Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre slitt med bipolar lidelse type 1 i mitt unge, voksne liv, og begynner nå å nærme meg 30 år. Har vært "naver" en stund, men nå ønsker jeg meg en jobb. Jeg har alltid vært interessert i helse, både fysisk og psykisk helse, og kunne tenke meg å jobbe med noe innen dette. 

På grunn av sykdommen min er jeg veldig redd for dette med utdanning og jobb. Altså, redd for å velge feil, velge noe som trigger sykdommen min, eller redd for å velge noe der jeg vil være en belastning fremfor ressurs. Redd for å mislykkes. 

Jeg er åpen for alt fra korte utdanningsløp, til lange. Tenker at det er viktig å ikke stresse, men å gjøre noe steg for steg. Jeg har aldri jobbet med noe innen helse før, og tenker at jeg vel må ha noe utdanning for å få jobb i det hele tatt. 

Tidligere har jeg jobbet i butikker, kafeer og i barnehage. Dette var ok, men siden jeg er en "helsenerd" så frister det mer å gå i denne retningen. 

Hvis du er bipolar og jobber innen helse, hva jobber du som/med, og hvordan går det å kombinere dette med sykdommen? Hvis andre har tips eller råd, så kom gjerne med dem. 

Anonymkode: e478c...427

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare et tips: ligg unna nattejobbing. Det kan trigge nye episoder. 

Anonymkode: 5452a...deb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er medisinert så er vel "normal" helsefagarbeider i boliger for PU og nattevakt. 

Jeg er frisk og rask frem til jeg ikke er det lengre, tenker ikke på min diagnose og ikke opplevd noe de siste 10 årene.

Anonymkode: 3929e...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Huff, jeg er virkelig stressa for dette med karriere, og føler meg så mislykket som er psyk og på AAP. Har virkelig lyst til å få til dette :s 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Huff, jeg er virkelig stressa for dette med karriere, og føler meg så mislykket som er psyk og på AAP. Har virkelig lyst til å få til dette :s 

Tenker steg 1 er å få et laidback forhold til din diagnose. Ikke noe å stresse over. Var psyk i 15 år, fikk rett medisin for meg og begynte i jobb sent i 20 årene. Et lite tilbakefall i 30 årene og ikke noe de siste ti årene, og derfor ikke noe jeg tenker på i hele tatt. 😊

Anonymkode: 3929e...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre slitt med bipolar lidelse type 1 i mitt unge, voksne liv, og begynner nå å nærme meg 30 år. Har vært "naver" en stund, men nå ønsker jeg meg en jobb. Jeg har alltid vært interessert i helse, både fysisk og psykisk helse, og kunne tenke meg å jobbe med noe innen dette. 

På grunn av sykdommen min er jeg veldig redd for dette med utdanning og jobb. Altså, redd for å velge feil, velge noe som trigger sykdommen min, eller redd for å velge noe der jeg vil være en belastning fremfor ressurs. Redd for å mislykkes. 

Jeg er åpen for alt fra korte utdanningsløp, til lange. Tenker at det er viktig å ikke stresse, men å gjøre noe steg for steg. Jeg har aldri jobbet med noe innen helse før, og tenker at jeg vel må ha noe utdanning for å få jobb i det hele tatt. 

Tidligere har jeg jobbet i butikker, kafeer og i barnehage. Dette var ok, men siden jeg er en "helsenerd" så frister det mer å gå i denne retningen. 

Hvis du er bipolar og jobber innen helse, hva jobber du som/med, og hvordan går det å kombinere dette med sykdommen? Hvis andre har tips eller råd, så kom gjerne med dem. 

Skulle vel gå bra. Inntrykk av at mange som jobber innen psykisk helse har vært eller er innunder psykisk helse.

Anonymkode: f75e2...659

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesektoren trenger flere som faktisk interesserer seg for faget og som oppriktig ønsker å hjelpe andre mennesker. Ellers er egen erfaring med sykdom og mestring gull verdt, du kan bruke den til å hjelpe andre som sliter.

Alle kan vi bli syke og ikkje klare det de hadde planlagt uansett hvilke forutsetninger man har, så synes ikke dette skal stoppe deg i å prøve. Går det ikke, så vet du med deg selv at du har prøvd, og kan med god samvittighet forsøke deg i en annen jobb. Trolig er du sterkere enn de fleste nettopp på grunn av alt du har opplevd.

Det verste man gjør er å aldri prøve. 

Ønsker deg lykke til :)

Anonymkode: 7ea89...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk:)

Skrevet

Har en kollega som er bipolar og jobber , personen har jobbet med samme jobb i mange mange år og trives.og har helse utdanning. har u lyst har du lov :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...