Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i kollektiv og har til nå trivdes godt med de jeg bor sammen med.

Foreldrene til hun som bor vegg i vegg med meg eier leiligheten, så hun er "sjefen", naturlig nok. Problemet oppsto i gårkveld. Jeg ble syk, med feber og vond hals, muskelsmerter. Sa i fra om dette da hun og en venninne gikk ut på byen etter vorspiel. Sovnet i 00.30-tiden, og våknet 03.00 da de kom hjem med to gutter på slep.

De skulle ha nachspiel, og spilte virkelig høy musikk, gaulte, føyk inn og ut av leiligheten, det var ringing på døren, gauling, latter, brøling... typisk vi-er-fulle-og-bryr-oss-ikke-nachspiel. Da de kom og jeg våknet, ba jeg dem fint om de ikke kunne være rolige og ikke spille høy musikk siden jeg var syk. Det skjedde ikke.

Jeg lå våken fra 3 til halv 6, da jeg til slutt sovnet av utmattelse. Våknet en time senere av at hun hadde høylydt sex med en av guttene som hadde vært på nachspiel. Takk og pris for stereoanlegget mitt sier jeg bare, jeg hater å overhøre andre ha sex.

Hva skal jeg gjøre nå? Hvordan tar jeg dette opp med henne? Jeg er ganske lei meg, sint og opprørt, men vet ikke helt hvordan jeg skal takle det. Det er ikke så hensynsfullt å ha nachspiel på en hverdagsnatt når man vet at de andre i leiligheten skal på skolen dagen etterpå, og det blir liksom litt verre at hun visste at jeg var syk og ikke brydde seg.

Overreagerer jeg? Hjelp, jeg hater konfrontasjoner av denne typen!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror du kansje kunne vente jeg. 2 gang ville jeg tatt det opp, og sagt at vi måtte finne en løsning på 'problemet'

Hvor enn ille det var, så tror jeg både verden din og hennes vil gå videre etter denne gangen. Men det er klart man kan bli sur av noe slikt. Hm. Nei, ikke lett å si..

Skrevet

Hun har jo hatt nachspiel på hverdager før, men de har vært stille og har gått rolig for seg. Jeg pleier ikke bry meg jeg, men når det er tidlig forelesning dagen etter, jeg ber dem om å dempe seg og ingenting skjer, samt at jeg er syk, så reagerer jeg.

Det er skikkelig vanskelig, dette her.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Du kan jo ta det opp med henne på en hyggelig måte, kan hende hun har fått tenkt på dt og angrer seg?

Skrevet

Traff på henne ute i gangen her, hun var ganske flau og lei seg. Hun ba om unnskyldning, jeg gav henne litt ekstra dårlig samvittighet og sa i fra om at jeg var litt irritert, så nå regner jeg med at saken er utav verden.

Og godt er det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Traff på henne ute i gangen her' date=' hun var ganske flau og lei seg. Hun ba om unnskyldning, [b']jeg gav henne litt ekstra dårlig samvittighet og sa i fra om at jeg var litt irritert, så nå regner jeg med at saken er utav verden.

Og godt er det.

Var det nødvendig da, når hun sa hun var lei seg og ba om unnskyldning? Du høre hyggelig ut å bo sammen med...

Gjest Anonymous
Skrevet

Var det nødvendig da, når hun sa hun var lei seg og ba om unnskyldning? Du høre hyggelig ut å bo sammen med...

Vet ikke hvor gammel du gjesten er, eller hvilke erfaringer du har med å bo i kollektiv. Jeg er 27 år og har bodd i flere kollektiv - og jeg synes det er mindre hyggelig å bo sammen med a) folk som til stadighet har høylytt besøk nattestid og B) folk som ikke sier hva de mener, men bare går rundt og smiler, enn en person som faktisk sier noe om hvordan hun opplevde nachspillet. Og tro meg - i mange tilfelle er det slik at selv om man sier unnskyld tar det ikke lang tid før neste nachspill dersom det "virker greit" for de andre beboerne.

Bra dere fikk ordna opp i det, trådstarter:)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Traff på henne ute i gangen her, hun var ganske flau og lei seg. Hun ba om unnskyldning, jeg gav henne litt ekstra dårlig samvittighet og sa i fra om at jeg var litt irritert, så nå regner jeg med at saken er utav verden.

Og godt er det.

Flott :)

Skrevet

Som siste gjest her sier, man må av og til ta litt ekstra i når man opplever slike ting. Hadde jeg bare smilt og sagt "jaja, ok, det er greit, whatever" så er det større sjanse for at det vil skje igjen. Sånn er jo mennesker satt sammen.

Nå skal jeg bare bli frisk og dra til Paris på lørdag!

(Og nest siste gjest bør være forsiktig med de småbastante uttalelsene sine om at jeg er lite hyggelig å bo sammen med. Hva vet du om det? :wink: )

Gjest Chrizzy
Skrevet

Å jeg skvatt når jeg leste de der, kjenner en hel gjeng som drar til Paris på lørdag :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke hvor gammel du gjesten er, eller hvilke erfaringer du har med å bo i kollektiv.

Jeg er 31og har bodd i kollektiv i fire-fem år. Og i de kollektivene jeg har bodd, med 8 og 10 mennesker, må man gi hverandre rom for å feile og kunne ordne opp i det i etterkant. Og når noen kommer og beklager og sier man er lei seg, får man ikke særlig god stemning i heimen om man svarer som Tigerlily gjorde her: Ufred går ikke over av å skape mer ufred!

Mener ikke at man skal akseptere hva som helst av oppførsel og leven, men hadde jeg vært lei meg og bedt om unnskyldning og blitt møtt med en skyllebøtte som dette - hadde ikke jeg giddet å bo sammen med deg i hvert fall!

Gjest At det går an
Skrevet
Mener ikke at man skal akseptere hva som helst av oppførsel og leven' date=' men hadde jeg vært lei meg og bedt om unnskyldning og blitt møtt med en skyllebøtte som dette - hadde ikke jeg giddet å bo sammen med deg i hvert fall![/quote']

Bare å flytte det da, det er ingen som tvinger deg til å bo i kollektiv! Bor du i kollektiv så må du takle å høre det hvis du har oppført deg hensynsløst. Så går man videre etter det.

Hvis du er oppriktelig lei deg og viser det ved å si unnskyld, hvorfor skal ikke den andre part da også kunne vise at man er oppriktig skuffet og lei seg? Det blir for falsk å bare smile og le det vekk der og da, for da vil det bare bli liggende å ulme til neste episode.

Skrevet

Og hvem sa egentlig at jeg skjelte ut hun som hadde nachspiel? Vi er tre som bor sammen i kollektiv, dårlig stemning hadde det blitt om jeg ikke sa noenting. Å gi henne litt ekstra dårlig samvittighet er det samme som å si "Jeg er utrolig dårlig i dag, feber og 3.5timers søvn i natt er ikke noen god kombinasjon altså. Håper du er like fyllesjuk og dårlig som jeg er sjuk og dårlig. Vær så snill å ikke gjør dette igjen, ta litt hensyn neste gang!" Sa også i fra om at jeg fortsatt var litt irritert, men at det nok var fordi jeg var sjuk, og at det ville gå over om noen timer.

(Begriper ikke at jeg forsvarer meg ovenfor en gjest som ser ut til å tro at jeg er det trollet og den heksen basert på en antakelse om at jeg kjeftet og skrek!)

Gjest Anonymous
Skrevet

(Begriper ikke at jeg forsvarer meg ovenfor en gjest som ser ut til å tro at jeg er det trollet og den heksen basert på en antakelse om at jeg kjeftet og skrek!)

Fordi du tydeligvis alltid må ha siste ordet og ikke bare kan la noe ligge :wink:

Gjest Lilleulv
Skrevet

For å si det sånn, tigerlily... Da jeg var skikkelig syk: kyssesyken, utmattelsessyndrom... jeg klarte ikke å gå en gang!! Da dro de 2 jeg delte leilighet med huset fullt av folk, festa natta lang, krevde at jeg skulle vaske opp og ga fullstendig faen. de bråkte så utrolig at det holdt på å klikke for meg :( jeg husker det som det var i går. dette var mine beste venner. jeg kunne aldri bodd i kollektiv igjen. det går bra helt til det blir problemer....

Skrevet

Lilleulv: det høres jo helt forferdelig ut! Men det er ofte sånn at de som ikke har hatt kyssesyken aner hvordan det er.

Bra du kom deg vekk iallefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...