AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #1 Skrevet 23. juni 2018 Min mor vil flytte til Chile.. flytiden ligger på 20-30 timer. Det kommer ann på flyselskap, dato osv.. i tillegg bor hun i en by lengst unna flyplassen der nede... Jeg er 1 av 7 barn hun har her i Norge. Hun er fra Chile og har ikke vært der på 30 år. Hun sier at pga reisetiden osv så kommer hun aldri tilbake.. hun har også dårlig råd, og mener at hun fortsatt kan få uføre-penger fra nav og bo der. Er hun eller vi egoistiske som ikke vil dette? Hun trives ikke her.. Anonymkode: 1aefd...2c6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #2 Skrevet 23. juni 2018 Oi jeg skrev at hun bor i en by lengst unna flyplassen der nede... skrev feil. Familien hennes (mor, søstre osv) gjør det, og hun skal også bo der.Om hun flytter.. Anonymkode: 1aefd...2c6
Batteri Skrevet 23. juni 2018 #3 Skrevet 23. juni 2018 Egoistisk eller ikke, dette bestemmer hun vel selv? 18
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 Det kan være at hun mister trygden Anonymkode: 9815b...9f9 3
Batteri Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan være at hun mister trygden Anonymkode: 9815b...9f9 Håper inderlig det. 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 Nei, synes ikke hun er egoistisk. Hun trives ikke og vil hjem og hvis barna er voksne kan de reise å besøke henne. Anonymkode: 10b33...66c 18
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 Jeg tror ikke man kan flytte fra Norge og motta uførepensjon tror hun må hun komme til norge og bo her hver 6 mnd, jeg er litt usikker på hvor lenge hun må bo her av gangen eller vil utbetalingene stoppes mener jeg har hørt noe om det. tror jeg hadde sjekket det ganske nøye ut først. Men ja det var jo et ganske egoistisk valg, mener nå jeg.jeg hadde blitt kjempe ei meg hvis det var min mor og jeg er 36. da får hun jo ingen kontakt med hverken barn eller barnebarn. Hvorfor vil hun det? Anonymkode: 00776...cf6 2
stinatina Skrevet 23. juni 2018 #8 Skrevet 23. juni 2018 Jeg tror dessverre hun kan ta med seg trygden til alle EU/EØS land og land Norge har trygdeavtaler med: Norge har trygdeavtaler med følgende land i tillegg til EU/EØS-landene USA Canada (Quebec) Chile India Australia men fint for dere unger er det jo ikke. Jeg hadde blitt veldig lei meg. Men utrolig kjedelig for moren din å bo i Norge hvis hun ikke trives 😕 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #9 Skrevet 23. juni 2018 https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland#chapter-5 Ser ut til at hun sannsynligvis kan flyttet til utlandet og beholde trygden, men det bør hun få skriftlig fra NAV. Det er viktig at hun også setter seg inn i evt tap av rettigheter til helsehjelp. Ellers er hun voksen og må selv bestemme hvor hun ønsker å bo. Forstår det slik at hun opprinnelig er fra Chile? Forstår dere helst vil ha henne her, men det er hennes liv. Anonymkode: ec7ea...68a 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #10 Skrevet 23. juni 2018 Hun er et voksent menneske, trives ikke her og vil få det bedre økonomisk der. Forstår henne godt, og dette er selvsagt hennes valg. Forstår at det blir trist å ikke kunne besøke henne ofte, men er jo ikke mange generasjoner siden det var helt vanlig å utvandre og aldri se hverandre igjen. Anonymkode: f2406...de6 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #11 Skrevet 23. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, synes ikke hun er egoistisk. Hun trives ikke og vil hjem og hvis barna er voksne kan de reise å besøke henne. Anonymkode: 10b33...66c Enig. Hvis hun ikke trives synes jeg det er dere som er egoistiske hvis dere prøver å få henne til å bli her hvis det ikke egentlig er det hun ønsker. Anonymkode: ec7ea...68a 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #12 Skrevet 23. juni 2018 18 minutter siden, Batteri skrev: Håper inderlig det. Chile har avtale med Norge så hun får ta med seg uføretrygd dit (ikke ung ufør delen) Hvis hun vet hva hun går til så syns jeg at hun kan reise. Men dere bør gjøre det klart at det er ikke like fordelaktig å bo der med tanke på mulig helsehjelp, sykehusopohold etc. Men når resten av familien bor der er det vel enklere. Hun ofret mye ved å reise til Norge, hun har sikkert ofret mye for dere 7 barn også. Da er det på tide at hun gjør det hun vil for seg selv. Dere er jo alle voksne og står på egne ben, ikke sant? Anonymkode: 34685...824 8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #13 Skrevet 23. juni 2018 Ingen av oss har økonomi til å besøke henne. Flere av barna hennes har 4-5 barn. Selv har jeg 3. Men det blir en dyr reise, og vi har aldri hatt råd til å reise andre steder en Danmark og Sverige til nå. Vi kommer aldri til å se henne igjen, og det vet hun. Alle i hennes familie er eldre enn henne utenom noen tantebarn. Så hva gjør hun når alle er døde? Anonymkode: 1aefd...2c6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #14 Skrevet 23. juni 2018 Hun lengter hjem. Barna dine er delvis chilenere? Da burde du ha et mål om å reise dit. Det blir dyrt, men ikke så mye dyrere enn et par ferier i Norge. Man klarer neppe reise hvert år, men om dere får gratis kost og losji hos din mor, så trenger ikke den ferien bli dyrere enn flybilletten omtrent. Moren din er ulykkelig. Hun forsøker å bli lykkelig. Du ser bare problemer. Du er ung, du kan reise. Å bestemme deg for at din mor gjør så dere aldri sees i gjen, er krisemaksimering. For du kan gjøre mye, men du vil ikke og ser ikke mulighet, bare problem. Spar. Planlegg et besøk om noen år. Du trenger ikke ta med hele familien hver gang. Du kan ta husmorferie hos din mor en gang, to år etter hele familien, to år etter der en husmorferie deg alene... Anonymkode: 56201...922 24
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #15 Skrevet 23. juni 2018 Eller spar og spander tur på henne. Anonymkode: 56201...922 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #16 Skrevet 23. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av oss har økonomi til å besøke henne. Flere av barna hennes har 4-5 barn. Selv har jeg 3. Men det blir en dyr reise, og vi har aldri hatt råd til å reise andre steder en Danmark og Sverige til nå. Vi kommer aldri til å se henne igjen, og det vet hun. Alle i hennes familie er eldre enn henne utenom noen tantebarn. Så hva gjør hun når alle er døde? Anonymkode: 1aefd...2c6 Er da bare å drope feire til Sverige eller Danmark ett par år. Reiser dere utennom skoleferier, eller at kun du reiser så blir det faktisk ikke så ille ang pris. En mor ofrer livet witt for sine barn, når barna er voksne må mor få lov å gjøre hva hun vil. I dag er det skype, internett og muligheter for daglig kontakt. I tillegg vil mor få god råd der nede og da ha råd til internett. Unn da moren din å få et godt liv Anonymkode: 93e24...70a 16
Gjest chisandra Skrevet 23. juni 2018 #17 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min mor vil flytte til Chile.. flytiden ligger på 20-30 timer. Det kommer ann på flyselskap, dato osv.. i tillegg bor hun i en by lengst unna flyplassen der nede... Jeg er 1 av 7 barn hun har her i Norge. Hun er fra Chile og har ikke vært der på 30 år. Hun sier at pga reisetiden osv så kommer hun aldri tilbake.. hun har også dårlig råd, og mener at hun fortsatt kan få uføre-penger fra nav og bo der. Er hun eller vi egoistiske som ikke vil dette? Hun trives ikke her.. Anonymkode: 1aefd...2c6 Dere er 7 søsken som jo har hverandre? Ønsker du at mor skal behøve å bo her hvis hun ikke trives da?
Minlillesky Skrevet 23. juni 2018 #18 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min mor vil flytte til Chile.. flytiden ligger på 20-30 timer. Det kommer ann på flyselskap, dato osv.. i tillegg bor hun i en by lengst unna flyplassen der nede... Jeg er 1 av 7 barn hun har her i Norge. Hun er fra Chile og har ikke vært der på 30 år. Hun sier at pga reisetiden osv så kommer hun aldri tilbake.. hun har også dårlig råd, og mener at hun fortsatt kan få uføre-penger fra nav og bo der. Er hun eller vi egoistiske som ikke vil dette? Hun trives ikke her.. Anonymkode: 1aefd...2c6 Hennes barn er voksne nå, og med egne barn ser det ut til (ut i fra teksten nedover siden). Hun ønsker ikke lengre å bo i Norge, men vil tilbake til der hun er fra. Og hva er så galt med det? Unn henne den gleden! Det er hennes liv, hun bestemmer selv hvordan den skal leves. Hun må sjekke opp ang trygd, men tror det skal gå fint. Dere får sett henne jo. Dropp de andre sommerturene til Sverige/Danmark osv, og spar de pengene til en felles tur til din mor. Behøver ikke være hvert år, men annenhver år for eksempel. Dere må se løsninger, ikke problemer! Se etter tilbud på flybilletter, spar opp eurobonus poeng som du kan bruke til fly osv. Overnatte kan dere sikkert gjøre hos moren din nede på Chile. Det er en lang tur, men det er ikke umulig. Og dette klarer dere, om dere prioriterer riktig.. Håper moren din får ønsket sitt oppfylt. Hun fortjener å leve livet sitt lykkelig 7
Kalevala Skrevet 23. juni 2018 #19 Skrevet 23. juni 2018 Hvis alle dere barna er voksne, synes jeg bare dere skal la henne reise uten å gi henne dårlig samvittighet Så kan dere reise og besøke henne av og til, og gå sammen om å spandere en tur til Norge på henne. 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #20 Skrevet 23. juni 2018 Bestemor var i samme situasjon for noen år siden. Hadde ikke vært i hjemlandet i mange år og bestemte seg for å flytte tilbake fordi hun ikke trivdes i Norge. Hun taklet ikke varmen der nede og flyttet tilbake etter 2år der nede. Hun har blitt så vant av det norske klimaet og lengtet tilbake til kulda☺️ Får håpe det skjer med moren din også? Anonymkode: b8b22...73c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå