AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #1 Skrevet 23. juni 2018 Ønsker svar fra både religiøse og ikke religiøse. Fra alle som har ett svar på det, for uansett hvordan jeg vrir og vender på det, finner jeg ikke ett svar jeg kan leve med. Anonymkode: 6011d...d25
stan Skrevet 23. juni 2018 #2 Skrevet 23. juni 2018 Hvis verden er oppstått av tilfeldigheter, er vel rettferdighet også en tilfeldighet? Hvis vi skal snakke om poenget, hensikten så må vi først tro at verden har en hensikt. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #3 Skrevet 23. juni 2018 Poenget er at det ikke finnes noen poeng. Anonymkode: afe14...87f 4
asterix Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 Det er ikke noe poeng. Ting bare skjer som følge av en kombinasjon av naturlover og alt som har hendt tidligere. Det er ikke noen rettferdighet eller urettferdighet i verden. Alt bare er.
stan Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 13 minutter siden, asterix skrev: naturlover Kanskje naturlovene har ett poeng?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 Nei, gi dere. Det må jo være en grunn 😫😭 noen religiøse som kan svare utifra ett religiøst standpunkt? Anonymkode: 6011d...d25
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, gi dere. Det må jo være en grunn 😫😭 noen religiøse som kan svare utifra ett religiøst standpunkt? Anonymkode: 6011d...d25 Hva tror du selv? Anonymkode: 583d9...cfe
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 Livet blir jo slik en lever det. Enhver er sin egen lykkes smed ☺️ Anonymkode: 36a75...553
exictence Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 Noen tror det er en mening. Jeg vet ikke. Men vet at man må godta de tingene man ikke får gjort noe med. Men prøve å gjøre det beste. Ting kan også være urettferdig fordi mennesker har forskjellige syn på tingene, og derfor ulik oppfatning av hva som er det rette svaret.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #10 Skrevet 24. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du selv? Anonymkode: 583d9...cfe Det er det jeg prøver å finne ut av. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Livet blir jo slik en lever det. Enhver er sin egen lykkes smed ☺️ Anonymkode: 36a75...553 Fortell det til barna som sulter ihjel, blir volddtatt mishandlet og drept. Ja verden er grusom enkelte steder og fantastisk andre steder. Noen slipper unna alt, andre slipper ikke unna en dritt. Jeg prøver å finne svar, eller poenget rettere sakt. Anonymkode: 6011d...d25 1
jabx Skrevet 24. juni 2018 #11 Skrevet 24. juni 2018 På 23.6.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev: Ønsker svar fra både religiøse og ikke religiøse. Fra alle som har ett svar på det, for uansett hvordan jeg vrir og vender på det, finner jeg ikke ett svar jeg kan leve med. Anonymkode: 6011d...d25 Hva får deg til å tro at det finnes noe svar du kan leve med? Hva skulle det liksom vært?
jabx Skrevet 24. juni 2018 #12 Skrevet 24. juni 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Livet blir jo slik en lever det. Enhver er sin egen lykkes smed ☺️ Anonymkode: 36a75...553 Ikke egentlig. Mennesker har i liten grad noen innvirkning på hvor de selv havner i livet. Endret 24. juni 2018 av jabx 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #13 Skrevet 24. juni 2018 Fra et kristent (katolsk) ståsted kan urettferdigheten være en prøvelse. Ellers kan jeg si at det du opplever som urettferdig ikke nødvendigvis er det for alle. Din persepsjon av verden er påvirket av sinnsstemningen din i en viss grad. Barn synes for eksempel det er urettferdig at de ikke kan få is før de skal spise middag, men i realiteten har ikke dette noe med rettferdighet å gjøre. Det finnes ting her i verden som ikke er rettferdig, men også ting som er rettferdige objektivt sett. Føler det er en slags balanse i det. Hva er det du føler er urettferdig? Ser du ingenting lyst i livet? Anonymkode: 8df5e...39a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #14 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Livet blir jo slik en lever det. Enhver er sin egen lykkes smed ☺️ Anonymkode: 36a75...553 Så en baby som blir voldtatt, er selv skyld i det? Hvis du får kreft og dør, så er det din feil? Anonymkode: 14965...da7 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #15 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fra et kristent (katolsk) ståsted kan urettferdigheten være en prøvelse. Ellers kan jeg si at det du opplever som urettferdig ikke nødvendigvis er det for alle. Din persepsjon av verden er påvirket av sinnsstemningen din i en viss grad. Barn synes for eksempel det er urettferdig at de ikke kan få is før de skal spise middag, men i realiteten har ikke dette noe med rettferdighet å gjøre. Det finnes ting her i verden som ikke er rettferdig, men også ting som er rettferdige objektivt sett. Føler det er en slags balanse i det. Hva er det du føler er urettferdig? Ser du ingenting lyst i livet? Anonymkode: 8df5e...39a Du mener det er en balanse i det? Jeg er oppvokst i hat fra begge mine foreldre, ble grovt seksuelt misbrukt, vold og psykisk terror. Jeg fikk aldri en klem, aldri ett godt ord. Kom meg ikke vekk før jeg var 16 år, da måtte jeg jobbe for å overleve. Og etter det, så har livet mitt bestått av så mye dritt, at det skulle ikke vært mulig. Jeg har 2 år av livet mitt, hvor jeg fikk oppleve en kjærlighet ikke lik noen annen, det å bli virkelig elsket av en annen, og det å elske noen. Men jeg fikk det i 2 år, så ble det brutalt revet vekk fra meg. Nå er jeg 42 år, og svært syk. Fatter nesten ikke at jeg er her fortsatt. Bare lurer på hvor denne balansen kommer inn her. Anonymkode: 14965...da7 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #16 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fra et kristent (katolsk) ståsted kan urettferdigheten være en prøvelse. Ellers kan jeg si at det du opplever som urettferdig ikke nødvendigvis er det for alle. Din persepsjon av verden er påvirket av sinnsstemningen din i en viss grad. Barn synes for eksempel det er urettferdig at de ikke kan få is før de skal spise middag, men i realiteten har ikke dette noe med rettferdighet å gjøre. Det finnes ting her i verden som ikke er rettferdig, men også ting som er rettferdige objektivt sett. Føler det er en slags balanse i det. Hva er det du føler er urettferdig? Ser du ingenting lyst i livet? Anonymkode: 8df5e...39a Ja, på sett og vis kan det være en prøvelse, men for å ta ytterpunktet av urettferdighet som angår barn f.eks, der voksne menneskers grufulle handlinger og ev. sykdom og død rammer dem før de har blitt store nok til å ta vare på segselv og velge sin vei i livet.For de er det ikke snakk om en prøvelse, isåfall hvilken prøvelse? De er jo barn. For min egen del syns jeg det er urettferdig at jeg som bare ønsker å jobbe, som har masse ressurser, utdanning etc skal bli uføretrygdet fordi jeg altforseint ble innhentet av fortiden min så jeg gikk på en smell og vet ikke om jeg kommer til å bli «helt normal» igjen, er ødelagt psykisk av ting jeg ikke har hatt kontroll over. Det jeg kan ta ansvar for selv er alle årene der jeg har prøvd hardt å late som ingenting, leve ett normalt liv etc. når jeg egentlig burde vært til hyppig behandling. Da hadde jeg kanskje ikke havnet her jeg er no. Anonymkode: 6011d...d25 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #17 Skrevet 24. juni 2018 De som er uheldige med en ting, kan være heldige med andre. For eksempel, så kan jeg si at det er urettferdig at jeg måtte gå gjennom skolen og bli stengt ute av de andre, at jeg ikke får ha gode minner fra den tiden, men på en annen side er det sikkert urettferdig for de som var populære jenter den tiden, at jeg slapp unna og slite med vekten, mens de stort sett har blitt overvektige. Jeg kan kanskje komme med et alternativt syn på dette med å bli født på grusomme steder i verden, eller med sykdom. Hvis vi har flere liv, som er en teori, så kan det hende at disse har vært grusomme i sitt forrige liv. Urettferdig og straffes for noe en ikke husker, men kanskje når vi dør, kommer vi til et sted vi ser en større sammenheng, at sjelen vet ting vi ikke evner og vite i dette fysiske livet. Anonymkode: ad48b...4a5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #18 Skrevet 24. juni 2018 Det meste ondt i verden er menneskeskapt. Mennesker er grådige og egoistiske. Anonymkode: debf2...62a
Oddy Skrevet 30. juni 2018 #19 Skrevet 30. juni 2018 (endret) Er kristen og mange ikke-religiøse kommer nok til å få en god latter eller bli sinte av det jeg skal skrive men la gå. Jeg tenker at det er en Gud der oppe. Men hvordans hans perspektiv på alt er, vet jeg ikke. Om hvordan han ser på hele denne situasjonen i verden kan være noe han egentlig har planlagt. Oss mennesker kan se på hele verden som urretferdig, slik som jeg selv gjør. Det at mennesker dør og lider gjør meg deprimert hver gang jeg leser om det. Men jeg tenker Gud har en plan. Jeg tror han har en ide eller planlegger noe stort. Noe stort som vi mennesker ikke klarer å tenke oss frem til. Jeg tror egentlig i relateten oss mennesker ikke er ''smarte'' nok til å komme frem til hva som egentlig foregår i det store bildet. Men jeg har en tanke at Gud vet hva han gjør. Av og til så må man gjennom masse fælt før en kommer til det gode. Ofte må en ofre for å få til mirakelet. Men jeg vet ikke. Jeg håper bare at all denne elendigheten og urettferdigheten kan få en god slutt. Endret 30. juni 2018 av Oddy
ulven298 Skrevet 30. juni 2018 #20 Skrevet 30. juni 2018 Når det gjelder rikdom og sult osv.. så er det hvor i verden man befinner seg, altså klimaet i de forskjellige landene. Mange land har lite regn som gjør at det blir vanskelig å skaffe mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå