Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Undrer på hvorvidt jeg bør investere i vennskap på jobb. Jeg har jobbet som ass. butikksjef i 1 mnd, vi er bare damer på jobb, og alltid 3-5 i løpet av en dag. Jeg ser store grupperinger sosialt på arbeidsplassen. 3 har blitt bestevenner, 2 er veldig gode venner og resten er litt midt i mellom på alle disse. Dette medfører mye prat og latter på jobb, kjempe kos. Jeg har blitt invitert på sosiale ting og vært på 2/3 ting. 

Jeg har en tanke om at jobb er prio nr 1, vennskap er prio nr 2. Likevel er jeg usikker på hvorvidt de liker meg, og hvor de plasserer meg i de sosiale grupperingene. De prater ofte sammen i et hjørne selvom jeg står ved kassen, de kommer liksom ikke bort til meg for å prate. Jeg må gå til dem for å delta. De inkluderer meg ikke særlig mye i deres samtaler. Igår jobbet jeg med ei jeg aldri har møtt før, og jeg stilte spørsmål og prøvde å bli kjent. Men hun tok mye avstand og gikk heller til de andre for å prate... hvordan skal jeg tolke dette, er det pga meg som person, er jeg for ny, er det pga stillingen min?... 2 av de andre på at arbeidsplassen er myyye mer imøtekommende med meg, og folk jeg virkelig kan JOBBE med OG prate hyggelig med. 

Anonymkode: f202d...15a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undrer på hvorvidt jeg bør investere i vennskap på jobb. Jeg har jobbet som ass. butikksjef i 1 mnd, vi er bare damer på jobb, og alltid 3-5 i løpet av en dag. Jeg ser store grupperinger sosialt på arbeidsplassen. 3 har blitt bestevenner, 2 er veldig gode venner og resten er litt midt i mellom på alle disse. Dette medfører mye prat og latter på jobb, kjempe kos. Jeg har blitt invitert på sosiale ting og vært på 2/3 ting. 

Jeg har en tanke om at jobb er prio nr 1, vennskap er prio nr 2. Likevel er jeg usikker på hvorvidt de liker meg, og hvor de plasserer meg i de sosiale grupperingene. De prater ofte sammen i et hjørne selvom jeg står ved kassen, de kommer liksom ikke bort til meg for å prate. Jeg må gå til dem for å delta. De inkluderer meg ikke særlig mye i deres samtaler. Igår jobbet jeg med ei jeg aldri har møtt før, og jeg stilte spørsmål og prøvde å bli kjent. Men hun tok mye avstand og gikk heller til de andre for å prate... hvordan skal jeg tolke dette, er det pga meg som person, er jeg for ny, er det pga stillingen min?... 2 av de andre på at arbeidsplassen er myyye mer imøtekommende med meg, og folk jeg virkelig kan JOBBE med OG prate hyggelig med. 

Lag din egen gjeng med disse? :)

Skrevet
11 minutter siden, Gnå skrev:

Lag din egen gjeng med disse? :)

Dårlig idé hvis man skal lage egne gjenger,dessuten er hun ass. butikksjef og bør ikke danne klikker med noen. Jobben blir her å skape et mer inkluderende miljø for alle,siden det allerede er klikker.

Og oppførselen deres kommer nok av at du er ny,de må bli kjent med deg først.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Dårlig idé hvis man skal lage egne gjenger,dessuten er hun ass. butikksjef og bør ikke danne klikker med noen. Jobben blir her å skape et mer inkluderende miljø for alle,siden det allerede er klikker.

Og oppførselen deres kommer nok av at du er ny,de må bli kjent med deg først.

Også tenkt tanken på å danne et mer åpent miljø. Må bare finne ut hvordan å få dette til som ny ansatt, og en som de er usikker på og tilbakeholden med.. 🤷‍♀️ 

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe de på veien til å bli kjent med meg? Prøver jo stadig å åpne til dialog osv, men får så lite tilbake..

AnonymBruker
Skrevet

Mange er sånn når de allerede er en klikk, at de er mest interessert i vennene i klikken enn å bli kjent med nye. Dessverre. 

Anonymkode: 624ff...577

Gjest bluen9
Skrevet (endret)

Vennskap mangler litt i vår kultur, i Skandinavia generelt. Det er ganske utrolig hvor mye vennskap det finnes blant folk i andre deler av verden, sånn som Øst Europa. De fleste vet ikke hvor stor forskjellen egentlig er fordi de aldri har opplevd eller sett det.

Jeg synes vi alle sammen bør bli mer sosiale, så please make some friends 😄

Endret av bluen9
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også tenkt tanken på å danne et mer åpent miljø. Må bare finne ut hvordan å få dette til som ny ansatt, og en som de er usikker på og tilbakeholden med.. 🤷‍♀️ 

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe de på veien til å bli kjent med meg? Prøver jo stadig å åpne til dialog osv, men får så lite tilbake..

Kan jo prøve å gjøre noe sosialt sammen. Lønningspils,sommerfest etc.

Ta en samtale med hver og en når du er i butikken osv

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Kan jo prøve å gjøre noe sosialt sammen. Lønningspils,sommerfest etc.

Ta en samtale med hver og en når du er i butikken osv

Som tidligere skrevet er det noe vi allerede har gjort - typ sosiale ting. Øl tok jeg med de dag 3, middag 2 uker senere, jeg ble invitert til fotballkveld, men da kunne jeg ikke.. samtale gjør jeg med hver og en i ny og ned i butikken også. Men det tar ikke lang tid før jentene trekkes mot hverandre igjen... jeg tenker å fortsette med dette, men føler samtidig at de ber om space og vil heller prate med hverandre. Kanskje en misoppfatning fra min side, men det er litt slitsomt å være alene om å virkelig ville bli kjent 🙈

Skrevet (endret)

Skal du være leder å du stå helt nøytralt, ikke lage deg en egen gruppe du skal delta i. Unngå å gjør for mye ut av relasjonene også, jo verre kan det bli når du må ta avgjørelser i jobben som kan gå ut over "vennskapet". Noen av de kan føle seg urettferdig behandlet da.

Ha en grei tone med alle, skal det arrangeres noe skal alle få invitasjon. Husk at det er lov å si nei til alt. Ikke rakk ned på de som ikke vil delta på noe utenfor arbeidstiden, jobben tar tross all vår tid.

Endret av Nyttig
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilbringer 40 timer i uka med mine kolleger.... Det er mer enn jeg bruker sammen med min familie og barn i våken tilstand... Jeg har god forhold til mine kolleger, og har jo dermed et vennskap med dem på jobb. Men jeg har absolutt ikke noe behov for å være sammen med dem utover den tiden vi er på jobb. Med mindre det er noen helt spesielle man "klikker" med selvsagt. Jeg har mine nære venner og familie som jeg pleier omgang med, og bruker dermed ikke tid på å pleie sosialt samvær med mine kolleger.

Flere av mine kolleger er nesten desperat etter å "være sammen utenfor jobben". Visstnok veldig viktig....nei, det er jeg faktisk helt uenig i..... Er man singel, og bor alene, ja da skjønner at det er naturlig å pleie omgang med kolleger på fritiden.

Anonymkode: 97508...de8

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Nyttig skrev:

Skal du være leder å du stå helt nøytralt, ikke lage deg en egen gruppe du skal delta i. Unngå å gjør for mye ut av relasjonene også, jo verre kan det bli når du må ta avgjørelser i jobben som kan gå ut over "vennskapet". Noen av de kan føle seg urettferdig behandlet da.

Ha en grei tone med alle, skal det arrangeres noe skal alle få invitasjon. Husk at det er lov å si nei til alt. Ikke rakk ned på de som ikke vil delta på noen utenfor arbeidstiden, jobben tar tross all vår tid.

Helt enig!

Som leder må du være nøytral, så ikke skap din egen "gruppe" TS. Det blir helt feil. Å være nøytral utelukker ikke å ha en god tone med kollegaene dine, men du skal ikke være venninna deres. Den dagen du eventuelt må ta ubehagelige avgjørelser eller må si fra til en av dem at noe ikke er greit, kanskje gi en advarsel, kan det fort bli et helvete om du har for nære relasjoner til noen. 

En annen ting TS: Har du snakket med butikksjefen om dette? Hva hun tenker rundt det sosiale miljøet på arbeidsplassen?

Anonymkode: 7af10...77a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er singel og bor alene. Mine kollegaer er ikke mine venner. Har kun fått to venner i løpet av mange år. 

En leder skal være nøytral.

Anonymkode: 92738...caf

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tilbringer 40 timer i uka med mine kolleger.... Det er mer enn jeg bruker sammen med min familie og barn i våken tilstand... Jeg har god forhold til mine kolleger, og har jo dermed et vennskap med dem på jobb. Men jeg har absolutt ikke noe behov for å være sammen med dem utover den tiden vi er på jobb. Med mindre det er noen helt spesielle man "klikker" med selvsagt. Jeg har mine nære venner og familie som jeg pleier omgang med, og bruker dermed ikke tid på å pleie sosialt samvær med mine kolleger.

Flere av mine kolleger er nesten desperat etter å "være sammen utenfor jobben". Visstnok veldig viktig....nei, det er jeg faktisk helt uenig i..... Er man singel, og bor alene, ja da skjønner at det er naturlig å pleie omgang med kolleger på fritiden.

Anonymkode: 97508...de8

Jeg forstår deg meget godt, man kan fint ha et bra forhold på jobb med trivsel uten å omgås utenfor jobb. Jobb tar nesten all vår våkne tid. Det er jo jobben som STYRER livet vårt, det er noe vi MÅ gjennomføre for å få penger til å overleve. Da må det nesten være opp til den enkelte hva de ønsker på den ubetalte tiden.

Som tidligere leder har jeg observert mye galskap her:

- De som ikke vil delta fryses ut, typisk hersketeknikk: "åja, du skal ikke være sosial med oss". Dette er typisk kommentar fra usikkre mennesker som skal markere seg som såkalt "sosiale".

- Ledere tvangssosialiserer kollegaer som går veldig dårlig sammen på jobb pga fasadens skyld. Der skal man spille hyggelig med hverandre. For det er jo så koselig da vet du.

- Mange deltar pga de er redde for å tenke hva andre synes om å IKKE delta.

Nå lever vi i Norge som er et veldig konformt og stereotypi samfunn. Da er det ikke alltid så lett å leve. 

Endret av Nyttig
  • Liker 3
Skrevet

Arrangere jevnlige arrangement. Kan være alt fra å gå tur til å gå ut å spise. Lettere å bli kjent utenfor arbeidsplassen. Da er man ikke på jobb og må tenke at alt skal være profesjonelt. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, bluen9 skrev:

Vennskap mangler litt i vår kultur, i Skandinavia generelt. Det er ganske utrolig hvor mye vennskap det finnes blant folk i andre deler av verden, sånn som Øst Europa. De fleste vet ikke hvor stor forskjellen egentlig er fordi de aldri har opplevd eller sett det.

Sånn blir det aldri i Norge, men det er fint å reise rundt  i verden å oppleve hvordan andre lever. Men jeg er enig i det du skriver. Mener selv det er stor forskjell bare du kommer deg til Danmark.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!

Som leder må du være nøytral, så ikke skap din egen "gruppe" TS. Det blir helt feil. Å være nøytral utelukker ikke å ha en god tone med kollegaene dine, men du skal ikke være venninna deres. Den dagen du eventuelt må ta ubehagelige avgjørelser eller må si fra til en av dem at noe ikke er greit, kanskje gi en advarsel, kan det fort bli et helvete om du har for nære relasjoner til noen. 

En annen ting TS: Har du snakket med butikksjefen om dette? Hva hun tenker rundt det sosiale miljøet på arbeidsplassen?

Anonymkode: 7af10...77a

Vurdert å snakke med sjefen om dette, men litt usikker på om det kan virke «umodent» for stillingen.  Problemet som følger dette er også at ALLE kan det jeg skal kunne, utenom noen administrative ting. Slik kan alle hjelpe alle, og det blir ikke for mye krøll om jeg og sjefen er borte. På den måten blir jeg ikke en «typisk» ass. butikksjef som jeg har vært før. På tidligere arbeidsplass var det ikke et problem for meg å ikke ha sosial omgang, eller kjenne på å ikke gå inn i venninne kategori, fordi jeg var ikke det. Jeg var en tydelig leder for alle, som var lett å omgås. Nå skal jeg ikke dele ut oppgaver osv på daglig basis, jeg skal bare være den man rådfører seg med ved spørsmål og en som får hovedansvar for administrative ting  som osv 😬

AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg ikke stresset så veldig med det. Man ønsker selvfølgelig å bli likt og å passe inn på en ny arbeidsplass, men en måned er kort tid - du vil finne din rolle i det sosiale etter hvert. Ettersom du også er leder, så vil nok noen automatisk ha en litt større distanse til deg. Ikke noe du burde ta personlig, men se på som en naturlig konsekvens av stillingen din.

Anonymkode: 5c5c0...c68

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...