Ariana807 Skrevet 23. juni 2018 #1 Skrevet 23. juni 2018 Noen som har tips? Jeg får til mandelbunn, da får jeg som regel en fin kake i samme høyde hele kaka (kanskje et lite synk etter den er tatt jt, men får delt den i 3 uten problem). Men sukkerbunn! Hver gang, faller sammen i midten når kaka enda er i ovnen. Jeg pisker eggedosis til den er fluffy med luft, til det punktet hvor det blir utrolig vanskelig å blande inn mel og bakepulver. Men blander sammen, forsiktig, enda mye bobler og luft når jeg setter den i ovnen, men så bare... splat... Bruker kun papir i formen (ikke smøring da det hindrer heving). Stekes midt i ovene på rist, vanlig ovn (altså ikke varmluft, kanskje det er feilen...? Burde jeg teste ut varmluft?) Blir så frustrert når jeg tar kaka ut og den som så lovende luftig ut og så bare... nope
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #2 Skrevet 23. juni 2018 Bruker du kalde egg rett fra kjøleskapet? Jeg pleier å bytte ut litt av hvetemelet med potetmel for å få litt fastere og luftigere kakebunn. Anonymkode: 0775c...edd
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #3 Skrevet 23. juni 2018 Alle ingredienser bør ha samme temperatur. Prøv å bare skru av ovnen og lukk opp døra litt (noen cm) og la den stå sånn noen min. Noen kaker får «sjokk» når de går fra varm ovn til kald luft. Anonymkode: 81aa8...8c3
Ariana807 Skrevet 23. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du kalde egg rett fra kjøleskapet? Jeg pleier å bytte ut litt av hvetemelet med potetmel for å få litt fastere og luftigere kakebunn. Anonymkode: 0775c...edd Bruker egg rett fra kjøleskapet ja. Har vel aldri tenkt noe over det før 😬 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle ingredienser bør ha samme temperatur. Prøv å bare skru av ovnen og lukk opp døra litt (noen cm) og la den stå sånn noen min. Noen kaker får «sjokk» når de går fra varm ovn til kald luft. Anonymkode: 81aa8...8c3 Var ikke klar over det med temperatur på ingredienser... noe å tenke på til neste gang Får ihvertfall delt kaka i 2, kanskje 3 og jeg er trikser litt (blir tynn tynn i toppen, men mye krem dekker jo det). Det med å lukke opp etter steking vil ikke bety noe i mitt tilfelle da kaka faller sammen inne i ovnen, og holder den «stillingen» når jeg tar den ut og kjøler den ned. Evt. Halvsette den inn i litt varme i starten. Og bruke tempererte egg
ViljaH Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 Mest sannsynlig kalde egg. Sett eggepakken ut på benken et par timer eller over natta før du baker. Smør likedan hvis du bruker det. Alltid bruk romtempererte egg til baking. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 6 minutter siden, Ariana807 skrev: Bruker egg rett fra kjøleskapet ja. Har vel aldri tenkt noe over det før 😬 Var ikke klar over det med temperatur på ingredienser... noe å tenke på til neste gang Får ihvertfall delt kaka i 2, kanskje 3 og jeg er trikser litt (blir tynn tynn i toppen, men mye krem dekker jo det). Det med å lukke opp etter steking vil ikke bety noe i mitt tilfelle da kaka faller sammen inne i ovnen, og holder den «stillingen» når jeg tar den ut og kjøler den ned. Evt. Halvsette den inn i litt varme i starten. Og bruke tempererte egg Da ville jeg forsøkt med tempererte egg først. De kan godt stå på benken over natta, de blir ikke dårlige Anonymkode: 81aa8...8c3 1
Mis(s)Understood Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 (endret) Ovnstemperatur, eller så er ovnen din ikke helt til å stole på. Sukkerbrød er testmateriell for å sjekke ovnen. Tenker det er saken når du beskriver at sukkerbrødet faller sammen i midten mens det ennå er i ovnen. Sukkerbrød i 26 cm form stekes på 170 grader, nederste rille i ovnen i 40 minutter. Romtempererte egg pleier ikke jeg bruke, og sukkerbrødene blir høye og ganske perfekte likevel, men alle oppskrifter vil ha romtempererte egg, så bruk det Dette er oppskriften jeg bruker til sukkerbrød i 26 cm form: 6 egg 180 gr. farin 125 g hvetemel 75 g potetmel 1 ts bakepulver Endret 23. juni 2018 av Mis(s)Understood
Ariana807 Skrevet 23. juni 2018 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2018 15 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Ovnstemperatur, eller så er ovnen din ikke helt til å stole på. Sukkerbrød er testmateriell for å sjekke ovnen. Tenker det er saken når du beskriver at sukkerbrødet faller sammen i midten mens det ennå er i ovnen. Sukkerbrød i 26 cm form stekes på 170 grader, nederste rille i ovnen i 40 minutter. Romtempererte egg pleier ikke jeg bruke, og sukkerbrødene blir høye og ganske perfekte likevel, men alle oppskrifter vil ha romtempererte egg, så bruk det Dette er oppskriften jeg bruker til sukkerbrød i 26 cm form: 6 egg 180 gr. farin 125 g hvetemel 75 g potetmel 1 ts bakepulver Tenkte jeg skulle prøve ut en runde til i kveld, men har ikke potetmel desverre 😬 (og butikkene er jo stenkt nå da, lørdag, men skal huske oppskriften til neste-neste gang) men skal prøve meg med romtempererte egg har en tante som også får den høye og fine, samme oppskrift som meg fra farmor. Har brukt den på flere ulike ovner, ikke bare en... og samme resultat 😅😕 ikke enkelt det med sukkerbunn. Hiver jeg litt knuste mandler i, da får jeg det jo til med en gang! Men med to bunner får jeg nå trikset meg til 3 fine lag da de smaner jo godt, bare litt flar midt i midten med høye kanter.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #9 Skrevet 23. juni 2018 Steker alltid sukkerbrød nederst i ovnen, for det sa farmor at jeg skulle gjøre (ikke spør meg hvorfor, enkelte ting skal man bare godta). Anonymkode: 4abba...348
Ariana807 Skrevet 23. juni 2018 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2018 Kake nr 2 er ferdig, avkjølt (neste var enda varm under fant jeg ut når jeg tok den ut av formen) men den er ferdig. Jeg holder pusten, frykter at den skal kollapse plutselig. Men den ser bra ut! Trodde kanskje den hadde falt sammen inni, med en skorpå oppå, men nå når forma er av, ser det ikke slik ut 🤞🏻Det får jeg vite når jeg deler den i morgen da, stort hulrom inni kanskje 🤞🏻 Men kanskje jeg har en kake jeg klarer å dele i 3 🙀 det er jo alltid målet! Kan jo legge til et ekstra med den forge i bunn, men blir kanskje litt overkill 😅😂 og ikke nok fløte til krem 😄 men kult. Romtempererte egg, kanskje det er der alle mine misslykede kaker kommer fra! Har aldri lest en oppskrift som skriver at de må «varmes» før bruk. Men nå har jeg lært noe (evt. så var dette bare flaks) 😊
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #11 Skrevet 23. juni 2018 Må.være tomtempererte egg. Anonymkode: c5ed3...a0d
visp Skrevet 23. juni 2018 #12 Skrevet 23. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må.være tomtempererte egg. Anonymkode: c5ed3...a0d Bruker aldri det og det går alltid bra. Som fru Misforstått sier over her; ville tro det er ovnen ja. Men kaka du stekte nå til sist så jo fin ut:)
Polly Ester Skrevet 23. juni 2018 #13 Skrevet 23. juni 2018 Jeg har brukt samme oppskrift i alle år og jeg har aldri tenkt på tempererte egg. Jeg bruker denne oppskriften: 3 egg 3 dl sukker 1 dl vann 150 g hvetemel 2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 180 grader nederst i ovnen ca 45 minutter, men noen ganger må den stå lengre - kommer helt an på hvilken stekeovn jeg bruker. Jeg pisker egg og sukker, heller oppi vannet og pisker videre med mel, bakepulver og vaniljesukker. Jeg er ikke forsiktig med å blande det forsiktig rundt heller. Denne har aldri sunket sammen for meg
Betty Brus Skrevet 24. juni 2018 #14 Skrevet 24. juni 2018 https://www.klikk.no/mat/spise/triksene-som-gjor-sukkerbrodet-hoyt-og-luftig-2537567 Sist gang jeg lagde det snudde jeg den opp ned på rist da den skulle avkjøles - for at den ikke skulle synke. Funket for meg 🙂
Ariana807 Skrevet 24. juni 2018 Forfatter #15 Skrevet 24. juni 2018 For dem som er interessert, bilde er av den kaka med kalde egg (til høyre) og den med romtemperert egg (til venstre).Ganske stor forskjell! Gleder meg til neste gang jeg skal bake å se om dette faktisk er greia eller om jeg bare hadde flaks 😊😄
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå