Gå til innhold

Hvordan sikre at min arv går videre til mitt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et samboerforhold med en mann som har barn fra tidligere, sammen har vi et felles barn. Med med inn i forholdet tar jeg med meg hus og hytte. Jeg er enebarn og kommer derfor til å arve en del verdier etterhvert (gjelder penger og leilighet i større by med høy verdi). Hva kan jeg gjør for å sikre at disse verdiene (både de jeg tok med inn i forholdet og de jeg etterhvert arver) tilfaller meg ved et evt samlivsbrudd, eller mitt barn ved død? For eksempel så ønsker jeg ikke å komme i en situasjon hvor min partner faller fra og hans barn skal kreve deler av verdiene som kommer fra meg eller fra min familie. Kan dette løses ved særeie? Eller ved at mine foreldre oppretter et testament hvor de setter krav om at arven skal være min særeie i samboerskap/ekteskap? Noen som har erfaring?

Anonymkode: 32a58...1a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Særeie så er alle dine problemer løst. Men gifter du deg med samboeren din vil han ha rett på minstearv fra deg.

Anonymkode: 874b9...46c

Skrevet

Når samboere går fra hverandre tar hver med seg det de eier. Det skjer ingen likedeling som når ektefeller skilles. Særeie er således ikke aktuelt for samboere, men bare for gifte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Særeie så er alle dine problemer løst. Men gifter du deg med samboeren din vil han ha rett på minstearv fra deg.

Anonymkode: 874b9...46c

4 minutter siden, Testosteron skrev:

Når samboere går fra hverandre tar hver med seg det de eier. Det skjer ingen likedeling som når ektefeller skilles. Særeie er således ikke aktuelt for samboere, men bare for gifte. 

Så enkelt var det før men er det ikke lenger. Når to personer har hatt samme adresse og har et felles barn sammen, så er nye lover  og nyere dom fra Høyesterett å forstå slik at den gjenlevende etter den døde også har rettigheter mtp. arv.  Også ved  avslutning av samboerforhold har partene rettigheter på verdier/penger "når samboerforholdet i praksis har fremstått som et ekteskapslignende forhold", i følge dom i HR. Husker ikke nummer på dommen eller om dommen finnes tilgjengelig for allmuen. Bruk google ved interesse. 

TS bør derfor snakke med en advokat, noe kanskje også foreldrene hennes bør vurdere? 

Anonymkode: 50acb...74e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er om du ordner dette med advokat som har spesialisert seg på slike saker. Ja, det koster med advokat, men det er nok en billig løsning på lang sikt. Så slippe etterlatte å styre og krangle om dette. 

Anonymkode: d4159...b03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt klart aktuelt å kontakte advokat. Ville bare forhøre meg litt først slik at jeg vet mer konkret hva jeg skal be om når jeg kommer så langt.

Anonymkode: 32a58...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...