AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Jobber litt som extravakt/tilkalling på DSP (miljøarbeider). Fikk veldig og kjemi med ei som var innlagt der. Nesten ubehagelig attraksjon oppstod. Hun er nå for lengst utskrevet. Vil det være uetisk av meg å innlede et forhold. Hun er ikke alvorlig syk. Anonymkode: fd4c6...b17
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Nei. Du jobber ikke fast, har ikke hatt ett forhold til henne som gir skjev maktfordeling og er bare miljøarbeider, ikke sykepleier eller behandler. Skjønner ikke at det skulle være problematisk. Anonymkode: a0082...39c 1
Khloe P.T Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 Tvilsområde, du er bare vikar. Jeg ville gått for det!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 Hun var på DPS, helt god i huet er hun da neppe Anonymkode: 5988a...19c 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun var på DPS, helt god i huet er hun da neppe Anonymkode: 5988a...19c Ikke verre enn deg og meg tror jeg. Periodiske psykiske plager kan vi alle få i løpet av livet. Ikke verre enn å få f.ex. mage eller ryggproblem. Anonymkode: fd4c6...b17 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun var på DPS, helt god i huet er hun da neppe Anonymkode: 5988a...19c Hjelpes. Folk som er utilregnelig får ikke være på DPS. De fleste som er innlagt på DPS er helt vanlige folk, som har det vanskelig. Anonymkode: a0082...39c 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 Det er vel greit nok, men det er litt spesielt Anonymkode: 8a182...7f5
Gjest hind Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 Uetisk etter min mening. Vel er du bare vikar og hun ikke alvorlig psykisk syk, men jeg synes det er greit å styre fullstendig unna pasienter og tidligere pasienter. Sett at dere har en falling out og hun bestemmer seg for å rapportere deg? Sett at andre pasienter som var der samtidig som henne får snusen i det og rapporterer? Sett at de kommer tilbake som pasienter og må forholde seg til en fyr de vet har datet pasienter fra DPS tidligere? For å nevne noe...
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #10 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, Khloe P.T skrev: Tvilsområde, du er bare vikar. Jeg ville gått for det! men du får neppe flere vakter der..... Anonymkode: ebb60...ba7 1
Gjest Newroz Skrevet 24. juni 2018 #11 Skrevet 24. juni 2018 Hva med å ta opp denne problemstillingen med arbeidsgiver? Du trenger ikke å fortelle konkret hvem det er snakk om. Da vil du også slippe eventuelle problemer senere.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #12 Skrevet 24. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: men du får neppe flere vakter der..... Anonymkode: ebb60...ba7 Mener du virkelig det seriøst ? Enn om vi treffes tilfeldigvis på by`n da, og begynner å "rote" ? Anonymkode: fd4c6...b17
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #13 Skrevet 24. juni 2018 Det kommer an på hvordan kontakten oppstår etter utskrivning, etter mitt syn. Jeg ville ikke vært den som tok kontakt med henne hvis jeg var deg. Jeg har selv vært innlagt på DPS og psykiatrisk sykehus ved noen anledninger (depresjon), og jeg hadde syntes det var veldig ubehagelig om en av de ansatte sjekket meg opp eller sendte meg meldinger etter at jeg var utskrevet. Når man er innlagt er man i en spesiell situasjon og det er viktig at man føler seg ivaretatt som en pasient som trenger omsorg, ikke at de ansatte har egeninteresser og er ute etter å vurdere deg som et seksuelt/romantisk objekt. Litt klønete formulert, men du skjønner kanskje hva jeg mener. Det er viktig at man knytter opplevelsen av å være på DPS til profesjonalitet og trygghet, ikke til risikoen for å bli bedt på date av de som har sett deg på ditt mest sårbare. Det er upassende. At man har en fin tone med en ansatt betyr ikke at man er ute etter å treffes på utsiden. Men om dere derimot har møttes igjen tilfeldig ved en senere anledning og hun har vært tydelig interessert i å treffes igjen, eller hun har tatt kontakt med deg med ønske om date, så er det vel greit nok. Du var jo "bare" miljøarbeider der, ikke terapeuten hennes. Men det viktige slik jeg ser det er altså at initiativet og motivasjonen kommer fra henne, som har vært den sårbare part under innleggelsen. Anonymkode: 5af66...31e 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #14 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvordan kontakten oppstår etter utskrivning, etter mitt syn. Jeg ville ikke vært den som tok kontakt med henne hvis jeg var deg. Jeg har selv vært innlagt på DPS og psykiatrisk sykehus ved noen anledninger (depresjon), og jeg hadde syntes det var veldig ubehagelig om en av de ansatte sjekket meg opp eller sendte meg meldinger etter at jeg var utskrevet. Når man er innlagt er man i en spesiell situasjon og det er viktig at man føler seg ivaretatt som en pasient som trenger omsorg, ikke at de ansatte har egeninteresser og er ute etter å vurdere deg som et seksuelt/romantisk objekt. Litt klønete formulert, men du skjønner kanskje hva jeg mener. Det er viktig at man knytter opplevelsen av å være på DPS til profesjonalitet og trygghet, ikke til risikoen for å bli bedt på date av de som har sett deg på ditt mest sårbare. Det er upassende. At man har en fin tone med en ansatt betyr ikke at man er ute etter å treffes på utsiden. Men om dere derimot har møttes igjen tilfeldig ved en senere anledning og hun har vært tydelig interessert i å treffes igjen, eller hun har tatt kontakt med deg med ønske om date, så er det vel greit nok. Du var jo "bare" miljøarbeider der, ikke terapeuten hennes. Men det viktige slik jeg ser det er altså at initiativet og motivasjonen kommer fra henne, som har vært den sårbare part under innleggelsen. Anonymkode: 5af66...31e Fullstendig enig i det du sier, men jeg kan forsikre deg om at det var like sterk attraksjon (kjemi) fra begge sider og ikke noe jeg satte i gang av egen interesse. Men det lureste er vel å glemme hele dama. Alernativet er vel å kutte ut hele ekstrajobben som jeg ikke lenger er økonomisk avhengig av. Anonymkode: fd4c6...b17
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #15 Skrevet 24. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig enig i det du sier, men jeg kan forsikre deg om at det var like sterk attraksjon (kjemi) fra begge sider og ikke noe jeg satte i gang av egen interesse. Men det lureste er vel å glemme hele dama. Alernativet er vel å kutte ut hele ekstrajobben som jeg ikke lenger er økonomisk avhengig av. Anonymkode: fd4c6...b17 Jeg ser ikke hvordan det å si opp skal gjøre det bedre. For denne dama er du fremdeles en tidligere omsorgsperson i det offentlige helsevesenet som benytter seg av muligheten til å sjekke henne opp i etterkant. Jeg må også innrømme at jeg finner det en smule suspekt at du er så sikker på at tiltrekningen er gjengjeldt. Greit nok at man kan føle på kjemi, men når man omgås pasienter på DPS, så gjør man vel ikke dette tydelig for pasienten? Jeg har som sagt vært innlagt, og selv om jeg har hatt en fin tone med miljøarbeidere så er det en veldig tydelig grense der. De ansatte og jeg har spilt kort, sett på TV, sånne ting, men det har alltid vært en viss avstand. Om en av pasientene gjør tilnærmelser eller har flørtende atferd så vil den ansatte pense temaet over på noe annet og ikke-personlig, ikke tillate det å gro frem en privat relasjon. Det er brudd på yrkesetikk. Så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan være sikker på en gjensidig sterk attraksjon uten at du har tråkket over noen grenser i pasientrelasjonen. Man skal ikke bli så godt kjent at man diskuterer gjensidige følelser etc. på en DPS. Til sist så er det ikke uvanlig at pasienter føler tiltrekning overfor ansatte. Det er et kjent fenomen, psykologer er f.eks. drillet på at dette vil skje innimellom. Pasienten er i en livssituasjon hvor h*n gjerne har vært ensom og i krise, mottar plutselig omsorg fra helsevesen, og kan føle en tiltrekning til de ansatte som får h*n til å føle seg sett og verdifull. Det betyr ikke at de ansatte skal forfølge relasjonen eller at pasienten nødvendigvis ønsker kontakt utenfor sykehuset, den ansatte skal bare erkjenne at det er en normal mekanisme som skjer iblant hos pasienter, og late som ingenting. Anonymkode: 5af66...31e 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #16 Skrevet 25. juni 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig det seriøst ? Enn om vi treffes tilfeldigvis på by`n da, og begynner å "rote" ? Anonymkode: fd4c6...b17 Hvis dette kommer ut at dere er sammen så får du selvsagt ikke flere vakter der.... Ser du ikke det selv? MAnge pasienter er innlagt flere ganger- så hva hvis hun er i behov av ny innleggelse? SKal du være primærkontakten hennes da? Eller gudforby: dersom du dumper henne fordi det ikke fungerer likevel, og hun blir deprimert og må legges inn? Nei det er ikke etisk riktig det du beskriver Anonymkode: ebb60...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå