Gå til innhold

Er sykemeldt. Arbeidsgiver trakk nesten alt av feriepenger som ferie.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser på lønnsslippen min denne måneden at jeg får 5000 kr utbetalt. Grunnen til dette er at det er trekt 41000 kr i "ferie".

Er dette normalt? Jeg skjønner at man i utgangspunktet blir trekt for ferie, men hvordan fungerer dette med feriepenger? Er det meningen at NAV skal utbetale det jeg mangler?

Endret av TheOne
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du samme arbeidssted i fjor?

Anonymkode: 96b3c...b81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Feriepenger er det du tjente opp i fjor. Hvor er de? 

Anonymkode: 2f2a9...cf9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Feriepenger utbetalt i år er opptjent i 2017 og du skal ha feriepenger de ukene du tar ut ferie. Du vil da ikke motta sykepenger fra NAV. Så her har sjefen din gjort noe ulovlig. 

Endret av Mariss@68
Skrevet

Man blir trukket for ferie selv om man er SM. Er man derimot så syk at man ikke kan bruke ferien i perioden man er SM har man ferien tilgode til man er arbeidsfør igjen. Du får ingen penger fra NAV, men siden du ikke fikk feriepenger jobbet du gjerne ett annet sted i fjor?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mariss@68 skrev:

Feriepenger utbetalt i år er opptjent i 2017 og du skal ha feriepenger de ukene du tar ut ferie. Du vil da ikke motta sykepenger fra NAV. Så her har sjefen din gjort noe ulovlig. 

Dette høres ikke ut som noe du har forstått deg på. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, TheOne skrev:

Ser på lønnsslippen min denne måneden at jeg får 5000 kr utbetalt. Grunnen til dette er at det er trekt 41000 kr i "ferie".

Er dette normalt? Jeg skjønner at man i utgangspunktet blir trekt for ferie, men hvordan fungerer dette med feriepenger? Er det meningen at NAV skal utbetale det jeg mangler?

Google er en fin oppfinnelse. Se hva jeg fant https://www.finansforbundet.no/rettigheter-paa-jobben/ferie-og-feriepenger/?gclid=EAIaIQobChMIr6_3vNTs2wIV0YKyCh0mQwgmEAAYASAAEgLGh_D_BwE  :biggrin:

Anonymkode: 01c67...b97

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du samme arbeidssted i fjor?

Anonymkode: 96b3c...b81

Har jobbet der i 7 år. Fullt grunnlag for feriepenger fra i fjor. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, TheOne skrev:

Har jobbet der i 7 år. Fullt grunnlag for feriepenger fra i fjor. 

Arbeidsgiver forskutterer ikke lønnen din? Lurt å gi all info fra start. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver forskutterer ikke lønnen din? Lurt å gi all info fra start. 

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass får vi utbetalt feriepenger i juni i stedet for lønn. Jeg fikk feriepengene mine utbetalt i juni i fjor selv om jeg var sykemeldt da og arbeidsgiverperioden var over, så jeg fikk sykepenger fra NAV.

Er du langtidssykemeldt og var sykemeldt deler av fjoråret? Fra NAV får man feriepenger for maks 48 sykepengedager, altså snaut 10 arbeidsuker. Har du vært sykemeldt mer enn det får du ikke feriepenger. Ytelsen er på 10,2%.

Anonymkode: 7d7f0...987

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass får vi utbetalt feriepenger i juni i stedet for lønn. Jeg fikk feriepengene mine utbetalt i juni i fjor selv om jeg var sykemeldt da og arbeidsgiverperioden var over, så jeg fikk sykepenger fra NAV.

Er du langtidssykemeldt og var sykemeldt deler av fjoråret? Fra NAV får man feriepenger for maks 48 sykepengedager, altså snaut 10 arbeidsuker. Har du vært sykemeldt mer enn det får du ikke feriepenger. Ytelsen er på 10,2%.

Jeg fikk forresten utbetalt feriepengene fra NAV for sykemeldingsperioden i fjor i slutten av mai.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når får du pengene for mai mnd da? Om du ikke får de i juni.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 2 måneder. Jeg var aldri sykemeldt i fjor. På lønnsslippen står det at de har trukket med nesten alt av sykepenger som jeg opparbeidet meg i fjor, og fikk dermed omtrent ingenting utbetalt. Det er problemer. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, TheOne skrev:

Hva med og kontakte arbeidsgiver....

Anonymkode: 4512e...926

• Liker 3
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at hun ER sykmeldt.... regner da ikke med at hun var sykmeldt i hele 2017. 

Endret av Mariss@68
Skrevet

Hos min arbeidsgiver trekkes vi for fem uker i juni, og får utbetalt feriepenger opptjent året før.

Arbeidsgiver kan ha trukket fem uker av feriepengene siden du ikke har utbetalt lønn. Så lenge du er sykmeldt får du sykepenger fra NAV.

Du skal i så tilfelle få vanlig lønn når du er tilbake i jobb, og du har da rett til å ta ut ferie uten trekk i lønn, eller overføre den til neste år.

Det virker å være slik det fungerer hos oss.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, TheOne skrev:

Jeg har vært sykemeldt i 2 måneder. Jeg var aldri sykemeldt i fjor. På lønnsslippen står det at de har trukket med nesten alt av sykepenger som jeg opparbeidet meg i fjor, og fikk dermed omtrent ingenting utbetalt. Det er problemer. 

Og ikke riktig. Send mail til ansvarlig for lønn og be om en forklaring. 

Skrevet
3 minutter siden, Mariss@68 skrev:

Det står at hun ER sykmeldt.... regner da ikke med at hun var sykmeldt i hele 2017. 

Stemmer. Dette har ikke noe med fjoråret å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...