AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #1 Skrevet 23. juni 2018 Hadde vært interessant å høre noen tanker rundt dette. Blir man sett på som mer familiekjær dersom man har mange barn i forhold til de som velger å stoppe på et eller to barn? Tenker man at de som har kun et eller to barn prioriterer flere andre ting u livet som karriere og reising i større grad enn de med mange barn? Kanskje tenker man også at de som stopper på et eller to barn, ikke ønsker ansvaret og oppfølgingen det innebærer med å ha mange barn. Hadde vært interessant med noen synspunkter. Jeg er selv tobarnsmor, og har valgt å stoppe på to barn, pga. at vi synes det er mer enn nok ansvar og oppfølging i tillegg til at vi har bedre økonomi ved å stoppe på to barn. Anonymkode: 6c531...caa
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #2 Skrevet 23. juni 2018 Jeg føler skillet heller går mellom ett og to barn. To barn er veldig vanlig, men har man bare ett, så blir man ikke sett på som en "ordentlig" familie. Anonymkode: ff770...0cb 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #3 Skrevet 23. juni 2018 Vil nok tro du har mye rett. Har selv stoppet på to, rett og slett fordi jeg ikke orker mer ansvar og logistikk! Har netopp hatt 2 tøffe uker med avsluttninger både her og der, og flere har kræsjet med andre ting. Da er jeg skjeleglad for at vi er to, og kan dra hvert vårt sted med en unge vær. Har sett andre foreldre med 3-4 unger som virkelig sliter med logistikken!! Og har med søsken som kjeder vettet av seg. For min del handler det litt om økonomi også. Alt er jo gjerne beregnet for 2+2, så det er liksom så praktisk. Men ja, velger man mange barn, tenker jeg jo at man er familiekjær, og ønsker seg stor familie. Anonymkode: 84f74...3bc
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 To barn er jo veldig vanlig, men tror kanskje mange underbevisst tenker at noe er «i veien» om man «bare» har ett barn. At man ikke kan få fler, f.eks. Som jo er dumt. Anonymkode: 08975...0b4 1
Ullvott Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 Det er få områder hvor konformitetskravene er strengere enn når det gjelder valget om antall barn. Velger du null barn, synes folk synd på DEG, for da er det sikkert noe galt med deg som gjør at du ikke kan eller ikke bør få barn. Velger du ett barn, synes folk synd på BARNET, for stakkars barnet som blir enebarn kommer nok til å bli veldig ensom eller veldig bortskjemt, eller begge deler. Velger du to eller tre barn er det få som reagerer - det er innafor idealet. Velger du fire barn, tenker folk at den yngste nok er et «arbeidsuhell», og det er jo synd, for med så mange barn blir man nødt til å skaffe seg stor bil og bygge på huset (få hus har flere enn tre-fire soverom), så det yngste barnet kan trygt sies å koste familien mye penger. Velger du å få 5 eller flere tror folk du er medlem i en sekt. 19
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 Skjønner ikke helt hvor du vil, oppfordring til å ytre fordommer mot enkeltgrupper? Alle disse spørsmålene på KG bygger oppunder folks usikkerhet og fremmer intolerante meningsytringer. Jeg møter nye mennesker med et åpent sinn og nysgjerrighet, ikke med antagelser om at de må være på den ene eller andre måten fordi de har en eller tre barn, ser sånn eller slik ut, bor her eller der, har brune eller blå øyne, liker hunder eller katter best. Anonymkode: a04ac...5d0 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 Jeg for min del tenker ikke noe spesielt om folk ut fra hvor mange barn de har, men det forundrer meg jo ikke om noen gjør det... (Selv har jeg to barn, og om noen tror at det er fordi jeg ikke har råd til flere, eller ikke er så veldig barnekjær, så må de jo gjerne gjøre det ) Anonymkode: c3375...0e0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #8 Skrevet 23. juni 2018 Jeg har aldri hørt om noen som sier noe negativt om to barn, og heller ikke tre. Men flere enn tre og de som bare har ett barn har jeg hørt mye rart om. Er enig i Ullvott sin beskrivelse. Anonymkode: 782dc...13c 3
Alvario Skrevet 23. juni 2018 #9 Skrevet 23. juni 2018 Vi har fire barn og sistemann var ingen uhell Valgte fire barn fordi vi er glad i barn og ville ha flere, var heldige å ha tre friske barn uten utfordringer (og er like heldige med minsten), og ikke minst; har både tid og ressurser til å følge opp alle fire. Føler oss utrolig priviligerte som har fått fire flotte unger og setter stor pris på alt vi har sammen. Opplever ikke vi har en travlere hverdag enn tobarnsforeldrene rundt oss, men det er ikke til å fornekte at det er mye utgifter. 3
Traktor Skrevet 23. juni 2018 #10 Skrevet 23. juni 2018 (endret) Personlig tenker jeg at de som velger å få mer enn 2 barn, til nøds 3, belaster både Norge og verdenssamfunnet mer enn de burde. Jeg ser på det å få barn som noe av det mest egoistiske man kan gjøre, i hovedsak overfor barnet selv, men også overfor resten av samfunnet dersom man får flere barn enn det man strengt talt klarer å ta vare selv uten masse stønader. Det snakkes sjeldent om, men den aller største trusselen for miljøet og klimaet er overbefolkning. Ethvert menneskeskapt klima og miljøproblem blir proposjonal større etter hvert som vi blir flere. Endret 23. juni 2018 av Traktor 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #11 Skrevet 23. juni 2018 4 minutter siden, Traktor skrev: Personlig tenker jeg at de som velger å få mer enn 2 barn, til nøds 3, belaster både Norge og verdenssamfunnet mer enn de burde. Jeg ser på det å få barn som noe av det mest egoistiske man kan gjøre, i hovedsak overfor barnet selv, men også overfor resten av samfunnet dersom man får flere barn enn det man strengt talt klarer å ta vare selv uten masse stønader. Det snakkes sjeldent om, men den aller største trusselen for miljøet og klimaet er overbefolkning. Ethvert menneskeskapt klima og miljøproblem blir proposjonal større etter hvert som vi blir flere. Det er da faktisk fint mulig å ta vare på mer enn 3 barn uten noe som helst av stønader. Anonymkode: 2a665...5c8 2
Traktor Skrevet 23. juni 2018 #12 Skrevet 23. juni 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da faktisk fint mulig å ta vare på mer enn 3 barn uten noe som helst av stønader. Anonymkode: 2a665...5c8 Dersom du samtidig sier i fra deg foreldrepermisjon, sterkt subsidiert barnehage, gratis skolegang og helsetjenester for barnet er jeg enig. Kjenner du noen med mer enn 3 barn i Norge som har gjort det? De som velger å få så mange barn krever i snitt vesentlig mer fra samfunnet enn de gir tilbake. Endret 23. juni 2018 av Traktor
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #13 Skrevet 23. juni 2018 Vi har kun ett barn og opplever til stadig at alle kommenterer at det er synd på barnet vårt. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av at man ikke blir sett på som en ordentlig familie. Anonymkode: b8223...26d 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #14 Skrevet 23. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har kun ett barn og opplever til stadig at alle kommenterer at det er synd på barnet vårt. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av at man ikke blir sett på som en ordentlig familie. Anonymkode: b8223...26d jeg har ikke barn selv, men det kunne aldri falt meg inn å kommentere noe slikt, utrolig frekt. Nå regner jeg med at du kan få flere barn, men føler et barn er nok, men hva om du ikke kunne få flere? da hadde den kommentaren vært utrolig sårende. Nei folk får slutte å fylle sine fordommer og bitre kommentarer over på andre, tror de kommentarene ofte kommer fra folk som har et visst behov for å belære andre. hev deg over det. Anonymkode: 63059...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #15 Skrevet 23. juni 2018 Jeg tror at som 2- og 3-barns foreldre blir man sett på som vanlige familier. Folk som har bare ett barn blir det vel enten lurt på om de ikke kan få flere eller om man prioriterer seg selv i forhold til karriere og fritid. Folk med 4 eller flere barn kommer litt an på hvor mange fedre det er snakk om. Jeg husker jeg tenkte når jeg vokste opp at alle som hadde 5-6 barn som var helsøsken sikkert var veldig kristne, for det var ganske typisk her jeg bor at det var konservativt kristne mennesker som hadde store familier. Mødre med like mange barn fordelt på flere ulike fedre blir nok ikke sett på på samme måten. Anonymkode: a3919...3d6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #16 Skrevet 23. juni 2018 Jeg har aldri skjønt det med at andre skal mene så mye om hva andre velger eller ikke velger mht ett eller flere barn. Det viktigste er vel om man klarer ta vare på de barna man får eller ikke, om det så er ett barn eller fler. Jeg tenker ikke noe over hvor mange barn folk har, jeg legger mer merke litt om barna har noe form for oppdragelse eller ikke. Det er fordeler og ulemper uansett om man har ingen, ett eller flere barn. Var kanskje ikke svar på det du spurte om TS, men vær stolt av de barna du har og ikke bry deg om de som må mene noe hele tiden. Og ja jeg har barn selv hvis noen lurte. Anonymkode: 0376e...d84 1
Grønn te Skrevet 23. juni 2018 #17 Skrevet 23. juni 2018 Tenker at har man 0-1 barn er man fokusert på å bygge en solid karriere og ønsker ikke å vie livet til familie fullt og helt. Selv er jeg veldig karriere-fokusert og ønsker per nå ikke barn i det hele tatt, liker ikke egentlig barn og er ikke interessert i noe A4-liv. Er oppvokst som enebarn, så for meg blir de fleste familier store i forhold. Trivdes veldig godt som enebarn, bodde bare med far, og var ikke misunnelig på venner som hadde flere søsken og store familier. Det var heller omvendt, de var misunnelige på at det var så ryddig og rolig hjemme hos meg, og at siden det bare var meg og min far har vi et utrolig godt forhold. Føler mange med 3-5 barn ser ned på 0-1 barnsfamilier fordi de "er så egoistiske" og fokuserer på karriere, kjæreste og fritid, men en får da barn for sin egen del også, så det er like egoistisk det, mener jeg. Ingen av dele er feil, men en må velge etter hva som passer en sel. Selv kunne jeg aldri i verden tenkt meg å dedikere all tid til familie og bruker alle pengene mine på unger... Ønsker meg hund en dag men det er det
tirben Skrevet 23. juni 2018 #18 Skrevet 23. juni 2018 40 minutter siden, Traktor skrev: Dersom du samtidig sier i fra deg foreldrepermisjon, sterkt subsidiert barnehage, gratis skolegang og helsetjenester for barnet er jeg enig. Kjenner du noen med mer enn 3 barn i Norge som har gjort det? De som velger å få så mange barn krever i snitt vesentlig mer fra samfunnet enn de gir tilbake. Absolutt ikke!! De barna blir jo skattebetalere når de blir voksne! Det er viktig at noen familier får mange barn, da det også er en del som ikke får barn. Hver kvinne bør få i hvertfall 2 barn for at ikke Norges befolkningstall skal gå ned. 2
Traktor Skrevet 23. juni 2018 #19 Skrevet 23. juni 2018 4 minutter siden, tirben skrev: Absolutt ikke!! De barna blir jo skattebetalere når de blir voksne! Det er viktig at noen familier får mange barn, da det også er en del som ikke får barn. Hver kvinne bør få i hvertfall 2 barn for at ikke Norges befolkningstall skal gå ned. Nettopp derfor jeg mener man bør få 2-3 barn, noe mer enn det er ingen tjent med. Jeg vil også minne om at "AS Norge" i snitt går i minus på hver eneste innbygger, altså faller argumentasjonen din igjennom. Jeg ser derfor ingen god grunn til dette evige jaget om befolkningsvekst. På sikt er det rett og slett ikke bærekraftig eller forenelig med velferdsstaten at folk får så mange barn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå