Gå til innhold

Aldersforskjell, hvilken er akseptabel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken aldersforskjell er akseptabel når en er 18 år, tenker på en som er mindre da??

Går foreks denne: 18 år (gutt) og 15 år (jente)?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville ikke vært glad hvis Liten fikk en kjæreste på 18 da hun var 15 selv, selv om det er fullstendig normalt.

Da jeg var 16 var jeg sammen med en på 19 og det er jo samme sak.... men det var meg :wink:

Nå er Liten snart 17, men jeg ville ikke likt at hun var sammen med en på 20.

Så akseptabelt og akseptabelt fru Blom - for hvem da? For den det gjelder eller for mamman... :ler:

Skrevet

Jeg synes en aldersforskjell på 3 år er helt normalt når man er 15 og 18! Absolutt ingenting unormalt med det!

Skrevet

Litt enig med Mysan her... jeg hadde ikke likt at datter'n (som ikke er 15 enda riktignok) var sammen med en 18 åring.

Jeg syns tre års aldersforskjell er mer relevant når man er under 20 enn etter fylte 20 år.

I tenårene skjer det veldig mye med deg på kort tid (utvikling) og du har helt forskjellige rettigheter som 15-åring og som 18-åring (drikke øl, kjøre bil osv), noe som sannsynligvis ville prege forholdet.

Jeg avviser ikke kategorisk at det kunne fungere, men jeg ville ikke synes et slikt forhold var en veldig god id - uansett komemr det an på 15 og 18 åringen som var involvert da...

Skrevet

Det er vel helt normalt vil jeg tro. Iallefall så er det det blant de som jeg kjenner i den alderen der.

Jente beundrer gutt på 18 som kanskje har bil og sertifikat osv. Gutt på 18 har en beundrer på 15.

Jeg ser iallefall ikke noe galt i det. :)

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg syns ikke aldersfoskjell er noe a kritisere sa lenge man er lykkelig med hverandre, men jeg ville ikke latt min 15 aar gml. datter ga ut med en eldre gutt/mann, rett og slett fordi en 15 aaring ikke er pa samme stadie som en 18 aaring, og 18 aaringen er vel ute etter sex. Jeg tror jeg ville at min datter er 18 aar for jeg ville akseptert at hun gar ut med noen som er 3 aar eldre eller 20 aar eldre. Det er klart at en 15 aar gammel gutt ogsa kan vaere ute etter sex, men det blir litt annerledes nar de er pa samme alder, syns jeg.

Skrevet
Jeg syns ikke aldersfoskjell er noe a kritisere sa lenge man er lykkelig med hverandre' date=' men jeg ville ikke latt min 15 aar gml. datter ga ut med en eldre gutt/mann, rett og slett fordi en 15 aaring ikke er pa samme stadie som en 18 aaring, og 18 aaringen er vel ute etter sex. Jeg tror jeg ville at min datter er 18 aar for jeg ville akseptert at hun gar ut med noen som er 3 aar eldre eller 20 aar eldre. Det er klart at en 15 aar gammel gutt ogsa kan vaere ute etter sex, men det blir litt annerledes nar de er pa samme alder, syns jeg.[/quote']

En 15 år gammel jente kan også være ute etter sex..

Om din datter var 18 år og datet en som gutt som var 15, hadde det vært greit?

Gjest Anonymous
Skrevet

Din alder delt på 2 pluss 7 har jeg hørt som en tommelfingerregel fra en del jenter.

Skrevet

Vel, hvis frøkenen din er 18 år så er hun faktisk myndig og kan gå ut med hvem hun vil, enten du aksepterer det eller ikke. :wink:

Gjest Tekumseh
Skrevet

Jeg synes aldersforskjell er uvesentlig. Er selv samboer med ei som er 9 år eldre enn meg, og vi har det stort sett topp sammen, og har hatt det i 2 år nå.

Det eneste som ikke bli helt riktig er forhold der man har sex (og det har vel de aller fleste) der en av de er under seksuell lavalder. Da bør begge være under hvis det skal være akseptabelt.

Gjest SumoBryter
Skrevet

NEI!

Ja en 15 aar gml. jente kan vaere ute etter sex, men min jente skal jeg nok passe at ikke har det for hun er i hvertfall 16. aar og lovlig.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Ja, men sa sa jeg jo at hun kan gjore som hun vil naar hun er 18. Men blir hun da sammen med en 15 aaring, kommer jeg til aa le meg i hjel.

Og foer det er det hennes sak om hun vil trosse meg, og bor hun fremdeles hjemme naar hun er 18 sa forventer jeg at hun respekterer mine/vaare regler, men hun er jo velkommen til aa flytte ut og "gjore hva hun vil der hvor enn hun drar". Men jeg har ikke tenkt a holde noe kjaereste motell med servering for dem (spesielt ikke hvis jeg ikke liker ham).

Gjest happyending
Skrevet

Jeg kan snakke for meg selv og si at når jeg var femten, så hadde jeg så godt som bare forhold med gutter som var minst 3 år eldre enn meg..

Det er først nå jeg forstår hvor skadelig det var for meg..

Jeg tror ingen 15-åringer har godt av å være med folk som er over 3 år eldre... Og jeg hadde ikke latt min 15årige datter være sammen med en på 18..

Og heller ikke latt min 18årige datter vært sammen med en på 15..

Skrevet

Jeg ville ikke satt pris på at datteren min på 15 var sammen med en over 16 år.

Jeg ville derfor syns at ditt eksempel, gutt 18 og jente 15 ikke var greit.

Og dette mener jeg kun p.g.a at den ene er over den seksuelle lavalder mens den andre er under.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg kan snakke for meg selv og si at når jeg var femten, så hadde jeg så godt som bare forhold med gutter som var minst 3 år eldre enn meg..

Det er først nå jeg forstår hvor skadelig det var for meg..

Hvorfor? Alle kjærestene jeg har hatt fra jeg var 14år er minst 3år eldre enn meg. Jeg har alltid følt meg mest vel med folk som er litt eldre enn meg... Nå også, jeg er 20 og typen er 25.

Skrevet

Da jeg var 17 var jeg sammen med en på 24, og vi hadde det kjempefint! Når vi var "ute" passet han og kameratene hans alltid på meg, og jeg følte meg alltid trygg. Må legge til at dette var på et lite sted der alle kjenner alle, men vi var ofte på festeturer til større steder. Foreldrene mine kjente han og foreldrene hans godt.

Spørs om de hadde vært så positive dersom de ikke hadde kjent han, og det hadde vært et stort sted. Der jeg bodde kunne man ikke gjøre noe uten at jungel-telegrafen gikk..

Tror ikke alder har så mye å si jeg....

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror ingen 15-åringer har godt av å være med folk som er over 3 år eldre... Og jeg hadde ikke latt min 15årige datter være sammen med en på 18...

Men dette varierer jo veldig. Må jo se an typen jenta

er sammen med (og seff omvendt) Er vel ikke så at

det ER skadelig.

Jeg var sammen med en på 19 da jeg var 15,

vi var sammen i litt over 6 år. Det forholdet har aldri

noen gang gitt meg noen form for skader (verken da

eller i ettertid)

Venninna mi ble sammen med kjæresten sin da hun var

15 år, han var 19. De har nå vært sammen i 12 år....

Skrevet

Barn og unge utvikler seg veldig individuelt disse årene, noen 15 åringer er veldig modne, mens andre så vidt har lagt fra seg barbie dukkene.. Så man bør vel se litt på modenhet, og ikke henge seg så opp i alder! Jeg har selv en lillesøster som er 17 nå, hun ble sammen med kjæresten sin da hun var 15 og han 19. Det tok over et år før de hadde sex. Ikke alle gutter er bare ute etter en ting!! Og de er fremdeles like nyforelsket den dag i dag..

Selv om jeg blir litt irritert av all nussing og klemming og holde hender hele tiden så er det jo egentlig bare søtt.. :ler:

Dessuten er det bedre at en som mor godtar et slikt forhold i stedet for å nekte det, da vil de bare være sammen i sjul.. Og å få vite i ettertid at datteren din hadde sex for første gang i baksetet av en opel er vel ikke det en mor ønsker...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Sitter og lurer på om vi egentlig kan bestemme hvem barna våre skal være kjærester med, når de blir 15-16 år gamle. Hvorfor skal ikke barna våre få prøve ut ting, som vi selv prøvde ut ( nå snakker jeg fortsatt om kjærester)?

greit nok at vi ikke liker det, men kan vi egentlig bestemme hvem de skal være sammen med? Jeg tror de barna som blir nektet både det ene og det andre, holder ting skjult fra foreldrene sine, for da slipper de å bli nektet ting og tang. Er det noe bedre?

Og de foreldrene som tror og mener at deres barn ikke ville holdt noe hemmelig for de, da er dere temmelig naive.

Hvem mine barn blir kjærester med, er da virkelig ikke min sak. Så lenge den personen ikke bruker narkotika, for da hadde jeg flyttet vekk med barna :wink:

Gjest happyending
Skrevet

Hvorfor? Alle kjærestene jeg har hatt fra jeg var 14år er minst 3år eldre enn meg. Jeg har alltid følt meg mest vel med folk som er litt eldre enn meg... Nå også, jeg er 20 og typen er 25.

Fordi når jeg var 15 gikk jeg bare sammen med folk som var minst tre år eldre enn meg, noe som førte til at en god kompis (20år) av min bestekompis (18år) misbrukte meg sexuelt.. Noe som igjen førte til veldig store, psykiske problemer for meg; personlighetsspaltning, selvmordsforsøk, depresjoner, apati, angst, ingen kontroll over sinnet mitt osv.. Dette gjorde også til at jeg på en skrudd måte trodde jeg måtte ha sex med gutter for at dem skulle like meg, og selvfølgelig tok eldre gutter imot det tilbudet..

Derfor hadde jeg absolutt ikke likt at datteren min var sammen med en som var så mye eldre.. I hvertfall ikke hvis jeg visste at hun var en person som hadde problemer med å si nei..

På den annen side så er en jeg kjenner på 21 år sammen med ei på 15.. Jeg syns det er veldig stor forskjell, men jeg vet også at han behandler henne veldig bra og aldri ville utnyttet henne.. Så kanskje - under tvil - hvis jeg hadde fått truffet vedkommende - at han ikke syns det var noe problem å hilse på oss og jeg hadde likt han - så kunne jeg kanskje vurdert det.. Men jeg hadde gjort alt jeg kunne for at ikke barna mine skulle fått opplevd det samme som jeg gjorde..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...