Gå til innhold

Hva synes du om dette kostholdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ganske inaktiv i det siste, så skal ta treningen opp nå snart.. 

F: To "frøknekkebrød", ca 178 kcal for to, med lett majones (tynn stripe på begge), ost og skinke på. Ost ca litt over 100 kcal (?), skinke kanskje 30 (?). De metter veldig mye. 

L: To medium egg, stekt i 5 gram smør til en omelett. Litt sopp inni og en halv skive ost inni omeletten. En halv avocado ved siden av. 

M: 150 gram kyllingfilet, og grønnsaker (bruker litt gul, rød paprika og brokkoli (rundt 50 gram) og champinon stekt i ca 15 gram lett matfløte med litt salt og pepper oppå. Spiser også laks, ørret, eller litt kyllingkjøttdeig (200 gram). 

K: Feks 12 gram mandler, og en skyr. 

For mye proteiner? Veier rundt 55 kilo.. Liker ikke frukt for eksempel :) 

Anonymkode: cc95f...dd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor veier du maten din om du ikke skal opp eller ned i vekt? Spis til du føler deg behagelig mett og så greier faktisk kroppen din å styre sultfølelsen etter hvor mye kalorier du trenger. Kroppen greier faktisk å styre dette helt nøyaktig, altså på kalorien, om du lar den. 

Anonymkode: 24625...c52

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette hørtes slitsomt ut. 12 gram nøtter og 5 gram smør. Driver du og måler og regner ut hele tida? Anbefaler heller å spise mye grønnsaker  og slutte med utregningene, det kan gi deg et anstrengt forhold til mat. 

Anonymkode: a7f53...b5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sultet på den kosten, men for all del, ingenting galt med den om du blir mett og klarer holde vekten på den. Signerer ellers de over: hvorfor i alle dager veier du all maten din? Det er for folk på diett, noe du neppe trenger om du er 55 kg (Regner med du er over 149 høy og dermed ikke overvektig)

Anonymkode: 27934...d64

• Liker 1
Skrevet

Skal du verken opp eller ned i vekt, trenger du ikke tenke på kalorier. Det er fryktelig vanskelig å få i seg for mye protein i form av mat. Skal du ikke ned i vekt, trenger du ikke tenke på at mat "metter", heller (det er jo det mat gjør, det er derfor det heter mat, nærmest). Du trenger ikke bruke spesifikke matvarer eller oppskrifter - bare tenk at et balansert måltid har litt av hvert - kjøtt/fisk/egg, grønnsaker, fett, stivelse - og sett det sammen på en måte som passer for deg. Til gjengjeld er det lurt å tenke på å variere kostholdet ditt, at du spiser forskjellige ting, både gjennom dagen, og fra dag til dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

skal ned 5 kilo, glemte skrive det. TS

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da trenger du bare å spise litt mindre enn du vanligvis gjør og trene litt mer, så skal du se at du trenger ikke sånn rigid matveiing. 

AnonymBruker
Skrevet

Dropp ost, majones og matfløte og du kommer til å gå ned i vekt. Men det vil ta noen måneder å gå ned 

Anonymkode: 6e287...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere har nevnt det allerede, men jeg blir bekymret av de detaljerte tallene dine. Kanskje jeg tar feil, men jeg synes det vitner om et veldig anstrengt forhold til mat. Hvordan får du det hvis du må spise noe annet, eller ikke får veid maten din? Hvis det stresser deg, tror jeg det er på tide å be om hjelp.

Anonymkode: df095...585

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dropp ost, majones og matfløte og du kommer til å gå ned i vekt. Men det vil ta noen måneder å gå ned 

Anonymkode: 6e287...571

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du?

Anonymkode: 1e179...1c5

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

F: To "frøknekkebrød", ca 178 kcal for to, med lett majones (tynn stripe på begge), ost og skinke på. Ost ca litt over 100 kcal (?), skinke kanskje 30 (?). De metter veldig mye. 

L: To medium egg, stekt i 5 gram smør til en omelett. Litt sopp inni og en halv skive ost inni omeletten. En halv avocado ved siden av. 

M: 150 gram kyllingfilet, og grønnsaker (bruker litt gul, rød paprika og brokkoli (rundt 50 gram) og champinon stekt i ca 15 gram lett matfløte med litt salt og pepper oppå. Spiser også laks, ørret, eller litt kyllingkjøttdeig (200 gram). 

Jeg syns dette høres fornuftig ut :)

Anonymkode: 2ceee...2f9

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på de om veiing av maten, bare ikke bli for rigid. Håper 5 gram smør er catall. 

Anonymkode: 2ceee...2f9

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det det er veldig lite mat og du risikerer å stoppe hele fettforbrenningen din. Mange tror at man skal spise ekstremt lite for å gå ned i vekt. Det stemmer ikke. Kroppen går i hvilemodus for å spare på all mat.

Anonymkode: 99bdd...afd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da trenger du bare å spise litt mindre enn du vanligvis gjør og trene litt mer, så skal du se at du trenger ikke sånn rigid matveiing. 

Spise mindre?????!!!!

• Liker 4
Skrevet

Det du beskriver er ikke noe kosthold, men en eksempelmeny, og hint om et (begynnende) anstrengt forhold til mat. Jeg parafraserer derfor at et sunt kosthold er variert og balansert, og tilføyer at å spise sunt er ikke bare et sunt kosthold, men også et sunt (=avslappet) forhold til mat.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du har et veldig unaturlig forhold til mat. Ingen trenger å veie smør og mandler nøyaktig ned til grammet, det er ikke veien til å gå ned i vekt. Det gjelder heller å se litt stort på det. 

Hva med å bruke f.eks. to uker hvor du ikke skal veie maten, men du spiser sunt, såpass at du føler deg mett, og så skriver opp hver dag hva du har spist. Men du skriver kun opp i grove trekk, f eks. "middag; en laksefilet, to poteter, saus og brokkoli".

Så kan du se etter to uker hvordan du synes det har gått, og hva du evt. kan forandre. Jeg tenker at det viktigste her er ikke å gå ned i vekt, men å få deg til å se på mat som noe kroppen trenger og som ikke må måles gram for fram. For det er absolutt ikke normalt.

Anonymkode: 24dd7...f1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten opplyse om hvor mange cm den majonesen er, hvis vi skal kunne gi deg råd.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ned til 50 kilo?

Anonymkode: 718cb...8c7

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel bare en meny for 1 dag? Du bør ikke spise det samme hver dag. Varier gjerne hva du spiser.

Når du er veldig detaljert på hva du spiser som dette, er det nesten like greit å bruke en app? LifeSum eller MyFitnessPal (eller eventuell Vektklubben.no). Disse kan gi deg svar om det er for lite eller nok. Og hvor mye protein du får i deg.

Forøvrig får man aldri for mye protein. "Ubrukte" protein ble gjort om til fett i kroppen og fett trenger man :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...