AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Hei, jeg har en favoritt bok som er engelsk. Og ingen har oversatt den til norsk og boken er ikke i norge eller. Og jeg vil så oversette den boken til norsk. Hvordan kan jeg gå frem med det? Hvor kan jeg få rettigheter til det? Anonymkode: 7ae65...fb8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Ta kontakt med agenten til forfatteren og be om å få kjøpe rettighetene. Du må nok ha et foretak/forlag for å få det til tror jeg, avhengig av hvilken bok det er snakk om. (Kjent/ukjent). Lov å spørre om hvilken bok? Anonymkode: 2362b...4f2 1
Gjest bluen9 Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Vel, du må ikke kontakte forfatteren med en gang, for det er ofte slik at utgiveren har copyright på boken. Vet ikke mye mer enn det, sorry. Hvorfor ikke starte med å kontakte dem via e-mail? Det høres vel ut som et bra start.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med agenten til forfatteren og be om å få kjøpe rettighetene. Du må nok ha et foretak/forlag for å få det til tror jeg, avhengig av hvilken bok det er snakk om. (Kjent/ukjent). Lov å spørre om hvilken bok? Anonymkode: 2362b...4f2 1 time siden, bluen9 skrev: Vel, du må ikke kontakte forfatteren med en gang, for det er ofte slik at utgiveren har copyright på boken. Vet ikke mye mer enn det, sorry. Hvorfor ikke starte med å kontakte dem via e-mail? Det høres vel ut som et bra start. Boken heter someday someday maybe av Lauren Graham. Jeg har prøvd å sende mail til hennes agent en gang før, men uten hell. Så kan jo kanskje prøve å kontakte en forlag her som en støtte bak ryggen min Takk for råd Anonymkode: 7ae65...fb8
Gjest Overrasket Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 (endret) Dersom du er veldig, veldig opptatt av og interessert i boken ville jeg bare startet med å faktisk oversette teksten (du har lov til å gjøre det for privat bruk), og dernest forsøkt å forhandle med norske forlag eller forhandle om rettighetene til norsk utgave med agenten. Det er ikke bare-bare å oversette, og det at du liker en bok er i seg selv ikke kvalifikasjon nok til å faktisk oversette teksten slik at andre vil ha utbytte av det. Så det kreves litt mer enn bare at du liker boken, og det er få forlag som inngår avtale med en tilfeldig person som ikke kan vise til tidligere erfaring eller fremlegge en konkret tekst. Endret 24. juni 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 Du bør vel ha utdannelse for å gjøre det? Anonymkode: 78fb4...7f6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 10 minutter siden, Overrasket skrev: Dersom du er veldig, veldig opptatt av og interessert i boken ville jeg bare startet med å faktisk oversette teksten (du har lov til å gjøre det for privat bruk), og dernest forsøkt å forhandle med norske forlag eller forhandle om rettighetene til norsk utgave med agenten. Det er ikke bare-bare å oversette, og det at du liker en bok er i seg selv ikke kvalifikasjon nok til å faktisk oversette teksten slik at andre vil ha utbytte av det. Så det kreves litt mer enn bare at du liker boken, og det er få forlag som inngår avtale med en tilfeldig person som ikke kan vise til tidligere erfaring eller fremlegge en konkret tekst. Jeg har skrevet så lenge jeg kan huske, og jeg vet det er kjempe vanskelig. Så jeg bruker alltid lang tid på prosjektene mine. Så jeg vet godt at det ikke hjelper og bare elske boken TS Anonymkode: 7ae65...fb8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør vel ha utdannelse for å gjøre det? Anonymkode: 78fb4...7f6 Jeg har tatt manus på skolen så har skrevet masse, men ikke gitt ut noe selv. TS Anonymkode: 7ae65...fb8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 Ortografien din er håpløs, og det er dyrt for forlagene å knytte seg til oversettere som ikke skriver mer eller mindre feilfritt ... Anonymkode: 671e8...050
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå