Gå til innhold

Sort prikk i høyre synsfelt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å google dette, men aner ikke hvilke søkeord jeg skal bruke.

I blant så ser jeg en bitteliten sort prikk som "faller" nedover. Jeg ser det kun på høyre øye. Jeg har flere ganger trodd at det var et bittelite insekt som dalte nedover veggen foran meg, så klart ser jeg den.

Noen som vet hva dette kan være?

Anonymkode: cd8ac...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Kan være tegn på diabetes. Vet at enkelte kan få sorte prikker, dvs at de ser sorte prikker i synsfeltet. Kan også være ingenting. Har du vært stresset i det siste? 

Anonymkode: 0adfd...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Netthinneløsning eller auramigrene.

Anonymkode: aa2dd...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Legen min sa d var normalt, jeg har d iblant, dame 46 år.spesielt i voksen alder.

Anonymkode: 4ceb5...562

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn, er der hele tiden. Hjernen ignorerer den etterhvert. Har hatt den i 2 år, og øyelegen kalte det «floaters»

Anonymkode: 5aeb2...bc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg er ganske sikker på at det ikke er diabetes.

Kjente meg litt igjen i beskrivelsen av blødninger (ref. nhi-linken).

Jeg har fra før av sterkt nedsatt syn pga. en medfødt synstilstand. Vet ikke om det har noe å si.

- ts

Gjest chisandra
Skrevet

Snakk med legen hvis du er usikker, men det høres ut som floaters. De kan være permanente eller komme og gå, særlig i skarpt lys. De kommer gjerne med økende alder, og nærsynte har litt lettere for å få de. 

Er den der hele tiden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også dette. "Floaters" = "fluer og tråder" i synsfeltet. Er ikke uvanlig.

Anonymkode: 69b92...fbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, chisandra skrev:

Snakk med legen hvis du er usikker, men det høres ut som floaters. De kan være permanente eller komme og gå, særlig i skarpt lys. De kommer gjerne med økende alder, og nærsynte har litt lettere for å få de. 

Er den der hele tiden?

Har aldri hørt om floaters, så jeg googlet de for å se hvordan de ser ut. Den prikken jeg ser er ikke slik. Prikken jeg ser er helt sort/mørk grå og "kompakt" (beklager, er ikke så flink til å forklare det).

Jeg er 28, prikken har komt i løpet av siste halvår. Den er der ikke hele tiden, den dukker bare plutselig opp. Gjerne når jeg ser på noe hvitt. Trenger ikke nødvendigvis å være i sterkt lys.

Noe annet jeg har lagt merke til er at dersom jeg ser oppover med pupillen i det jeg ser prikken, så fortsetter den å dale nedover. Den "flytter" seg ikke i takt med at jeg ser oppover.

- ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Jeg er ganske sikker på at det ikke er diabetes.

Kjente meg litt igjen i beskrivelsen av blødninger (ref. nhi-linken).

Jeg har fra før av sterkt nedsatt syn pga. en medfødt synstilstand. Vet ikke om det har noe å si.

- ts

Gå til øyelege for sikkerhets skyld

Anonymkode: 46082...0d3

Gjest chisandra
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om floaters, så jeg googlet de for å se hvordan de ser ut. Den prikken jeg ser er ikke slik. Prikken jeg ser er helt sort/mørk grå og "kompakt" (beklager, er ikke så flink til å forklare det).

Jeg er 28, prikken har komt i løpet av siste halvår. Den er der ikke hele tiden, den dukker bare plutselig opp. Gjerne når jeg ser på noe hvitt. Trenger ikke nødvendigvis å være i sterkt lys.

Noe annet jeg har lagt merke til er at dersom jeg ser oppover med pupillen i det jeg ser prikken, så fortsetter den å dale nedover. Den "flytter" seg ikke i takt med at jeg ser oppover.

- ts

Det kan være prikker i ulik størrelse, lange eller kortere streker etc. Men ta en tur til øyelege for å få det sjekket. 

AnonymBruker
Skrevet

Aura? Jeg får slike før migrene.

Anonymkode: 51a6d...f35

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, chisandra skrev:

Det kan være prikker i ulik størrelse, lange eller kortere streker etc. Men ta en tur til øyelege for å få det sjekket. 

Aha, ok. Ja, tror at jeg skal ta en tur til øyelege for sikkerhets skyld.

Takk for svar!

- ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være tegn på netthinneløsning og/eller blødning på netthinnen

Anonymkode: 46082...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...