Gå til innhold

Finner vi i vesten en diagnose på ALT snart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mer og mer får et navn? Alt du gjør og hvordan du er får et navn. 
Ortoreksi er den nyeste formen for spiseforstyrrelser for eks. Men har ikke en veldig stor andel av norges befolkning Ortoreksi nå i disse trenings og diett tider? Eller har det blitt så normalt å ha det at det ikke lenger er en diagnose?

Bipolare har maniske episoder, hvor noe er "mani" og det mildere er "hypomani". Når kom Hypomani egentlig? Er det feil og være glad og nå?

Du har det som kalles "deprimert", men dette ordet er blitt så misbrukt at selv jeg nesten ikke vet hva det betyr lenger.
Du har depresjon, mild depresjon, Dystymi, nedstemthet..... ? 

Til og med mødre som er veldig oppmerksomhetssyke rundt barnas sykdom har et navn. Huske ikke hva det er nå, men det er enkelte mødre som alltid skaper masse oppmerksomhet rundt sine barns sykdom. 

Men gjøres det alt for at alt skal få en diagnose?? Synes det å få Diagnose blir mer og mer normalten, mot og ikke få det 😛 

Anonymkode: a2c76...afc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Finner vi i vesten en diagnose på ALT snart?"

Ja 💰

Anonymkode: db669...794

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har misforstått mange sykdommer altså. Typisk å gå løs på psykiatriske diagnoser. 

Mye av grunnen til at man får en diagnose er for å få en rettighet for bla medisiner på blå resept, hjelp på skole/arbeid osv. 

Anonymkode: 50b5e...9f9

• Liker 4
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har misforstått mange sykdommer altså. Typisk å gå løs på psykiatriske diagnoser. 

Mye av grunnen til at man får en diagnose er for å få en rettighet for bla medisiner på blå resept, hjelp på skole/arbeid osv. 

Enig. Ja, det finnes nok noen psykologer som gir litt for mange diagnoser, men dette er ikke det mest vanlige.

Skrevet

Ja, og det er helt patetisk. At hvert minste lille avvik fra det majoriteten kaller "normalen" skal diagnostiseres, få et navn og sykeliggjøres er bare... Ja; sykt i seg selv. Ergo burde de som finner på alle disse diagnosene finne en diagnose til seg selv for dette behovet de har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi psykiatriske diagnoser er de mest misbrukte og overdiagnostiserte. Man kan ikke feildiagnostisere en brukket fot 😛 

Hvor mange har ikke angst og depresjon i dag? ALLE med disse diagnosene er ikke syke!! Det gjør livet veldig vanskelig for dem som faktisk er syke, fordi diagnosene blir tatt så lett på. Tenåringer som ikke liker å ha fremføring får diagnosen sosial angst, altså hvem faen likte å ha fremføringer som 14-åring? Det er ikke en angst! Og så kan du tenke på de som faktisk er syke, som ikke tør å gå på butikken pga sosial angst. De blir jo ikke trodd av omverden, fordi mange tar veldig lett på det siden nesten samtlige tenåringer har fått diagnosen 😛 Samme med depresjon. Er veldig dumt for de som faktisk er alvorlig deprimert, at en hver småtrist kjerring i overgangsalderen som savner ungdomslivet får den diagnosen.. 

Anonymkode: 117c7...a24

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi psykiatriske diagnoser er de mest misbrukte og overdiagnostiserte. Man kan ikke feildiagnostisere en brukket fot 😛 

Hvor mange har ikke angst og depresjon i dag? ALLE med disse diagnosene er ikke syke!! Det gjør livet veldig vanskelig for dem som faktisk er syke, fordi diagnosene blir tatt så lett på. Tenåringer som ikke liker å ha fremføring får diagnosen sosial angst, altså hvem faen likte å ha fremføringer som 14-åring? Det er ikke en angst! Og så kan du tenke på de som faktisk er syke, som ikke tør å gå på butikken pga sosial angst. De blir jo ikke trodd av omverden, fordi mange tar veldig lett på det siden nesten samtlige tenåringer har fått diagnosen 😛 Samme med depresjon. Er veldig dumt for de som faktisk er alvorlig deprimert, at en hver småtrist kjerring i overgangsalderen som savner ungdomslivet får den diagnosen.. 

Anonymkode: 117c7...a24

Jeg kjenner ikke til noen behandlere som lettvint gir en diagnose i dag. Jeg har vært med på utredning av pasienter selv. Er miljøterapeut. Jeg presenterte og kartla pasienter hjemmefra over tid.  MVi har et team på min 4 som laget en vurdering sammen med pårørende. Dette er alvolig og sammensatte psykiatriske tilfeller. 

Videre tok et annet team bestående av leger, psykiater og psykologer seg av forskjellige tester som igjen overførte resultatene. 

At en singel lege eller psykolog slenger ut en alvolig diagnose burde vært miste- bevilgning-grunn. 

Å ha en depresjon eller angst er vanlig ja. Aboslutt alle kan få det. Graden og bakgrunnen er totalt forskjellig.

Så klart det kan misbrukes , men spør du en syk person om de virkelig vil ha denne diagnosen så skal jeg garantere de svarer nei!! Å ha real angst kan sammenlignes med at du frykter noe å gange det med 1000. Å ha litt angst eller være litt deprimert har alle i blant. Hvis det er klagebøttene dere prater om her, så er de i en annen liga. Det skal godt gjøres å fake en kartlegging som går over min 2-4 døgn. Å ha symptom treff, å slite med noe i blant gjør jo alle. En lege kan raskt gå gjennom sjekkliste for angst og depresjon, men å gi en diagnose etter første time er i såfall merkelg. 

De som virkelig sliter vil ikke ha sykdom. Så langt du ikke har en diagnose som gjør det ønskelig å få enormt mye sympati. 

Og ja.. jeg skriver som anonym her nå, fordi jeg er lei av at uvitne mennesker rakker ned på de virkelige syke. Jeg vil heller ikke ha det på meg som tidligere behandler i over 15 år hvem jeg er her på Kvinneguiden. 

Hovedinnlegget her bærer synlig preg av en totalt uvitende person. Har man angst og depresjon er det viktig at behandling kommer i gang før det utvikler seg til et mer alvolig plan. 

Anonymkode: e0a25...f50

• Liker 2
Skrevet

En diagnose er kun en medisinsk betegnelse for en viss sammensetning av symptomer. Har ingen ting med personen å gjøre.

Skrevet

Mulig vi har masse diagnoser og medisiner her i vesten, men her er det fredelig mens det er krig og konflikt overalt i østen såå..

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
7 minutter siden, Gent82 skrev:

Mulig vi har masse diagnoser og medisiner her i vesten, men her er det fredelig mens det er krig og konflikt overalt i østen såå..

Det er mange mennesker som opplever traumer i Norge også, ikke bare i krigsrammede land. Omsorgssvikt, dødsfall, vold, seksuelt misbruk, utrygg tilknytning pga alvorlig psykisk sykdom, egen sykdom, ulykker, terror/drap osv. Det er mye fælt som skjer i Norge også. Også bak husenes fire vegger. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det er mange mennesker som opplever traumer i Norge også, ikke bare i krigsrammede land. Omsorgssvikt, dødsfall, vold, seksuelt misbruk, utrygg tilknytning pga alvorlig psykisk sykdom, egen sykdom, ulykker, terror/drap osv. Det er mye fælt som skjer i Norge også. Også bak husenes fire vegger. 

Jojo, true that, true that. 

Ulykker vil jo skje uansett da. Terror er vi ganske skånet for. Om du ikke tenkte psykisk terror 

Endret av Gent82
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, WCKD skrev:

En diagnose er kun en medisinsk betegnelse for en viss sammensetning av symptomer. Har ingen ting med personen å gjøre.

Med mindre symptomene går på personligheten som ved personlighetsforstyrrelser 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har depresjon, men pleier egentlig bare å si at jeg er lat. Mye bedre. Kjenner så mange som misbruker ordet og diagnostiserer seg selv og snakker om hvor vanskelig de har det uten utredning hos psyki. Da liker jeg å si at jeg er lat, og så får de senere vite ad omveier at jeg er psykisk syk og så kan de skamme seg litt for at de selv er så selvmedlidende.

Anonymkode: 5175b...b54

AnonymBruker
Skrevet
På ‎24‎.‎06‎.‎2018 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Jeg synes mer og mer får et navn? Alt du gjør og hvordan du er får et navn. 
Ortoreksi er den nyeste formen for spiseforstyrrelser for eks. Men har ikke en veldig stor andel av norges befolkning Ortoreksi nå i disse trenings og diett tider? Eller har det blitt så normalt å ha det at det ikke lenger er en diagnose?

Bipolare har maniske episoder, hvor noe er "mani" og det mildere er "hypomani". Når kom Hypomani egentlig? Er det feil og være glad og nå?

Du har det som kalles "deprimert", men dette ordet er blitt så misbrukt at selv jeg nesten ikke vet hva det betyr lenger.
Du har depresjon, mild depresjon, Dystymi, nedstemthet..... ? 

Til og med mødre som er veldig oppmerksomhetssyke rundt barnas sykdom har et navn. Huske ikke hva det er nå, men det er enkelte mødre som alltid skaper masse oppmerksomhet rundt sine barns sykdom. 

Men gjøres det alt for at alt skal få en diagnose?? Synes det å få Diagnose blir mer og mer normalten, mot og ikke få det 😛 

Anonymkode: a2c76...afc

Hvis du tror hypomani er det samme som å være glad så har du misforstått det ganske kraftig. 

Før man uttaler seg på denne måten så bør man ha satt seg litt inn i hva de forskjellige diagnosene innebærer. Depresjon er ikke det samme som å være litt trist.

Her kan du blant annet lese litt om hvorfor vi har diagnoser http://www.innsikt.org/index.asp?id=33484

Anonymkode: e8fde...6a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Gent82 said:

Hva er poenget ditt?

Tror du det er lett å få en utredning i en krigssone? Har folk i konfliktområder samme tilgang til helsetjenester som oss? Jeg skjønner ikke hva du mener.

Anonymkode: f2a47...47c

Skrevet

Diagnoser er et praktisk hjelpemiddel vi i siviliserte samfunn har laget oss for å klare å holde oversikt over, og styre hvem som får hjelp i form av penger/medisiner/etc. fra de systemene vi har laget for slikt: Helfo og NAV 

Systemet er ikke feilfritt, men det sikrer at de fleste som trenger en eller annen form for offentlig støtte, får det de trenger. 

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ikke til noen behandlere som lettvint gir en diagnose i dag. Jeg har vært med på utredning av pasienter selv. Er miljøterapeut. Jeg presenterte og kartla pasienter hjemmefra over tid.  MVi har et team på min 4 som laget en vurdering sammen med pårørende. Dette er alvolig og sammensatte psykiatriske tilfeller. 

Videre tok et annet team bestående av leger, psykiater og psykologer seg av forskjellige tester som igjen overførte resultatene. 

At en singel lege eller psykolog slenger ut en alvolig diagnose burde vært miste- bevilgning-grunn. 

Å ha en depresjon eller angst er vanlig ja. Aboslutt alle kan få det. Graden og bakgrunnen er totalt forskjellig.

Så klart det kan misbrukes , men spør du en syk person om de virkelig vil ha denne diagnosen så skal jeg garantere de svarer nei!! Å ha real angst kan sammenlignes med at du frykter noe å gange det med 1000. Å ha litt angst eller være litt deprimert har alle i blant. Hvis det er klagebøttene dere prater om her, så er de i en annen liga. Det skal godt gjøres å fake en kartlegging som går over min 2-4 døgn. Å ha symptom treff, å slite med noe i blant gjør jo alle. En lege kan raskt gå gjennom sjekkliste for angst og depresjon, men å gi en diagnose etter første time er i såfall merkelg. 

De som virkelig sliter vil ikke ha sykdom. Så langt du ikke har en diagnose som gjør det ønskelig å få enormt mye sympati. 

Og ja.. jeg skriver som anonym her nå, fordi jeg er lei av at uvitne mennesker rakker ned på de virkelige syke. Jeg vil heller ikke ha det på meg som tidligere behandler i over 15 år hvem jeg er her på Kvinneguiden. 

Hovedinnlegget her bærer synlig preg av en totalt uvitende person. Har man angst og depresjon er det viktig at behandling kommer i gang før det utvikler seg til et mer alvolig plan. 

Tør påstå at grundigheten i utredningen som du skisserer her ikke er normen og at for hver ny behandler risikerer man en ny/annen diagnose mye på grunn av skjønn hos behandler. Mye av problemet er at man behandler symptomene og ikke ser på årsakene. Intrykket er desverre at man ser at Jeppe drikker, men ingen spør om oppveksten, om man har vært utsatt for vold/misbruk, problematiske relasjoner osv.  

Anonymkode: 58042...c42

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tør påstå at grundigheten i utredningen som du skisserer her ikke er normen og at for hver ny behandler risikerer man en ny/annen diagnose mye på grunn av skjønn hos behandler. Mye av problemet er at man behandler symptomene og ikke ser på årsakene. Intrykket er desverre at man ser at Jeppe drikker, men ingen spør om oppveksten, om man har vært utsatt for vold/misbruk, problematiske relasjoner osv.  

Drar man på dps eller tilsvarende og får videre utredning skal det gjøres nogenlunde likt i forhold til utredning. Jeg vet det gjøres noe ulikt fra sykehus/kommuner/bydeler. 

Da skal det gi rimelig godt treff på pasient. 

En diagnose som er slengt ut av en enkelt behandler ville jeg ikke ansett noe annet som man har symptomer i retning av a-b eller c. 

De sier normalt da at : du har symptomer innen feks sosial angst. Dette vil sikkert mistolkes av mange , så går de rundt å tror det er en fastsatt diagnose. 

En forholdsvis ren og enkel diagnose der det er klare tegn forutsetter også at pasienten legger kortene på bordet og mange vil skjule hva som er galt pga blant annet skam. Du kan ha en pasient som har feks slitt med depresjon eller angst grunnet a eller b. Da er det ikke noe i veien for å gi enkel behandling til dette og håpe på at det vil bedres. 

De som sliter sterkt  psykisk og ikke har et nettverk rundt seg kan fort forville seg inn å kanskje tro de har alt mulig. Å henge seg opp en diagnose(er), er slett ikke bra. Å sette en merkelapp på seg selv og unnskylde adferd med en sykdom er like ok som at man skylder på dårlig barndom for så å bli kriminell. Det er en årsak, men ikke en hvilepute for resten av livet. Aboslutt alle kan endre livet sitt uansett årsak og sammenheng, men i noen tilfeller trenger man hjelp og oppfølging for de som er låst i et mønster. Da må evt medisiner og behandling til. Alt for få dessverre får korrekt hjelp.

Her bør familie og nære venner ta tak og ikke godkjenne å være psykolog eller annen hjelp som faktisk hindrer vedkommende i å få riktig hjelp. Dette er ikke utypisk: ung kvinnelig partner som gjør alt for å være snill med syk partner og tror hun alene kan forandre han. Familie som skjuler av skam eller en psykisk syk person i redsel for å få dårlig omdømme. Venner som jatter med en stund, for så å ikke orke mer. Det blir altoppslukende og slitsomt og den syke ender opp ofte alene.

Så alle som kjenner noen, må føle seg ansvarlig til å hjelpe. Vær ærlig og konkret. Om det sårer så er det mye verre enn at den syke må gå i mange år å bli enda verre før noen tar tak. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg tør å påstå at du ikke aner hva du snakker om.

Diagnoser settes ikke skjønnsmessig, men i en systematisk tilnærming der gitte kriterier skal oppfylles. Selvfølgelig jobber man med årsaker når man behandler folk, men det er ikke alltid man kan finne konkrete årsaker til det symptombildet man ser. Mange diagnoser kan dessuten ha overlappende kriterier og manifestasjoner, og utredninger tar derfor lang tid. Du skal være glad for at man kan endre diagnoser.

Det er greit at du har sterke meninger, men jeg lurer litt på hva du bygger dem på. Jeg har jobbet mye i psykisk helsevern, og kjenner ikke igjen et dugg av det du skriver.

Anonymkode: f2a47...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen får vissnok "angst-anfall" bare på grunn av en liten kvise på nesetippen. 

Eller de utvikler "depresjon" fordi de ikke har råd til svindyre designer-vesker eller en spesiell jakke... 

Anonymkode: 731af...cc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...