Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei

jeg har et enkeltmannsforetak og driver med produksjon og salg. jeg selger en del, da i små beløp. under 100kr pr vare. jeg har izettle, som jeg kan hente månedsrapporten for hver måned og gi til regnskapsfører. så ser han hva jeg har tjent inn pr måned, og sammenlikner dette meg beløpene jeg setter inn i banken. men i år har det vært så stor etterpsørsel etter vipps, at ca 30% av salget ikke gikk, fordi folk ikke lenger har kontant. jeg har tenkt å begynne med vipps nå, har lest på hjemmesiden dems men finner ikke svar på det jeg lurer på.

La si jeg har ca 400 transaksjoner (kassesalg) gjennom izettle kassesytstem, kontantbetaling. etter hver måned får jeg månedsrapport og beløpene jeg skyter inn i banken underveis er det samme som rapporten.

men nå som jeg starter opp med vipps, så går beløpene direkte inn i banken. så hvis jeg i en måned får 150 salg gjennom vipps, da vil det være 150 mer transaksjoner i bedriftskontoen min. istedenfor 30 (transaksjoner inn og ut fra banken månedlig)  det blir bare flere sider på bankkontoutskriften. og problemet er da om regnskapsfører godkjenner det og hvor mye mer vil det koste meg å føre inn alt dette? kan tenke meg at han sitter og bruker en del timer på å føre dette inn. og det er ikke snakk om bare 1måned,det er jo hele året. eller er det som hos izettle, at jeg får en månedsrapport? at transaksjonen ikke vises som 150stk, men samlet på *****kr ??

har bare hatt vipps som privatperson så vet ikke hvordan dette fungerer.

Anonymkode: c885a...aef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker dette i koret hvor jeg går. Pengene kommer inn i samlesum per dag, ikke per transaksjon. Kan ikke tenke meg det er spesielt mye ekstra jobb for regnskapsfører. Du kan hente rapporter ned på transaksjonsnivå fra nettsiden deres. 

Anonymkode: 1563f...cd6

AnonymBruker
Skrevet

Men som bedrift tror jeg du må betale en viss prosent for hvert salg til dnb? Hørt noe om det.

Anonymkode: 35f0c...c2b

AnonymBruker
Skrevet

Jaha. Dette visste jeg ikke. Men får vel vite når/hvis jeg registrerer meg. Ab2, vet du helt sikkert at det er en samlesum? For hos meg som privat så vises det i nettbanken hver gang noe kommer inn eller ut av banken via vipps.

AnonymBruker
Skrevet

5.2 Vipps utbetaler daglig netto-oppgjør av gjennomførte Vipps-transaksjoner til bedriftens oppgjørskonto i Vipps når midlene er mottatt fra innløser, eller i tilfelle av betalinger uten innløser, innen en virkedag etter at midlene er kommet frem til Vipps. Vipps er ansvarlig for gjennomføring av betalingen inntil den er kommet frem til denne bedriftens bank. Når Vipps har gjennomført betaling av oppgjør til det kontonummer som er oppgitt som oppgjørskonto av bedriften, skal oppgjøret anses å være foretatt til korrekt betalingsmottaker.

Fant denne. De samler alle betalingene og utbetaler en sum dagen etterpå. Det betyr jo at det vises bare en transaksjon per dag i kontoutskriften og ikke 150?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha. Dette visste jeg ikke. Men får vel vite når/hvis jeg registrerer meg. Ab2, vet du helt sikkert at det er en samlesum? For hos meg som privat så vises det i nettbanken hver gang noe kommer inn eller ut av banken via vipps.

Ja. Det er jeg som fører regnskapet. Samlesum. 

AnonymBruker
Skrevet

Vipps er ganske dyrt for bedrifter og ikke en veldig god løsning. 

Anonymkode: 6cd48...6d1

AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2018 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er jeg som fører regnskapet. Samlesum. 

Vet du også hvordan jeg fører dette i kassaboka? 

F eks så selger jeg for 4000kr den dagen, alt kontanter.så skriver jeg dette på kassaboka. 

Hvis jeg nå får vipps. Og selger for 4000kr. Hvorav 3000kr er gjennom vipps. Og de tar 1.75%.  Dvs 50kr. Da logg fører jeg bare 1000kr i kassaboka? Siden det er kun det jeg fikk i kassa. Så kommer innbetalingen fra vipps dagen etter på 2950kr. Hvordn loggfører jeg dette? Har hittil kun hatt kontantbetaling så usikker når der kommee til vipps. Takk for svar tidligere forresten 😀

Skrevet

Vips er dyrt som bed men om du har så lav omsetning at IZettle er det beste så vil det ikke være stor forskjell gebyrmessig

Hvilket regnskapsprogram bruker du?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du også hvordan jeg fører dette i kassaboka? 

F eks så selger jeg for 4000kr den dagen, alt kontanter.så skriver jeg dette på kassaboka. 

Hvis jeg nå får vipps. Og selger for 4000kr. Hvorav 3000kr er gjennom vipps. Og de tar 1.75%.  Dvs 50kr. Da logg fører jeg bare 1000kr i kassaboka? Siden det er kun det jeg fikk i kassa. Så kommer innbetalingen fra vipps dagen etter på 2950kr. Hvordn loggfører jeg dette? Har hittil kun hatt kontantbetaling så usikker når der kommee til vipps. Takk for svar tidligere forresten 😀

Jeg kjenner ikke til uttrykket "kassabok", men her er overordnet hvordan man ofte fører det i regnskapet (har ikke tatt høyde for mva, det blir litt for komplisert).

4000 salgsinntekt (kredit)

1000 kontant innbetalt (føres enten via en kontanter-konto eller rett mot bankkonto) (debet)

50 bankgebyr eller lignende (kostnadskonto) (debet) 

2950 innbetalt i bank via vipps (bokføres inn i bank) (debet)

Dette gir sum innbetalt på bank 3950, og et totalbilag som går i null. 

Dette er helt basic regnskapsførsel som din regnskapsfører helt sikkert enkelt kan guide deg på hvordan du skal gjøre i dine oversikter/system (men skjønner at det for ikke-økonomer kan være verre å forstå). Vil tro at du skal føre totalt 3950 inn i kassaboka di, og at regnskapsfører håndterer bokføringen av gebyr. Men nå tipper jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er kassaoppgjørsdagbok,jeg husket navnet litt feil.

Legger ved et bilde. 

Jeg har alltid bare ført inn kolonne

1 (kont beh morgen)

-hva jeg har i kassa fra forrige dag.

2 (dagssalg iflg kassa)

-dagens omsetning i kontanter

4 (utbet iflg bilag)

-beløp som jeg setter i banken. 1g i uken

6 (kassabeh kveld)

- beløp fra kolonne 1+2

Har du forslag til hvor jeg setter vipps omsetningen? Jeg tror det er kolonne 2. Men hvordan påvirker det nr 3 og 6?

15303546245928251085431894027084.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...