Gå til innhold

Når skiftet dere fra sprinkelseng til vanlig seng?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når byttet dere fra sprinkelseng til vanlig seng? Spør fordi vi snart får en lillesøster i hus, og lurer på om vi skal kjøpe en sprinkelseng til, eller om vi kanskje klarer oss med en dersom storesøster begynner å nærme seg alderen for vanlig seng (hun vil være 1,5 år når lillesøster blir født)... 

Må jo selvfølgelig se an våre barns behov, men er jo uansett spennende å høre om andres erfaringer. 

Anonymkode: 6f486...879

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår erfaring er at når de er så små vil de fort klatre inn og ut av sengen. Når eldste var 2 år flyttet hun over i en gammeldags barneskuvseng med kanter. Det funket fint, klatret ikke ut av sengen om verken natten eller morgenen, selv om hun nærmer seg 3 år. Men det er forskjell på barn, noen er apekatter i sengen og noen sover så lenge at de uansett blir vekt av foreldrene (det siste er absolutt ikke tilfellet hos oss🙈).

Anonymkode: 65f48...a0f

• Liker 1
Skrevet

Byttet til vanlig seng med høy sengehest når hun var 9-10 måneder. Hun virkelig hatet spinkelsengen da den ble flyttet ned fra øverste trinn. Gikk supert med sengehest, men brukte lang tid på å finne en stor nok.

AnonymBruker
Skrevet

vi har tatt ned den ene veggen på sprinkelsenga - da blir det tilnærmet «vanlig» seng, på begge barna, da de var rundt 1,5 år. Hadde ikke problem med det. 

Men, storesøsken her var 2 år da lillesøsken kom. Og jeg leste at en av de såre tingene storesøsknene opplever, er nettopp å «miste» senga si til lillebror/lillesøster. Vi har derfor passet på at h*n fikk en ny seng i god tid før ankomst av nytt barn, type flere måneder før. Og h*n fikk faktisk en ny sprinkel seng, bare en sånn hvor en vegg kan tas ned. Og den senga brukte h*a til 3,5 år ca. Vi brukte sprinkelseng på grunn av mangel på plass, lite rom. :) 

Anonymkode: 200e2...f56

Skrevet

Eldste var ganske stor. 3 år. Men hadde da sovet i sprinkelseng med den ene siden åpen en god stund.  Lillesøster har nå i en alder av 2,5 og gått over til stor seng,hun sov i sprinkelseng med en vegg tatt av siden hun var 2. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vår sov i sprinkelseng til han var over 3 år, han sov veldig godt i den, men da begynte han å bli for lang. Da vi byttet til stor seng var det noen uker med mye ut og inn av senga, han sover også mer urolig synes jeg fordi han har så stor plass i den. Hadde han vært 1,5 år når nytt søsken kom, hadde jeg latt han beholde sprinkelsengen, men dere må jo se an deres barn :) 

Anonymkode: e0b49...d8a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

vi har tatt ned den ene veggen på sprinkelsenga - da blir det tilnærmet «vanlig» seng, på begge barna, da de var rundt 1,5 år. Hadde ikke problem med det. 

Men, storesøsken her var 2 år da lillesøsken kom. Og jeg leste at en av de såre tingene storesøsknene opplever, er nettopp å «miste» senga si til lillebror/lillesøster. Vi har derfor passet på at h*n fikk en ny seng i god tid før ankomst av nytt barn, type flere måneder før. Og h*n fikk faktisk en ny sprinkel seng, bare en sånn hvor en vegg kan tas ned. Og den senga brukte h*a til 3,5 år ca. Vi brukte sprinkelseng på grunn av mangel på plass, lite rom. :) 

Takk, det var et veldig godt poeng som jeg ikke har tenkt på ☺️

Gjest Sisti
Skrevet

Han sov aldri i sprinkelseng, men fikk egen voksenseng da han var ca 1.5 år (noen mnd før). 

Gjest Sjokomilkshake
Skrevet

Datteren vår fikk juniorseng om mandagen faktisk. Hun blir 2 år i september. Vi bestemte oss for å bytte allerede nå for å venne henne til det tidlig i og med at vi får ei jente til nå i september som da skal få sprinkelsengen. 

Det har gått kjempe fint. Hun sover godt og sover hele natten og det var først til morgenen i dag at hun istedenfor å rope på mamma, heller kom tuslende inn på soverommet vårt selv😊

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jammen godt du skrev «h*n», ellers hadde jeg visst nøyaktig hvem du er’ 😂🙊 

Anonymkode: 3e830...14c

• Liker 6
Skrevet

Vi byttet på eldste rett etter han fylte 2. Yngste får vi se hvor lenge ligger i grindseng. Foreløpig er hun kun 7 måneder

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jammen godt du skrev «h*n», ellers hadde jeg visst nøyaktig hvem du er’ 😂🙊 

Anonymkode: 3e830...14c

merker at det er ny sånn mote greia her på forumet, skrive hen eller h*n om sine barn. Jeg bare hiver meg på. 😂

Skrevet

2 år og 3 mnd! Gikk over all forventning!!! Jeg forventa at han skulle tulle masse, men nei. Ingenting :)

Skrevet

Her kjøpte vi ny sprinkelseng til andremann, slik at eldste kunne beholde sprinkelsenga si videre. Hun var 2 år når minsten kom. Vi tok vekk den ene siden på sprinkelsenga når hun var 3 år, og så fikk hun vanlig stor seng når hun var 4 år. Så vi har vært ganske seine med det. Nå er minsten 2 år, og ligger enda godt i sprinkelsenga si, med alle kanter oppe. Synes det er godt så lenge de trives og vil ligge i sprinkelseng. Så slipper vi å være bekymret for hva de kan finne på om de våkner og går ut av sengen om natten...

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det var et veldig godt poeng som jeg ikke har tenkt på ☺️

Det AB skriver der er noe å tenke på når det gjelder mer enn senga :)  Her vet storesøster på 3 år hva hun har brukt, og hun anser det som hennes (hun har nok sett babyklær og babyutsyr på bilder av seg selv). Lillebror er nå 1 år og bruker leker og klær hun husker selv å ha brukt, noe som mater søskensjalusien innimellom 🙈 Jeg mener ikke at småsøsken ikke skal arve klær og utstyr for å unngå konflikter altså, men det er fint å ha med i tankene at det er en stor omveltning for et barn å få småsøsken, og det kan bli ganske sårt når det nye familiemedlemmet overtar tingene deres 😅

Anonymkode: 25860...a5c

• Liker 1
Skrevet

Tok ned ene siden på sengen når hun var ca 1,5 kanskje. Med sengehest da. Klatret aldri ut. Fikk juniorseng når hun var rundt 2, har ikke klatret ut selv før nå, 2,5 år :) Vi skal ha baby nå på høsten så byttet til «storjenteseng» i god tid så hun fikk venne seg til det før babyen kommer :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er best å beholde sprinkelsenga så lenge som mulig. Synes 1,5 er tidlig å gå over til større seng hvis hun trives der. Vi får også nr. 2 nå i høst, men største er 2,5 nå. Byttet nettopp til vokseseng, slik at barnet skal bli vant til ny seng i god tid før babyen tar over sprinkelsenga. Det går foreløpig veldig fint, bruker litt lenger tid på å sovne bare. Håper det går seg til.

Anonymkode: 82209...721

AnonymBruker
Skrevet

Lengst mulig i sprinkelseng. Når man bytter til vanlig seng flyr de jo inn og ut av sengen som de vil. 

Anonymkode: 7aa60...2d7

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte ny sprinkelseng til nr to, men tok av den ene siden på senga til eldste noen måneder før babyen kom for å la han bli vant med «ny» seng, og for å slippe at han muligens begynte å klatre ut av senga sjøl midt i heftigste nyfødtfasen 😅 Funka fint! Yngste som er to skal få ha sprinkelseng en stund til, ser ikke for meg at hun er like rolig med vanlig seng som broren 😛 

Anonymkode: b9ad8...972

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...