Gå til innhold

Utdannet vernepleier, og kastet inn i en jobb som gjør meg alvorlig syk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utdannet vernepleier, og fikk en jobb nylig 100% fast. Reagerte veldig på at jeg fikk jobben med en gang, men jeg skjønte raskt hvorfor. Boligen jeg jobber for er under etterforskning, og pårørende har meldt i fra til media om at ingenting fungerer. Dette er en privat bolig, og folk jobber gjerne overtid hver dag fordi ingen kommer på jobb. Det er 69% sykemelding, og arbeidsmiljøet er helt på tryne. Hjelpemidler er ikke lov å bruke, og derfor løfter vi brukere som er kjempetunge. Jobbet i en uke på denne beboeren, og er allerede helt ødelagt i både skuldre og rygg. Men jeg tvinger meg selv, dette skal jeg klare...

Jeg ble spurt om å være primærkontakt til en beboer som er multihandikappet, og som er alvorlig syk. Jeg har ikke fått noe som helst opplæring da de som skulle gi meg opplæring har blitt syke, da absolutt ingen er på jobb. Jeg kommer inn som nyutdannet med har 10 års erfaring, og pårørende ønsker ikke at jeg skal hjelpe deres datter, fordi jeg er nylig utdannet. 

Blir tvingt av sjefen til å være primær til brukeren, men har sagt i fra at ansvaret blir for stort. Har blitt enige om at noen andre kanskje bør ta ansvaret, men at jeg skal være med. Siden jeg er vernepleier så har jeg masse ansvar, men jeg får ikke brukt min kompetanse. 

Absolutt alle er sykmeldt, og det er bare jeg som møter opp. Ingen hilser på meg, da alle har nok med sitt. Sjefen er helt ny, og aner ikke hvordan hun skal klare å fikse boligen.

Jeg prøver å komme med råd, men de blir ikke fulgt. Har masse kunnskap og gode råd, men kommer ingen vei. Har ingen konkrete oppgaver, anner enn å løfte, samt lage middag, og ellers bli brukt til alt mulig annet enn å være vernepleier. 

Har snakket med sjefen om at jeg reagerer på at heis ikke blir brukt, og at jeg ønsker å gjøre en stor forskjell. Men dette ble ikke tatt i mot. Ble truet med å få sparken, om jeg ikke valgte å løfte. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, men jeg er allerede på vei til å bli sykmeldt. Skal til lege neste uke, og jeg vet ikke om jeg klarer dette. Har allerede begynt å søke på andre jobber, men ingen ledige per dags dato.

Anonymkode: 99870...615

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo helt grusomt ut! Lurer på om lederen din i det hele tatt har hørt om arbeidsmiljøloven? Ville funnet meg en ny jobb og kommet meg vekk derfra fort som fy.

Anonymkode: 58e55...e7e

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo helt grusomt ut! Lurer på om lederen din i det hele tatt har hørt om arbeidsmiljøloven? Ville funnet meg en ny jobb og kommet meg vekk derfra fort som fy.

Anonymkode: 58e55...e7e

Hei, og takk for svar. 

Ja, dette er det merkeligste jeg har opplevd noensinne. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har allerede begynt å søkt på nye jobber, men har ikke fått noe napp enda. Jeg er avhengig av inntekt, fordi jeg og samboer har kjøpt oss enebolig. 

Er helt knust psykisk, aner ikke hva jeg skal gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lederen min er helt ny, og hun gjør alt hun kan for å klare å berge boligen men dette kommer hun aldri til å klare. Boligen kommer til å bli stengt, eller overtatt av andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt ferdig, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Samboer tror jeg overdriver, og ingen tror på meg. Det er virkelig ille!

Er redd for å bli langtidsykmeldt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykmeld deg og søk ny jobb. 

Anonymkode: 73f0c...6d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld fra til arbeidstilsynet og fylkeslegen, så søker du nye jobb. Ingen vits i å ødelegge seg selv på å forsøke å holde seg sterk. 

Anonymkode: b3099...942

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Meld til Arbeidstilsynet. Hjelpemidler er til for å brukes. Hvis du skader deg og ikke har brukt tilgjengelige hjelpemidler risikerer du at forsikringen ikke dekker noe.

Anonymkode: 8bbae...5e8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?? Dette høres merkverdig ut. Meld fra til verneombud / kommune. Ikke vær redd for å gi beskjed til leder! Sett foten ned. 

Anonymkode: 77725...dc9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nyutdannet vernepleier med 11 års erfaring fra før. Dette høres jo helt vilt ut! Jeg ville bedt om et møte med lederen og forklart hva du opplever og hvordan du eventuelt syns situasjonen kan løses. Og hva du tenker om konsekvensene dersom hun ikke tar skikkelig tak i dette. Regel for hvor tungt man kan løfte finner du sikkert hvis du undersøker. Jeg er ganske sikker på at det er 25 kg. Har brukerne ergoterapeuter? Meld inn behov for seil. Be lederen kjøpe inn en manuell heis. Krev å være to i forflytning til dette er på plass. Har du krav på sykepenger? Man må ha jobbet 4 uker for å opparbeide seg rett. 

Anonymkode: d9e09...e38

• Liker 6
Skrevet

Fylkeslegen, arbeidstilsynet og kommunen, sykemelding fra lege. Så ny jobb! Dette høres helt forferdelig ut. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld fra til arbeidstilsynet og fylkeslegen, så søker du nye jobb. Ingen vits i å ødelegge seg selv på å forsøke å holde seg sterk. 

Anonymkode: b3099...942

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?? Dette høres merkverdig ut. Meld fra til verneombud / kommune. Ikke vær redd for å gi beskjed til leder! Sett foten ned. 

Anonymkode: 77725...dc9

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også nyutdannet vernepleier med 11 års erfaring fra før. Dette høres jo helt vilt ut! Jeg ville bedt om et møte med lederen og forklart hva du opplever og hvordan du eventuelt syns situasjonen kan løses. Og hva du tenker om konsekvensene dersom hun ikke tar skikkelig tak i dette. Regel for hvor tungt man kan løfte finner du sikkert hvis du undersøker. Jeg er ganske sikker på at det er 25 kg. Har brukerne ergoterapeuter? Meld inn behov for seil. Be lederen kjøpe inn en manuell heis. Krev å være to i forflytning til dette er på plass. Har du krav på sykepenger? Man må ha jobbet 4 uker for å opparbeide seg rett. 

Anonymkode: d9e09...e38

Gode svar her. Når det gjelder heis mener jeg det er en personlig ting hver bruker må søke om.

Dersom du er tøff nå, så gjør du det du har fått tips om her. Så finner du fram ståpåviljen og en positiv innstilling og gjør en varig endring på arbeidsstedet ditt! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykmeld deg og søk ny jobb. 

Anonymkode: 73f0c...6d3

Har veldig lyst, men avhenger av penger så må bare jobbe. Har ikke rett til sykepenger enda dessverre..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, 

Har vært ganske tøff, og jeg har snakket med leder ansikt til ansikt om at vi MÅ bruke heis. Men det kan vi ikke.

Har tatt kontakt med forskjellige forbund osv, så leder er kontaktet. 

Har jobbet der i bare en uke, jeg har vel ikke krav på sykemelding allerede med lønn?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Synes det er trist at jeg har rotet meg bort i en slik jobb. Jeg har begynt å bli deprimert, og jeg gruer meg allerede til å jobbe i kveld...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok dessverre ha jobbet en måned før du kan få sykemelding med lønn...

Anonymkode: 4dfb4...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bruke heis? Hva sier pårørende?

Anonymkode: fa344...35a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det er mange som har misforstått her. Beboer har heis, og seil men vi får ikke lov til å bruke den fordi beboeren kan bli redd av å være i heis... Dette er bestemt av ansatte og leder. 

Jeg prøvde å ta fram seilet og satte heisen i gang under er stell men fikk beskjed om at den IKKE skal brukes. 

Det er helt vanlig at de som jobber der løfter beboer alene, mens de som er skeptiske som meg de er to under løft, noe som også er veldig tungt og overhode ikke riktig. 

Har vært ganske tøff og snakket med leder ansikt til ansikt, og har fortalt at dette er helt latterlig. Har koblet til fagforbundet og de har videresendt mail fra meg til leder. Leder ble sint på meg å truet meg med å sparke meg fordi jeg hadde tatt kontakt med de. Jeg klikket i vinkel å fortalte leder at jeg ikke godtar å bli behandlet slikt, og at hun aldri kommer til å få til å gi meg sparken fordi jeg har ikke gjort noe galt annet enn å reagere.

I frykt for å miste jobben gjør jeg det jeg får beskjed om, men det er ikke enkelt. Jeg føler meg spyttet på. Kommer til å sykemelde meg etter 1 måned! 

Jeg føler meg som en dritt, men jeg holder ut å jeg tenker at erfaring er sunt å ha. Tenkte kanskje at jeg skulle ringe pårørende til beboer for å presentere meg men pårørende kjeftet på meg å mente at vi ikke skulle snakkes over telefonen. Avtalte å møte henne i dag på jobb, men pårørende kommer i morgen når jeg ikke er på jobb, og hun har ikke gitt beskjed til meg. Jeg har lyst å hjelpe til men jeg får ikke lov fordi jeg kjenner ikke beboer. Står derfor alene, og jeg føler meg som en skygge. 

Jeg har aldri følt meg behandlet så dårlig i hele mitt liv. Og jeg er redd for å koke over en dag. Sliter med sinne fra før av, og det er spørsmål om tid før helvetet bryter løs! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å overleve som vernepleier. Har blitt skikkelig skremt og er redd! 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok dessverre ha jobbet en måned før du kan få sykemelding med lønn...

Anonymkode: 4dfb4...672

Jeg holder ut en måned maks. Jeg avhenger av penger! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...