AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Jeg skal flytte til utlandet med barnet mitt, da det skal starte på videregående, barnet skal gå på norsk skole, og planen er at barnet skal tilbake til Norge, for å gå på høyskole/universitet. Far bor i Norge. Jeg skal bli igjen i det landet, da jeg er ufør, og får bedre helse der. Men jeg vil jo ikke at barnet skal miste trygderettigheter i Norge, for hva hvis det blir syk eller lignende, innen det har opparbeidet seg rettigheter igjen. Så er det noen som vet reglene på dette? Eller noe man kan gjøre for å beholde trygderettigheter? Anonymkode: fa296...dda
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal flytte til utlandet med barnet mitt, da det skal starte på videregående, barnet skal gå på norsk skole, og planen er at barnet skal tilbake til Norge, for å gå på høyskole/universitet. Far bor i Norge. Jeg skal bli igjen i det landet, da jeg er ufør, og får bedre helse der. Men jeg vil jo ikke at barnet skal miste trygderettigheter i Norge, for hva hvis det blir syk eller lignende, innen det har opparbeidet seg rettigheter igjen. Så er det noen som vet reglene på dette? Eller noe man kan gjøre for å beholde trygderettigheter? Anonymkode: fa296...dda Svar på spørsmålet får du hos NAV. Når du ikke opplyser om hvilket land det er snakk om så er det komplett umulig å mene noe som helst om saken. Jeg har lest noe om dette tidligere på sidene til Den Norske skolen på Gran Canaria. Men uansett land dere må sikre dere med forsikringer i det lanndet dere skal oppholde dere i. Er det et EU land, så kan dere melde dere inn i trygdesystemet i landet dere skal bo i. Vær og obs på at du kan miste trygderettigheter til stønader du som ufør kan ha i Norge. Nav utland svarer deg. Anonymkode: a1e53...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Du må snakke med nav om dette. Mener barnet beholder medlemskapet frem til 18 års dagen, deretter mistes det ved opphold over 12 mnd i utlandet. Anonymkode: 709cc...d89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå