AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Jeg er helt grønn på dette tema, så prøver å få hjelp her . Jeg er sykemeldt og gravid, kommer bok dessverre ikke tilbake i jobb før permisjon. Fikk vite nå etter et par uker at arb plassen min ikke ønsker å utbetale meg sykepenger + foreldrepenger men at dette fra nå av går igjennom Nav. De mener jeg ikke har noe å tape på dette . Jeg mener å ha lest at jeg taper feriepenger neste år? Eventuelt hvor mye er det snakk om? Kjenner jeg føler dette som en « straff» pga jeg er sykemeldt , da de endret dette nettopp, og sa det var pga dette,og tidligere har det vært arb plassen som betalte og fikk refundert fra Nav. Jeg kjenner det blir mer pes for meg også, fikk nå halve lønnen av arb plassen og må vente på resten av nav, da dette er første mnd jeg er sykemeldt .. Fungerer Nav systemet bra på utbetalinger eller vil det være mye surr med å få pengene til rett dato osv ?noen erfaringer ? Anonymkode: 07474...4cc
Gjest BearMama Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Noen betaler direkte, andre via nav. Er ikke noe forskjell og du får feriepenger som vanlig. Er ved dagpenger og aap det er andre feriepengebetingelser.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Det stemmer at du får mindre i feriepenger når du er sykemeldt eller har foreldrepermisjon. Noen arbeidsplasser betaler ut dette mellomlegget mens andre ikke gjør det. Utbetalingene fra NAV pleier å komme som de skal, men som du skriver kan det være litt forsinkelser i starten til alle papirene er i orden. Anonymkode: ab2b7...2cb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, BearMama skrev: Det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Noen betaler direkte, andre via nav. Er ikke noe forskjell og du får feriepenger som vanlig. Er ved dagpenger og aap det er andre feriepengebetingelser. Dette stemmer ikke. Du vil få feriepenger av de 12 første ukene du er i permisjon. Men dette er jo også den summen arbeidsplassen din vil få refundert så det er slettes ikke sikkert at du ville fått noe mer derifra heller. Anonymkode: ab2b7...2cb 1
LilleMy1989 Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 Du får kun feriepenger av de 12/15 første ukene fra Nav. Arbeidsplassen har jo ingenting å tape på å forskuttere så dette er litt merkelig.
Gjest BearMama Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Du vil få feriepenger av de 12 første ukene du er i permisjon. Men dette er jo også den summen arbeidsplassen din vil få refundert så det er slettes ikke sikkert at du ville fått noe mer derifra heller. Anonymkode: ab2b7...2cb Stemmer det. Men det er ikke forskjell fra om pengene kommer fra arbeidsgiver eller direkte fra nav.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 Har du vært ansatt lenge? Jeg tenker at noen arbeidsgivere er lei av at folk blir gravid så fort de er nyansatt eller får en fast stilling. Gravide skaffer jo endel trøbbel for både arbeidsgivere og kolleger. Anonymkode: 0e611...2af 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 Har vært ansatt i 5 år.. Anonymkode: 07474...4cc
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 24 minutter siden, LilleMy1989 skrev: Du får kun feriepenger av de 12/15 første ukene fra Nav. Arbeidsplassen har jo ingenting å tape på å forskuttere så dette er litt merkelig. Feriepenger mener du, eller fra permisjonen? hm... De kanskje ikke gidder styre med dette og slipper å betale feriepenger ? Anonymkode: 07474...4cc
SesameStreet Skrevet 24. juni 2018 #10 Skrevet 24. juni 2018 Du har ikke krav på ekstra feriepenger selv om arbeidsgiveren forskutterer sykepenger og foreldrepengene. Noen steder så tilbyr de mellomlegget på feriepengene (dvs. det er arbeidsplassen som taper penger på det og ikke arbeidstakeren), men det er IKKE noe som man har krav på og langt i fra alle som tilbyr. Du taper feriepenger på å være sykmeldt og ved å gå ut i foreldrepermisjon. Punktum. Sånn er det for mange, mange hvert eneste år. De opplever at betalingen på feriepenger blir redusert året derpå, men vi har en god ordning der vi får penger lenge og har muligheten til å leve godt på det. Det mener jeg at vi rett og slett må tåle. Det som du opplever nå er det veldig mange som opplever hele tiden. Det er pes for mange. Noen tømmer sparekontoen, noen ender på sosialkontoret mens de venter. Noen opplever at det går veldig fort. Det er gjerne den første utbetalingen som kan litt tid. Lønningskontoret sender inn opplysningene og du må huske å sende inn den grønne blanketten som heter krav om utbetaling av sykepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #11 Skrevet 24. juni 2018 36 minutter siden, SesameStreet skrev: Du har ikke krav på ekstra feriepenger selv om arbeidsgiveren forskutterer sykepenger og foreldrepengene. Noen steder så tilbyr de mellomlegget på feriepengene (dvs. det er arbeidsplassen som taper penger på det og ikke arbeidstakeren), men det er IKKE noe som man har krav på og langt i fra alle som tilbyr. Du taper feriepenger på å være sykmeldt og ved å gå ut i foreldrepermisjon. Punktum. Sånn er det for mange, mange hvert eneste år. De opplever at betalingen på feriepenger blir redusert året derpå, men vi har en god ordning der vi får penger lenge og har muligheten til å leve godt på det. Det mener jeg at vi rett og slett må tåle. Det som du opplever nå er det veldig mange som opplever hele tiden. Det er pes for mange. Noen tømmer sparekontoen, noen ender på sosialkontoret mens de venter. Noen opplever at det går veldig fort. Det er gjerne den første utbetalingen som kan litt tid. Lønningskontoret sender inn opplysningene og du må huske å sende inn den grønne blanketten som heter krav om utbetaling av sykepenger. Det er jeg klar over at jeg ikke har krav på. Sp målet mitt er hvor mye jeg taper på dette .. Anonymkode: 07474...4cc
Harmankaya Skrevet 24. juni 2018 #12 Skrevet 24. juni 2018 Over tid så taper du 26 uker med feriepenger, hvis det er en pappa i bildet som tar pappakvoten. Mindre hvis pappa tar mer (pappa taper alltid feriepenger, så go likestilling). Hvis du er en moderne mamma (uten barnefar), så taper du 36 uker med feriepenger. Begge eksempler med 100% dekningsgrad. På 80% ser det enda værre ut.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #13 Skrevet 24. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg klar over at jeg ikke har krav på. Sp målet mitt er hvor mye jeg taper på dette .. Anonymkode: 07474...4cc Så lenge arbeidsgiver ikke har betalt deg mellomlegget for de feriedagene NAV ikke betaler, og du ikke har over 6g i inntekt og arbeidsgiver dekker mellomlegget, så taper du ingenting. Anonymkode: 78ee3...fb4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #14 Skrevet 24. juni 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge arbeidsgiver ikke har betalt deg mellomlegget for de feriedagene NAV ikke betaler, og du ikke har over 6g i inntekt og arbeidsgiver dekker mellomlegget, så taper du ingenting. Anonymkode: 78ee3...fb4 Arb giver dekker ikke mellomlegget . Jeg vil tilsammen være sykemeldt 6 mnd og rett i permisjon... Anonymkode: 07474...4cc
SesameStreet Skrevet 24. juni 2018 #15 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg klar over at jeg ikke har krav på. Sp målet mitt er hvor mye jeg taper på dette .. Anonymkode: 07474...4cc Det er matematikk. Du er nødt til å regne på det selv. Det krever nemlig informasjon om faktorer som hvor mye i lønn du har, om det er en pappa som skal ha fedrekvoten og kanskje mer, om du skal ha 80 eller 100 % permisjon, når du skal ut i permisjon osv. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #16 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, SesameStreet skrev: Det er matematikk. Du er nødt til å regne på det selv. Det krever nemlig informasjon om faktorer som hvor mye i lønn du har, om det er en pappa som skal ha fedrekvoten og kanskje mer, om du skal ha 80 eller 100 % permisjon, når du skal ut i permisjon osv. Men det har vel mer med permisjonsregler og 80% vs 100% å gjøre? Ikke hvorvidt arbeidsgiver forskutterer. Anonymkode: 78ee3...fb4 1
SesameStreet Skrevet 24. juni 2018 #17 Skrevet 24. juni 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det har vel mer med permisjonsregler og 80% vs 100% å gjøre? Ikke hvorvidt arbeidsgiver forskutterer. Anonymkode: 78ee3...fb4 Korrekt. 😊
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #18 Skrevet 25. juni 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Arb giver dekker ikke mellomlegget . Jeg vil tilsammen være sykemeldt 6 mnd og rett i permisjon... Anonymkode: 07474...4cc Sykemeldt nesten hele svangerskapet? Hva feiler det folk. Unger har da alltid blitt født, og mødrene har da taklet svangerskapene og samtidig gjort dagligdagse sysler, som jobb osv. Dagens unge mødre = pingler. Men penger skal dere ha... Anonymkode: 0e611...2af 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2018 #19 Skrevet 3. juli 2018 På 25.6.2018 den 19.04, AnonymBruker skrev: Sykemeldt nesten hele svangerskapet? Hva feiler det folk. Unger har da alltid blitt født, og mødrene har da taklet svangerskapene og samtidig gjort dagligdagse sysler, som jobb osv. Dagens unge mødre = pingler. Men penger skal dere ha... Anonymkode: 0e611...2af Noen blir faktisk syk av å være gravid. Pingle kan du være sjøl! Anonymkode: 626ef...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #20 Skrevet 4. juli 2018 På 25.06.2018 den 19.04, AnonymBruker skrev: Sykemeldt nesten hele svangerskapet? Hva feiler det folk. Unger har da alltid blitt født, og mødrene har da taklet svangerskapene og samtidig gjort dagligdagse sysler, som jobb osv. Dagens unge mødre = pingler. Men penger skal dere ha... Anonymkode: 0e611...2af tja regner med du er mann og ganske ung.. du vet, hypernemesis? kusinen min ble lagt inn på sykehuset til slutt pga underernæring, hun spøy hver dag fra 2 mnd og kroppen tok ikke til seg næring. Tenk omgangssyke i 7 mnd du, så har du en person som ikke er en særlig god ansatt. Bekkenløsning? Min sjef var den mest sporty du kan tenke deg, under første del av svangerskapet. Hjalp ikke når hun nesten ikke kunne gå pga smerter pga alvorlig bekkenløsning. Svangerskapsforgiftning? Mamma var en av disse hardarbeidende mødrene født på 50tallet. Aldri borte fra jobb. Så fikk hun svangerskapsforgitning. Det ble så alvorlig tilslutt at hun måtte observeres på sykehuset en periode. Kryp vekk fra steinen du har levd i du. Alle disse jeg nevnte ville mye heller ha jobbet under hele graviditeten enn å sitte med hue over doskåla, ikke kunne bevege seg osv. De fleste gravide går det greit med men noen er også max uheldige. Anonymkode: 8e0cc...2d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå