foreta vielsen en annen plass dersom hensynet til din muslimske side av familien veier tyngre Men som sagt, jeg ville ikke begynt å forhandle med presten. Anonymkode: f9058...f4f 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 På 27.6.2018 den 15.10, SPOCA skrev: Jaha? Utifra det jeg leser er det er kvinnes halve familie som er muslimer, ikke mannen eller hans familie (med mindre det er snakk om et homofilt par), ergo virker din kommentar bare merkelig. Ts: ta kontakt med presten, han/hun har kanskje en god løsning? Sikkert ikke første gang kirka erfarer en slik problemstilling. Er svært vanelig, så det er ikke merkelig uansett kjønn. Anonymkode: c13b5...d97
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #14 Skrevet 29. juni 2018 Vielseslitturgien er fastsatt. Og dere får naturligvis ikke lov til å dra inn imamer og ritualer fra abdre religioner i kirken. Da får dere heller ta en kjapp vielse på kommune-/rådhuset og invitere på bryllupsfest. Anonymkode: 67adb...2aa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2018 #15 Skrevet 6. juli 2018 På 28.6.2018 den 20.09, AnonymBruker skrev: Er svært vanelig, så det er ikke merkelig uansett kjønn. Anonymkode: c13b5...d97 Hva snakker du om? Her er det sannsynligvis brudens far og hans familie som er muslimer. Ikke bruden, brudens mor, eller brudgommen og hans familie. Anonymkode: 39c22...9c5
puppi Skrevet 6. juli 2018 #16 Skrevet 6. juli 2018 Mine muslimske venner har intet problem med å gå i kirken, tvert om, de syntes kirken både er fint, og spennende Kristendom er jo, i deres øyne, ikke en helt fremmed religion, men forløperen til deres egen.
solmåneogstjerner Skrevet 6. juli 2018 #17 Skrevet 6. juli 2018 Be presten om å snakke om ting som toleranse, verdier, menneskeverd, vennskap, kjærlighet. Ja, det er et visst rituale man må gjennom, men ellers kan det tilpasses. Var en gang i en gudstjeneste (altså ikke bryllup) hvor en imam var invitert. Presten og imamen hadde først en samtale om hvordan man kan møtes selv om man tror forskjellig, og deretter hadde hver av dem en tale/preken. Var ikke mye 'forskjell' mellom dem. De snakket om vennskap, det å bry seg om hverandre og være et godt medmenneske. Jeg er verken kristen eller muslim, men det var en fin opplevelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå