Gjest Zedd Skrevet 3. mars 2005 #1 Skrevet 3. mars 2005 Hei! Jeg har hørt at om man har dårligere syn enn -6 og i tillegg har skjeve hornhinner så kan man få dekket laseroperasjon. Vet noen om dette er tilfelle? Hvordan går man i så fall frem? Jeg har leita meg i hjel etter noe om det på skatteetatens side, men finner ingenting!!! Håper at noen kloke hoder kan hjelpe meg!
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2005 #2 Skrevet 3. mars 2005 Dette kan sikkert fastlegen din hjelpe deg med, ellers så kan du stikke innom en optiker og spørre der :-)
Gjest Mrs. Potter Skrevet 3. mars 2005 #3 Skrevet 3. mars 2005 Lurer på om reglene er endret nå,og at man må ha enda dårligere syn enn -6 for å få dekket laseroperasjon.
Brunhilde Skrevet 4. mars 2005 #4 Skrevet 4. mars 2005 Man kan bare få dekket utgiftene hvis lege dokumenterer at man ikke kan utføre jobben sin med briller og at man ikke KAN bruke kontaktlinser
Grooo Skrevet 4. mars 2005 #5 Skrevet 4. mars 2005 Har du mer enn -6 får du skrive av på skatten så du ender opp på rundt 22.000 i steden for 30.000. Det skal _veldig_ mye til for å få det dekket.
Elze Skrevet 4. mars 2005 #6 Skrevet 4. mars 2005 De har endret disse reglene. Nå får man bare skattefradrag hvis man IKKE kan bruke briller eller kontaktlinser: "Synshemning som kan avhjelpes med kontaktlinser eller briller anses i utgangspunktet ikke som sykdom eller varig svakhet som gir rett til særfradrag for store sykdomskostnader. Dersom skattyter imidlertid ikke kan bruke kontaktlinser eller briller som følge av enten medisinske eller yrkesmessige grunner, vil vedkommende ha rett til særfradrag når skattyteren har store kostnader. Skattyter må sannsynliggjøre kostnadene på vanlig måte."
Grooo Skrevet 4. mars 2005 #7 Skrevet 4. mars 2005 Når ble det endret? Jeg fikk skrive av på skatten for to og et halvt år siden, men det er kanskje forandret etter det. Uansett fikk jeg jo også "attest" på at synet mitt ville bli bedre etter operasjon enn hva det kunne bli med linser/briller, og det ble det virkelig også
Elze Skrevet 4. mars 2005 #8 Skrevet 4. mars 2005 Groo - det er endret etter det, i fjor tror jeg. Jeg er nærsynt minus 10, så det er klart synet mitt vil bli bedre med en operasjon, men det er ingen medisinske årsaker til at jeg ikke kan bruke kontaktlinse, ingen øyesykdom eller noe sånt, derfor får jeg ikke skattefradrag lenger hvis jeg skulle ønske å ta en operasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå