AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Høst 2017 begynte jeg på et studie. Siden jeg er alenemor søkte jeg og fikk overgangstønad mens jeg utdannet meg. I desember 2017, trakk de innvilgningen tilbake siden de ikke støttet denne studien, og fordi jeg har fullført 1 år av en bachelor for en stund siden. For de ville det vært mer hensiktsmessig at jeg tok den utdanningen (noe jeg altså ikke ville gå, derfor sluttet.) Jeg mistet altså overgangstønaden, og havnet i skikkelig økonomiske problemer. Det var veldig vanskelig i å få det til å gå rundt med hus/bil og to barn med kun stipend+barnetrygd. I februar fikk jeg begynne i en liten stilling ved siden av studiene som hjalp litt til, men pga praksis i studie var det lite inntekt en periode også. Fikk tak i en til jobb i april, og det går akkurat rundt med den i tillegg. Siden jeg leier hos kjente fikk jeg også satt ned husleien til 6000kr nå når vi sliter (kjempe billig for et helt hus!). Bilen betalte jeg heldigvis ned i forrige sommer (men er ikke verd all verden heller altså). Så med alle disse justeringene så gikk det nogenlunde, selv om det ikke blir ferie i år, så overlever vi. Prioriteringen har vært å fjerne det vi måtte bruke på MasterCard i jan/feb. Det er nede på 6000kr nå og følte ting ble bedre. Har kunnet betale 500kr på den i mnd. Neste mål har vært å få fylt opp sparekontoen igjen med buffer. Nå fikk jeg regning fra nav på 90 000kr som jeg må betale fordi «jeg skulle forstått at jeg ikke hadde rett til os ved den utdanningen». Så hva i all verden gjør jeg nå? Trenger konkrete tips. Anonymkode: 94a31...29c 1
Guppy88 Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Send inn dokumentasjon på inntekter og boutgifter til NAVI og be om utsatt betaling til økonomien tillater det. 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høst 2017 begynte jeg på et studie. Siden jeg er alenemor søkte jeg og fikk overgangstønad mens jeg utdannet meg. I desember 2017, trakk de innvilgningen tilbake siden de ikke støttet denne studien, og fordi jeg har fullført 1 år av en bachelor for en stund siden. For de ville det vært mer hensiktsmessig at jeg tok den utdanningen (noe jeg altså ikke ville gå, derfor sluttet.) Jeg mistet altså overgangstønaden, og havnet i skikkelig økonomiske problemer. Det var veldig vanskelig i å få det til å gå rundt med hus/bil og to barn med kun stipend+barnetrygd. I februar fikk jeg begynne i en liten stilling ved siden av studiene som hjalp litt til, men pga praksis i studie var det lite inntekt en periode også. Fikk tak i en til jobb i april, og det går akkurat rundt med den i tillegg. Siden jeg leier hos kjente fikk jeg også satt ned husleien til 6000kr nå når vi sliter (kjempe billig for et helt hus!). Bilen betalte jeg heldigvis ned i forrige sommer (men er ikke verd all verden heller altså). Så med alle disse justeringene så gikk det nogenlunde, selv om det ikke blir ferie i år, så overlever vi. Prioriteringen har vært å fjerne det vi måtte bruke på MasterCard i jan/feb. Det er nede på 6000kr nå og følte ting ble bedre. Har kunnet betale 500kr på den i mnd. Neste mål har vært å få fylt opp sparekontoen igjen med buffer. Nå fikk jeg regning fra nav på 90 000kr som jeg må betale fordi «jeg skulle forstått at jeg ikke hadde rett til os ved den utdanningen». Så hva i all verden gjør jeg nå? Trenger konkrete tips. Anonymkode: 94a31...29c Du kontakter NAV? Anonymkode: d1c8f...310 10
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 Her må du bare kontakte dem for å se om du kan få en betalingsplan som du klarer å holde, hvis ikke så kobler de inn Statens Innkrevningssentral og trekker lønn evt krever at du selger ting du eier, det være seg bil, TV, bolig dersom man har det. Beste er å kontakte dem og forklare situasjonen, de 90 må du nok betale men en ordning på betalingsrater skulle du kunne få til. Anonymkode: d54ca...fd8 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Høst 2017 begynte jeg på et studie. Siden jeg er alenemor søkte jeg og fikk overgangstønad mens jeg utdannet meg. I desember 2017, trakk de innvilgningen tilbake siden de ikke støttet denne studien, og fordi jeg har fullført 1 år av en bachelor for en stund siden. For de ville det vært mer hensiktsmessig at jeg tok den utdanningen (noe jeg altså ikke ville gå, derfor sluttet.) Jeg mistet altså overgangstønaden, og havnet i skikkelig økonomiske problemer. Det var veldig vanskelig i å få det til å gå rundt med hus/bil og to barn med kun stipend+barnetrygd. I februar fikk jeg begynne i en liten stilling ved siden av studiene som hjalp litt til, men pga praksis i studie var det lite inntekt en periode også. Fikk tak i en til jobb i april, og det går akkurat rundt med den i tillegg. Siden jeg leier hos kjente fikk jeg også satt ned husleien til 6000kr nå når vi sliter (kjempe billig for et helt hus!). Bilen betalte jeg heldigvis ned i forrige sommer (men er ikke verd all verden heller altså). Så med alle disse justeringene så gikk det nogenlunde, selv om det ikke blir ferie i år, så overlever vi. Prioriteringen har vært å fjerne det vi måtte bruke på MasterCard i jan/feb. Det er nede på 6000kr nå og følte ting ble bedre. Har kunnet betale 500kr på den i mnd. Neste mål har vært å få fylt opp sparekontoen igjen med buffer. Nå fikk jeg regning fra nav på 90 000kr som jeg må betale fordi «jeg skulle forstått at jeg ikke hadde rett til os ved den utdanningen». Så hva i all verden gjør jeg nå? Trenger konkrete tips. Anonymkode: 94a31...29c Selger alt du kan selge, kvitter deg med bilen og viser vilje til å løse problemene dine. Dernest tar du kontakt med Nav og fremlegger saken din, og ber om en avtale for tilbakebetaling. Alternativet er å få trekk i utbetalinger, betalingsanmerkninger og det som verre er. Handlet du i god tro? Da bør du snakke med en advokat. Anonymkode: a94b9...9cd 5
applestories Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 Dersom du informerte NAV om hva du skulle studere og de godtok det da de innvilget søknaden ser jeg ikke hvorfor du "skulle forstått" at du ikke hadde rett på stønaden. Er det et krav du har fått eller et varsel om at tilbakekreving vurderes og du blir bedt om å uttale deg? Om det ikke er det siste, har du fått anledning til å uttale deg tidligere? Om det er endelig vedtak om tilbakekreving, og du mener du har informert NAV om det du skulle, ville jeg undersøkt om du har krav på fri rettshjelp. 18
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 Enig med applestories, hvis NAV godkjente utdanningen din så er det de som skulle "skjønt at" det ikke var godkjent og det høres veldig feil ut at du da må tilbakebetale noenting nå, man regner jo med at NAV kan sine egne regler. Jeg hadde klaget til NAV ang hele tilbakebetalingen. Det er greit nok at de kuttet ut OS, men siden de godkjente det så hadde ikke du noen grunn til å vite noe annet enn at det var greit. Jeg hadde også sjekket med advokat, og har du under en viss inntekt som det virker som du har, så kan du kanskje få fri rettshjelp. Anonymkode: 43cce...ba4 7
Glitnir Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 Jeg spør som over her - var du i god tro og hadde gitt alle relevante opplysninger i søknaden? Altså klart opplyst om både hva du skulle studere og tidligere utdanning du har tatt, samt økonomi etc.? I så fall ville jeg forsøkt å klage. Dersom du derimot har tilbakeholdt opplysninger er det bare å ta kontakt med dem for å forsøke å få til en nedbetalingsplan du kan holde. 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med applestories, hvis NAV godkjente utdanningen din så er det de som skulle "skjønt at" det ikke var godkjent og det høres veldig feil ut at du da må tilbakebetale noenting nå, man regner jo med at NAV kan sine egne regler. Jeg hadde klaget til NAV ang hele tilbakebetalingen. Det er greit nok at de kuttet ut OS, men siden de godkjente det så hadde ikke du noen grunn til å vite noe annet enn at det var greit. Jeg hadde også sjekket med advokat, og har du under en viss inntekt som det virker som du har, så kan du kanskje få fri rettshjelp. Anonymkode: 43cce...ba4 Fri rettshjelp har omtrent ingen rettnpå i saker mot Nav. Reglene er så krafyig strammet inn at omtrent ingen får fri rettshjelp lengre. Uansett, fri rettshjelp dersom Nav har gjort en feil, kommer ikke til å bli vurdert engang. Fordi Forvaltningslovens paragraf 36 kommer i første rekke når et forvaltningsorgan endrer et individuelt vedtak til gunst for søkeren. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11 § 36.(sakskostnader). Når et vedtak blir endret til gunst for en part, skal han tilkjennes dekning for vesentlige kostnader som har vært nødvendige for å få endret vedtaket, med mindre endringen skyldes partens eget forhold eller forhold utenfor partens og forvaltningens kontroll, eller andre særlige forhold taler mot det. I sak som vesentlig er en tvist mellom parter, kan den part som har satt fram krav om endring av et vedtak, men ikke har fått medhold i spørsmål av noen betydning, pålegges å betale den annen part helt eller delvis de særlige sakskostnader som kravet har ført med seg. Det skal legges vekt på om vedkommende hadde fyldestgjørende grunn til å kreve endring av vedtaket, om det er rimelig ut fra sakens art og motpartens forhold å pålegge kostnadsansvar. Spørsmålet om en part skal få dekning for sakskostnader, avgjøres av klageinstansen, men av underinstansen dersom underinstansen har truffet nytt vedtak i saken. Det organ som treffer avgjørelsen, er ansvarlig for at det offentliges utgifter etter første ledd blir dekket, men har kostnadsansvaret sitt grunnlag i mangel ved vedtaket eller saksforberedelsen, kan fastsettes at ansvaret helt eller delvis skal ligge hos det eller de avgjørsorganer som var ansvarlig for mangelen. Kravet må settes fram senest 3 uker etter at melding om det nye vedtak er kommet fram til vedkommende, dog gjelder § 29 fjerde ledd samt §§ 30-32 tilsvarende. Avgjørelsen kan påklages etter reglene i dette kapittel om ikke annet er fastsatt av Kongen. For særskilte saksområder kan Kongen fastsette klageregler som utfyller eller avviker fra disse regler, herunder om klage når avgjørelsen er tatt av kommunestyreorgan som nevnt i § 28 annet ledd. Sakskostnader som er tilkjent en part etter reglene i annet ledd, kan tvangsinndrives etter reglene for dommer. Dersom vedtaket er blitt endret, skal parten gjøres merksam på retten til å kreve dekning for sakskostnader, med mindre det er usannsynlig at han har hatt vesentlige sakskostnader eller det må antas at han eller hans fullmektig kjenner retten. Dersom det i andre tilfelle finnes rimelig at spørsmålet om dekning for sakskostnader blir vurdert, bør parten gis nødvendig vegledning. Anonymkode: a94b9...9cd 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #10 Skrevet 24. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Høst 2017 begynte jeg på et studie. Siden jeg er alenemor søkte jeg og fikk overgangstønad mens jeg utdannet meg. I desember 2017, trakk de innvilgningen tilbake siden de ikke støttet denne studien, og fordi jeg har fullført 1 år av en bachelor for en stund siden. For de ville det vært mer hensiktsmessig at jeg tok den utdanningen (noe jeg altså ikke ville gå, derfor sluttet.) Jeg mistet altså overgangstønaden, og havnet i skikkelig økonomiske problemer. Det var veldig vanskelig i å få det til å gå rundt med hus/bil og to barn med kun stipend+barnetrygd. I februar fikk jeg begynne i en liten stilling ved siden av studiene som hjalp litt til, men pga praksis i studie var det lite inntekt en periode også. Fikk tak i en til jobb i april, og det går akkurat rundt med den i tillegg. Siden jeg leier hos kjente fikk jeg også satt ned husleien til 6000kr nå når vi sliter (kjempe billig for et helt hus!). Bilen betalte jeg heldigvis ned i forrige sommer (men er ikke verd all verden heller altså). Så med alle disse justeringene så gikk det nogenlunde, selv om det ikke blir ferie i år, så overlever vi. Prioriteringen har vært å fjerne det vi måtte bruke på MasterCard i jan/feb. Det er nede på 6000kr nå og følte ting ble bedre. Har kunnet betale 500kr på den i mnd. Neste mål har vært å få fylt opp sparekontoen igjen med buffer. Nå fikk jeg regning fra nav på 90 000kr som jeg må betale fordi «jeg skulle forstått at jeg ikke hadde rett til os ved den utdanningen». Så hva i all verden gjør jeg nå? Trenger konkrete tips. Anonymkode: 94a31...29c Kontakt de og sett opp betalingsplan. Kjenner til en som fikk samme sum som deg og betaler ned 5k i mnd. Anonymkode: 66672...320 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #11 Skrevet 25. juni 2018 Her har du driti skikkelig på draget. Du burde skjønne at samfunnet ikke betaler en utdanning for deg bare fordi at du ikke hadde lyst til å fullføre den påbegynte utdanningen din. Hvor spesiell tror du ikke at du er 🤪 Anonymkode: 1f603...554 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #12 Skrevet 25. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har du driti skikkelig på draget. Du burde skjønne at samfunnet ikke betaler en utdanning for deg bare fordi at du ikke hadde lyst til å fullføre den påbegynte utdanningen din. Hvor spesiell tror du ikke at du er 🤪 Anonymkode: 1f603...554 Det er mange med nav-støtte som tidligere har fått bytte / endre utdanningsplan i alle fall. Dersom Nav hadde oversikt over hva hun skulle studere og godkjente det kan de ikke kreve tilbakebetaling (hvis hun ikke ved en feil fortsatte å få penger etter at Nav hadde orientert om at reglene ble endret! Anonymkode: e16dd...871 7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #13 Skrevet 25. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har du driti skikkelig på draget. Du burde skjønne at samfunnet ikke betaler en utdanning for deg bare fordi at du ikke hadde lyst til å fullføre den påbegynte utdanningen din. Hvor spesiell tror du ikke at du er 🤪 Anonymkode: 1f603...554 Jeg hadde ikke skjønt det Om jeg ikke leste det et sted i reglene da Anonymkode: d1c8f...310 2
mjauritz Skrevet 25. juni 2018 #14 Skrevet 25. juni 2018 Har du dokument på at de har godkjent studiet? For om du har det så sender du inn dette dokumentet til NAV og legger frem saken din. Har du ikke et dokument på at studiet er blitt godkjent så har aldri studiet blitt godkjent, og du har dermed ikke hatt rett til OS under utdannelse og må derfor tilbakebetale. Eller er det slik at de godkjente det forrige studiet du begynte på, og at du dermed tok det som at de godkjente dette også? Mener det ikke angripende, er bare litt vanskelig å forstå ut fra HI Men utifra HI virker det som det studiet du nå går på ble godkjent? For da skal dette enkelt kunne dokumenteres. Eller er problemet at du har brutt noen av avtalevikårene? For isåfall må du jo lese grundig gjennom det og se om det er noe sjans for å komme ut av det. Hvis ikke så hjelper det ingenting at økonomien din er dårlig i forhold til å betale tilbake, men du kan ta kontakt og be om en utsettelse. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #15 Skrevet 25. juni 2018 Hvordan gink dette? Anonymkode: d1c8f...310
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2018 #16 Skrevet 29. juni 2018 Greia er at det ble godkjent, men studiet er lengere enn det var året før. Tidligere måtte du gå 4 år for å fullføre studiet, og det godkjenner nav som en utdanning de kan støtte. Derfor ble det innvilget. Det året jeg begynte ble utdanning endret og du måtte ta 5 år (masterstudie) for å få godkjent utdanning. Nav støtter ikke master utdanning, og er noe jeg burde skjønt og meldt fra om straks det ble bestemt at den ble 5 årig (etter studie start) Det er saken. Og det står jo svart på hvitt ser jeg, så da er det vel innafor selv om jeg skulle ønske jeg var mer obs på dette når jeg søkte. Bruker å være flink på å lese meg opp å regler og vilkår, så skikkelig surt det her. Falt meg ikke inn når de annonserte endringen i studieløpet. Dessverre 🙁 Har snakket med advokat, og fått kontakt med andre som har opplevd lignede. Det er ingen sak å gå videre med dessverre. Advokaten ville prøve, men det koster jo mer av det jeg ikke har og han kunne ikke anslå utfallet. Får betale 2500kr i mnd i 3 mnd. Om jeg skulle få mindre så måtte det være gjennom tvungen innkreving, og det vil jeg helst ikke ha. Det var kun da de kunne justere etter inntekt. Har regnet på det. Skal forsøke å få utvidet deltidsstillingen jeg har til flere ettermiddager. Men må se om det kan finnes noen andre jobber også, da jeg mister litt for mye tid med barna enn jeg er komfortabel med:/ pluss barnevakt utgifter. Så vet ikke helt. Men må jo prøve å løse det, på en eller annen måte. Noen som forresten vet hva som skjer med skattepengene som er betalt på de 90 000kr? Så jeg hadde restskatt på 2000kr faktisk, trodde faktisk det var omvendt når jeg så oppgjøret i april. Skjønner at jeg må dobbelt lese alt, det gikk fort i svingene (hvertfall i eksamensperioden). Anonymkode: 94a31...29c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #17 Skrevet 28. august 2018 Anket selv (som tredje og siste anke), og fikk medhold 😄 slipper nå å betale tilbake. Herregud hvor deilig! Utdanningen min ble også godkjent, så nå er vi trygge. Hadde aldri trodd dette skulle skje! Glad jeg får mulighet til å forsørge oss selv, uten angst for om vi har mat og klær nok. Tror jammen jeg skal dra å kjøpe meg en youhurt med det samme 😄 Anonymkode: 94a31...29c 14
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #18 Skrevet 28. august 2018 Godt å høre. Jeg kjenner folk som har vært i ganske lik situasjon, der de fikk støtte av NAV for å ta ferdig VGS, og fortsatte å få støtten første året på VGS. Når NAV da oppdaget feilen sin, så stoppet de støtten...men personen det er snakk om fikk ingen krav om tilbakebetaling, og kontaktpersonen / rådgiver skjønte et de hadde driti på draget (personen som fikk støtte hadde flere ganger - også skriftlig - informert NAV om at h*n skulle starte på høyere utdanning). Personlig fikk jeg dagpenger, og valgte å avlegge eksamen i to fag (høyere utdanning). Det var ingen undervisning, bare eksamen. Da fikk jeg også krav på rundt 80000 kr, og måtte bruke to mnd. på å forklare min situasjon. Det endte med at NAV trakk kravet, da de forsto at jeg ikke hadde vært på noen undervisning, og bare hadde meldt meg opp til skriftlig eksamen. Så det er ikke helt svart-hvit, en må bare få forklart saken sin på en fornuftig måte. Anonymkode: 1ec91...b91 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #19 Skrevet 28. august 2018 På 29.6.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev: Greia er at det ble godkjent, men studiet er lengere enn det var året før. Tidligere måtte du gå 4 år for å fullføre studiet, og det godkjenner nav som en utdanning de kan støtte. Derfor ble det innvilget. Det året jeg begynte ble utdanning endret og du måtte ta 5 år (masterstudie) for å få godkjent utdanning. Nav støtter ikke master utdanning, og er noe jeg burde skjønt og meldt fra om straks det ble bestemt at den ble 5 årig (etter studie start) Det er saken. Og det står jo svart på hvitt ser jeg, så da er det vel innafor selv om jeg skulle ønske jeg var mer obs på dette når jeg søkte. Bruker å være flink på å lese meg opp å regler og vilkår, så skikkelig surt det her. Falt meg ikke inn når de annonserte endringen i studieløpet. Dessverre 🙁 Har snakket med advokat, og fått kontakt med andre som har opplevd lignede. Det er ingen sak å gå videre med dessverre. Advokaten ville prøve, men det koster jo mer av det jeg ikke har og han kunne ikke anslå utfallet. Får betale 2500kr i mnd i 3 mnd. Om jeg skulle få mindre så måtte det være gjennom tvungen innkreving, og det vil jeg helst ikke ha. Det var kun da de kunne justere etter inntekt. Har regnet på det. Skal forsøke å få utvidet deltidsstillingen jeg har til flere ettermiddager. Men må se om det kan finnes noen andre jobber også, da jeg mister litt for mye tid med barna enn jeg er komfortabel med:/ pluss barnevakt utgifter. Så vet ikke helt. Men må jo prøve å løse det, på en eller annen måte. Noen som forresten vet hva som skjer med skattepengene som er betalt på de 90 000kr? Så jeg hadde restskatt på 2000kr faktisk, trodde faktisk det var omvendt når jeg så oppgjøret i april. Skjønner at jeg må dobbelt lese alt, det gikk fort i svingene (hvertfall i eksamensperioden). Anonymkode: 94a31...29c Da skal du ikke tilbakebetale for alle årene, da skal du tilbakebetale for da du fikk dokumentert at studiet ble endret. Høres veldig feil ut å tilbakebetale for er helt studie, når det ble plutselig endret uten at du visste om det. Her ville jeg først kontaktet min NAV saksbehandler (står i papirene du har fått vil jeg tro) og høre hva som skjer. Ikke sett deg i vranglås, vær åpensinnet og ikke vis dem noen form for frustrasjon/sinne, da vil de bare sette lås på alle mulighetene de egentlig kan hjelpe deg med. Jeg ville også søkt på nettet, etter en advokat i nærheten av deg som tar seg av økonomiske saker o.l. Her har du helt klart rettigheter som NAV ikke informerer om, når det er sagt så klargjør ALDRI NAV rettigheter "vi brukere" har hos dem, dette er noe man må lese seg opp på selv på nettsidene deres. Anonymkode: 3f5da...568
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #20 Skrevet 28. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker said: Anket selv (som tredje og siste anke), og fikk medhold 😄 slipper nå å betale tilbake. Herregud hvor deilig! Utdanningen min ble også godkjent, så nå er vi trygge. Hadde aldri trodd dette skulle skje! Glad jeg får mulighet til å forsørge oss selv, uten angst for om vi har mat og klær nok. Tror jammen jeg skal dra å kjøpe meg en youhurt med det samme 😄 Anonymkode: 94a31...29c Grattis! NAV er noen forbanna jævler noen ganger. Anonymkode: 4ed22...fbd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå