Undermann Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Var vitne til noe på Jula i går, som nesten gav meg makk i magen for å være ærlig. Et Svensk par gikk og dinglet rundt der inne, med 3 barn. 2 gutter i 8-10 års alderen, og en jente i 5 års alderen. De lot ungene herje rundt, ta varer ut av hyller, legge de tilbake i hytt og vær, dra med seg varer bortover gulvet.. skrek og sprang rundt. De sa ikke et ord til dem, bare lot de herje på. Da den ene dunket borti meg så jeg måtte gi en lyd fra meg, sier moren bare et tamt "oj" og smiler dumt til meg. Nær kassen herjer ungene oppi hyller med sjokolade og godterier, og det ender med at de hiver en en stor bøtte med godter i gulvet, så lokket løsner og godtene ligger strødd, mens en ung kassagutt står og ser på. Faren sier bare et "kom her nu", og de bryr seg ikke om å gjøre opp for skaden en gang, de bare betaler sitt eget som ingenting har skjedd, og går upåvirket ut. Måtte bare riste på hodet av det hele. Er sånt normalt i dag? Foreldrene ( sikkert i 30-40 åra) så ellers oppegående og ok ut. Skjønner ikke hvordan det er mulig. Etter min mening er det jo vanskjødsel av barna å ikke lære dem bedre rett og galt. De skulle vært fratatt foreldreretten mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Tror Svensker har et litt mer løssluppendt forhold til oppdragelse. Legger merke til det på charterturer, at de svenske foreldrene sjeldent sier i fra når barna oppfører seg som villmenn. Leser også en del svenske bøker av svenske forfattere, der oppdragelsen er litt, tja manglende konta hva jeg synes er greit. Anonymkode: d9038...79c
visp Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Det er vel bare tilfeldig at de er svenske? Jeg har opplevd en norsk mor som sto og så på ungene sine angrep brødskalkene når jeg skjærte opp brød i butikken. Det så ut som om de var veldig vant til det. Tror svensker kan ha noen fordommer mot norske foreldre også om de bor i nærheten av grensehandle-maskineriet. 1
Gjest Sjokomilkshake Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 Tror det bare var tilfeldig at foreldrene var svenske. Jeg har vært borti flere slike foreldre som da har vært norske, hvor ungene er helt apekatter og er høyt og lavt uten at foreldre sier noe som helst..
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 Fy fader, nei det der er IKKE normalt!! Uansett om man er svenske eller norske! Jeg har tre gutter på 6, 9 og 12, og de hadde blitt ført rett ut i bilen om de hadde holdt på sånn. Anonymkode: 787b0...6d2 2
Undermann Skrevet 24. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2018 Har ikke sagt jeg, at jeg tror det er fordi de er svenske. Bare nevnte at det var det de var. Det er jo ikke første gang jeg har sett sånt heller da, men disse syns jeg var ganske graverende. Og så ikke gjøre opp for den ødelagte godtebøtta, som om de ikke skjønte at de burde det. Skjønner ikke hva slike folk har å tenke med.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 Hvorfor er det så viktig hvilken nasjonalitet de hadde? Anonymkode: 40665...fc4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 Om det er normalt? Hvis du ser sånne ting hele tiden så kan du jo begynne å lure på om det er normalt. Men å oppleve det en gang gjør det ikke til noe normalt. Det er det berømte «fri barneoppdragelse» som noen fant ut at var en kjempeidé. Anonymkode: c95b3...85d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 Huff ja, forrige uke så jeg to norske foreldre som lot ungene mase høylytt etter godteri, og de bare overså dem. 🙄 Anonymkode: 0993a...14b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå